Menu
TOPZINE.cz
Literatura

Recenze: New York. Rozmáchlý historický román o vzestupech a pádech Ameriky

Jakub Ehrenberger

Jakub Ehrenberger

2. 9. 2011

OBR: Město New York a vlna žáruKdysi dávno byl Manhattan rozsáhlým indiánským lovištěm. Jenže připluli podnikaví Holanďané, po nich ziskuchtiví Angličané, hladoví Irové a mnozí další. Za několik století tvář ostrova změnili k nepoznání. Vyrostl kolem něj New York. Krok po kroku sleduje zrod velkoměsta rozsáhlý historický román Edwarda Rutherfurda.

Dělníci, Empire State Building

Jedna z nejslavnějších fotografií z výstavby New Yorku Zdroj: thedailymind.com

Britský prozaik Edward Rutherfurd není pro českého čtenáře žádným nováčkem. Během posledních několika let v překladu vyšly jeho předchozí historické romány – o Anglii, carském Rusku, Londýně, Dublinu i Irsku.

Edward Rutherfurd (*1948), vlastním jménem Francis Edward Wintle, je anglický spisovatel známý především svými rozsáhlými historickými romány.  Dlouho se v knižním průmyslu nemohl prosadit, až mu v roce 1987 vyšel román Sarum mapující 10 000 let historického vývoje na Britských ostrovech. Na román poté navázal dalšími historickými opusy jako Russka či Londýn. Za svůj zatím poslední titul New York získal v roce 2009 Langum Prize v kategorii historické fikce.

Všechny přitom spojuje podobnost vyprávěcí formy. Autorovy příběhy obsáhnou život několika generací, popisují historické události prostřednictvím smyšlených hlavních postav a nabízejí čtenáři komplexní pohled na dějinný vývoj v určité oblasti. Naposledy se Rutherfurd poprvé vydal za oceán, do New Yorku.

Třpytivý i zaprášený New York

Edward Rutherfurd si opravdu nedělá těžkou hlavu s rozsahem své práce. Zahajuje vlastní epickou dějepisnou lekci v Novém Amsterodamu v polovině 17. století, aby se se svými žáky o sedm set stran později rozloučil palčivou teroristickou současností a pádem Světového obchodního centra.

Nezapomene přitom na nic, co učinilo Ameriku Amerikou. V kratších či detailnějších úsecích pokryje dějinné události od převzetí nadvlády nad městem Angličany, přes válku za nezávislost i občanskou válku, až po výstavbu Empire State Building nebo legendární pád newyorské burzy. Nevyhýbá se přitom časům slávy ani otevřeným nezdarům, které město dostaly do kolen.

Vzhledem k tomu, že důležitým hráčem je pro Rutherfurda dané místo a jeho dějiny, vše ostatní včetně postav ustupuje do pozadí. Neznamená to, že by kniha byla zcela odosobněná, právě naopak, čtenář však musí počítat s faktem, že žádné z postav se nedostane přílišného prostoru. Některé figurky dokonce zmizí ze scény, aniž by se dočkaly uzavření svého příběhu.

Všechno, co máme, je naše modrá krev

Páteřní skupinou postav je rodina Masterů, jejíž kořeny sahají až k prvním holandským a anglickým osadníkům. Žádná generace Masterů na toto své dědictví nezapomíná. Rozšiřují rodinný majetek, žijí své více či méně spokojené životy a postupně umírají společně s novými nádechy rostoucího velkoměsta, aby další pokolení Masterů mohlo v jejich snažení pokračovat.

Thure de Thulstrup - Battle of Spotsylvania

Reprodukce obrazu zachycujícího hrůzy občanské války, Zdroj: Library of Congress

Přestože tito Angličané zůstávají po celou dobu v popředí autorova zájmu, kosmopolitní New York jej nutí zapříst do tkaniny další postavy a rodiny nejrůznějšího původu. V ulicích města oživuje Rutherfurd černošské otroky a později svobodné řemeslníky, irské přistěhovalce, početnou italskou rodinu, talentovaného německého fotografa, židovskou majitelku galerie či Portorikánce, který trpělivě bojuje za práva svého lidu. Někteří z nich protnou své osudy s Masterovými coby jejich přátelé, jiní jako jejich lásky, náhodní známí nebo i sloužící.

