Neuzavřené případy má i poklidný Cambridge. Detektivka Kate Atkinsonové

Jakub Ehrenberger

Jakub Ehrenberger

30. 3. 2010

Cambridge - Trinity CollegeDetektivku často řadíme mezi nižší žánry.  S železnou pravidelností se ale objevují autoři, kteří dokážou, že krimi je plnohodnotný žánr. V minulosti k takovým autorům patřili Arthur Conan Doyle, Agatha Christie nebo Raymond Chandler, v současnosti máme třeba Kate Atkinsonovou.

Cambridge Zdroj: en.wikipedia.org

Cambridge - Trinity College Zdroj: en.wikipedia.org

Jackson Brodie svého času působil jako policejní inspektor a ještě předtím si odmakal několik let v armádě. Teď už si ale na benzín a kus žvance vydělává jako soukromý detektiv. Jenže jeho život rozhodně nepřipomíná příhody televizních vyšetřovatelů. Bolí ho zub, svou dceru vidí jen v době, kdy se to jeho ex-manželce hodí, a sledování nevěrných partnerek jiných mužů tvoří vrchol jeho detektivní kariéry. Alespoň v některých ohledech však Jacksonovi svítá na lepší časy. Do ruky se mu totiž dostanou hned tři nedořešené případy. A o nevěrné manželky tentokrát rozhodně nejde.

Krvavá historie jedné rodiny

Sestry Amélie s Julií v pozůstalosti svého otce objeví plyšového Modrovouse, hračku, již nedala z ruky jejich nejmladší sestra Olívie, dokud nenávratně nezmizela beze stopy. Přestože k Olíviinu zmizení došlo už před mnoha lety, nalezený Modrovous probudí v sestrách zájem o sestřin skutečný osud a pan Brodie se má stát jejich prodlouženou rukou.

Detektiva nedlouho poté zaměstná i Teo Wyre, otec dcery, která při brutálním útoku neznámého násilníka přišla o život. Teo deset let trpělivě sbíral důkazy, k vrahovi jeho Laury jej však osobní pátrání nedovedlo. Teď už je na Jacksonovi, aby ukázal, co umí. Zvláště, když paralelním třetím případem, v němž se bude muset soukromý detektiv vykoupat, je krvavá historie jedné obyčejné rodiny.

Ilustrační foto Zdroj:i257.photobucket.com

Jaká je to vlastně detektivka?

V detektivním žánru se většinou staví na jednom z jeho pilířů: anglické detektivce nebo její drsnější sestře z Ameriky, v níž se méně myslí a víc kope, mlátí a střílí. Přestože je Kate Atkinsonová rodilá Angličanka, půjčuje si vydatně z obou směrů, aniž by se výrazně nechala ovlivnit pouze jedním. Vzniká tím zajímavá směsice detektivky, která má sice mírný nádech americké drsné školy, nedochází v ní však k tolika nahodilým skutečnostem, že by se jí čtenář téměř bál uvěřit.

Právě v určité blízkosti obyčejným životům je obrovská síla tohoto románu. Zločinci v něm neunáší ruské mafiány, ani neškrtí nezbedné herečky. O život přicházejí obyčejní lidé, s nimiž byste se ještě téhož dne mohli setkat na ulici, kdyby jim jejich vrahové dopřáli více času. Kdo nikdy neslyšel o malém dítěti, které beze stopy zmizelo? A případy násilníků, jejichž oběťmi jsou nevinní lidé, nám média servírují každý den. Bezprostřední naturalistické podání bez eufemismů vás brzy vtáhne přímo do Jacksonova vyšetřování, takže nemáte daleko k pocitu, že čtete včerejší noviny, nikoliv fikci britské autorky.

Ilustrační foto Zdroj: transportcafe.co.uk

Jackson Brodie, těší mě!

Hlavním hrdinou knihy je Jackson Brodie. Jackson není sebevědomý solitér velikosti Phila Marlowa. Má problémy, o nichž se cynickému Američanovi ani nesnilo, a sny, které si nenechává zdát ani britský ministerský předseda. Žena jej opustila, klienti po něm chtějí prakticky nemožné a někdo zjevně touží, aby vydechl naposledy. A on by rád v klidu dožil někde v malém francouzském městečku.

V jeho postavě nám Kate Atkinsonová servíruje celého člověka se vším všudy, nikoliv pouze jeho úspěšnější hemisféru, případně silnější pěst. Brodie není pouze obrysem detektiva, ale uvěřitelným charakterem, jehož život se neskrývá někde v mlžném pozadí děje, ale tvoří plnohodnotnou součást knihy.

obálka Kate Atkinsonová: Neuzavřené případy

Kate Atkinsonová, Neuzavřené případy Zdroj: archív nakladatelství Argo

Podobně ani ostatní postavy nejsou ochuzeny o více rozměrů. Ze sester Julie a Amélie se brzy vyklube hodně hašteřivá protikladná dvojice a Teo Wyre je myšlenkami na zavražděnou dceru determinován silněji, než je pro účely samotné detektivky nutné. Celkovému hlubšímu propracování většiny charakterů napomáhá rozdělení románu na nespočet dějových linií. Ty se nejen časově předbíhají, ale také vracejí do minulosti, takže občas může být složitější se v jejich změti orientovat.

S humorem i mrazem v zádech

O to více zamrzí, že se povedené knize nedostalo šťastnějšího překladu a následné redakce. Zcela zbytečnou snahu přiblížit román českému čtenáři totiž nelze ignorovat. Přestože je příběh pevně zakotven v reáliích anglické Cambridge, prodává se v něm Blesk, Nový prostor a kouká na Nemocnici. V kontextu, kde se o pár řádků dále objevuje Guardian, to působí přinejmenším rozpačitě. Chápu, že českému čtenáři by nejspíš originální názvy časopisů nic neřekly, ale od čeho jsou v knihách poznámky? Ty by se hodily také k francouzským a latinským výrazům, protože ne všichni čtenáři knihy budou vystudovaní doktoři čtoucí Baudelaira v originále, že?

Kate Atkinsonová napsala místy příjemně úsměvný, místy mrazivě reálný detektivní příběh, v němž samotné pátrání hraje až druhé housle. V první řadě totiž neřeší autorka osudy mrtvých, ale životy přeživších. Prokazuje tím tak čtenáři detektivek obrovskou službu, protože opět vrhá na jeho podceňovaný žánr originální a zářivý proužek světla. Škoda, že český nakladatel románu nevěnoval více pozornosti. V takovém případě by totiž nebylo v knihkupectví nad čím přemýšlet.

Název originálu: Case Histories
Český název: Neuzavřené případy
Autorka: Kate Atkinsonová