Recenze: Nine. Chicago po italsku s větším sex-appealem

NINE-1Nový snímek Roba Marshalla, tvůrce oscarového Chicaga, jde do kin. Okouzlí nás nádherné a sexy herečky, impozantní hry se světlem a skvělé melodie. Stačí to ale na to, aby nás ve výsledku okouzlil celý film?

Nine

Nine

Sentimentálně upozorňuji hned na začátek: ano, mám ráda muzikály, a ano, odmalička mě baví tanec. Takže nejen proto se mi líbilo Chicago a proto jsem se těšila jako malá na Nine, nový film Roba Marshalla, který právě za Chicago získal šest Oscarů, včetně toho za nejlepší film. Ovšem jak jsem se těšila, tak jsem potom během sledování byla na rozpacích. Věděla jsem, že by se mi to mělo líbit (hudba! tanec! krásné ženy!), ale nějak jsem měla pocit, že se k tomu musím nutit.

Nine je snímek o úspěšném italském režisérovi (Daniel Day-Lewis), který se nachází v umělecké fázi těsně před natáčením dalšího snímku, ale ani týden před začátkem nemá scénář, ani ponětí, o čem by vlastně daný film měl být. Je si jistý jen názvem Italia, hlavní ženskou rolí a kostýmy. Celý režisérův život a tvorba je od počátku ovlivňován sedmi nádhernými a sexy ženami: matkou Sophií Loren, manželkou Marilon Cotillard, milenkou Penélope Cruz, dvorní herečkou a múzou Nicole Kidman, reportérkou Elle Kate Hudson, kostymérkou Judi Dench a kurtizánou Fergie (Stacy Ferguson), kterou si zaplatili s kamarády, když jim bylo deset. Tyto ženy jsou jeho inspirací a zároveň zhoubou – bez nich žít a tvořit nedokáže, ale s nimi se hroutí.

Režisér a jeho múzy

Režisér a jeho múzy

Každá z žen měla na režiséra zásadní vliv a ten vliv vždy reprezentuje jedna píseň (doslova šanson), kterou zpívají. Pokaždé je to dokonalé číslo, ve kterém se harmonicky snoubí tanec, zpěv, světla a kostýmy. Ovšem Nine trpí malým nedostatkem: na rozdíl od Chicaga, kam písně patřily hned od začátku, tady jsem musela půlku filmu přemýšlet, co tam vlastně dělají, a až zpětně mi došlo, jakou funkci plní. A to je chyba.

Ale ani tak se nedá Marshallovi upírat talent na scény, které jsou minimálně po obrazové stránce dokonalé (procházka režiséra s herečkou prázdnými nočními ulicemi italských měst, všechny šansony…), a pro člověka, který má rád krásno, je tento film bezesporu pastvou pro oči (už jsem zmiňovala nádherné herečky?).

Nine je čtyřikrát nominovaný na Oscara (viz náš starší článek tady), slavnostní vyhlášení se blíží, tak uvidíme, nakolik se přiblíží Chicagu i podle Akademie. Jde o příběh volně inspirovaný životem italského režiséra Federica Felliniho a jeho díla 8 ½. Samotný muzikál byl uváděn na Brodwayi od roku 1981.

Nine/Nine

Drama / Muzikál

USA / Itálie, 2009, 118 min