Málokdy se přitom Rutherfurdovi stane, že by čtenáře nechal na holičkách. Postavy představuje postupně a dokáže je jasně etnicky, sociálně i charakterově dostatečně odlišit, aby bylo poměrně jednoduché se mezi nimi vyznat. Některé dojdou svého štěstí, jiné nikoli, mnohé však také z listů románu beze stopy zmizí.

Epizody, které tvoří mozaiku dějin

Přestože pro daný účel není jiného zbytí a časové skoky nebo vypuštění některých dějových linií je přirozeně daní časovému rozsahu díla, čtenář nedostává příliš prostoru si k jednotlivým postavám vybudovat silnější vztah. Když už k tomu navíc dojde, často jsou tyto postavy odstaveny na vedlejší kolej, aby se autor mohl věnovat jejich potomkům.

Tato netradiční širokoúhlá koncepce není pro historický román zcela tradiční a některým čtenářům může činit problémy se v ději pevněji zachytit. Jako by sledoval pouze volně navazující epizody zdánlivě nekonečného televizního seriálu. Celkově se mu sice dostane pohledu na obrovskou dějinnou mozaiku, její detaily se však v rozsahu práce ztrácejí.

Kvalitní historie, ještě lepší současnost

Současně však nelze Rutherfurdovi upřít cit pro kvalitní vypravěčství a zachycení historie přitažlivou formou. Dějinotvorným událostem jako válka za nezávislost nebo občanská válka se věnuje detailněji a situaci popisuje citlivě i pro historické laiky, ještě cennější je však v kontextu celého díla práce s detaily, které nejsou tolik známé ani vážným zájemcům o historii.

Stejně dobře jako samotná fakta totiž zobrazuje britský spisovatel také ducha doby, myšlenkové pozadí konfliktů a v neposlední řadě život, jaký je v New Yorku vepsán člověku pouze na základě jeho rasy a původu. Kromě historiografické linky poukazuje totiž i na témata sociální, která se mnohdy dochovala až do dnešních dnů. V románu se tak nemění pouze New York, potažmo Spojené státy, ale myšlení a způsob života celé západní civilizace.

Plavit se tedy na Manhattan s Rutherfurdem?

Román New York si bezpochyby vyžaduje pozorného a trpělivého čtenáře. Líbivá kombinace populárně naučné literatury a beletrie totiž dost dobře není ani jedním, současně však čerpá z obou. Z beletrie si autor půjčuje fikci a smyšlený děj, z naučné literatury encyklopedická fakta a jejich zasazení do kontextu.

obálka Edward Rutherford: New YorkNese to však s sebou i negativa, kterým se autor stěží může nějak vyhnout. Knize vévodí rozsáhlejší popisy, dialogy zase posunují příběh jen ve výjimečných případech, mnohdy spíše doplňují skutečnosti vypravěčem předem naznačené. Vyloženě dramatický děj je v knize prakticky eliminován na minimum, neboť vše se děje v zákulisí a čtenář je o tom na jevišti pouze informován vyvolávačem.

Milovník historie si přečtením Rutherfurdova románu příjemným způsobem rozšíří obzory nebo ucelí myšlenky na vývoj na americkém kontinentu, pátrá-li však člověk spíše po ohromující literatuře ze slavného amerického velkoměsta, měl by vyzkoušet něco méně nápadného na časové lince. Menší dějinný rozsah mu zákonitě nabídne hlubší vhled do daného příběhu, věrnější postavy a v důsledku toho i silnější čtenářský zážitek.

Název: New York
Název originálu: New York
Autor: Edward Rutherfurd
Překlad: Daria Dvořáková, Milan Dvořák
Formát: 768 stran, 23,5×16 cm
Vazba: vázaná s přebalem
Vydal: BB Art, Praha 2010

Hodnocení: *** (60%)

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

Recenze: New York. Rozmáchlý historický román o vzestupech a pádech Ameriky