Recenze: Nejlepší z Brooklynu. I benga maj’ svý problémy

U nás jsou většinou poldové, benga apod. námětem vtipů, popřípadě stupidních komedií (pamatujete na Kameňák a jeho nekonečná pokračování?) V Americe jsou ale přece jen trochu váženější, a tak vznikají i seriózní snímky věnující se osudům strážců zákona. Jeden z nich jde do kin právě teď.

Brooklynští gangsteři, Zdroj: distributor filmu

Do našich kin se dostává snímek, který asi není pro české publikum zcela typický. Jde o film režiséra se záhadným jménem Antoine Fuqua, který má na svém kontě poměrně dost filmů, jejichž žánrové rozpětí je velmi široké.

Profil herce Richarda Gera si můžete přečíst tady.

Pod jeho taktovkou tak vzniklo například válečné drama Slzy slunce, výpravná podívaná Král Artuš a Oscarem ověnčené drama z policejního prostředí Training Day. K posledně zmíněnému námětu se Fuqua vrací i v nejnovějším snímku a rovnou si na pomoc bere i stejného herce – Ethana Hawka.

Richard Gere, Zdroj: distributor filmu

Tři linie, tři životy

Ve snímku Nejlepší z Brooklynu se setkáváme s příběhy tří brooklynských policistů, jejichž životy rozhodně nejsou ideální. Eddie Dugan (Richard Gere) je postarší městský policista, kterému chybí do penze 12 dní a práce už je mu v podstatě lhostejná, má jediný cíl – vydržet těch několik posledních dní. Všechno už je mu jedno a ani ve služební pistoli nemá náboje. Jeho snaha do ničeho se nezaplést je očividná, otázka je, jestli mu to vydrží.

Ethan Hawke, Zdroj: distributor filmu

Sal Procida (Ethan Hawke) je specialista v drogovém oddělení, doma má 5 dětí a těhotnou manželku čekající dvojčata – ta ale trpí astmatem, protože jejich dům je ve špatném stavu a potřebovali by se přestěhovat, na což nemají peníze. Vypadá to, že zoufalému Salovi nezbývá než zajít do krajností a uchýlit se k ne zcela legálnímu řešení. Ve snaze nezklamat svou rodinu tak riskuje všechno.

Don Cheadle a Wesley Snipes, Zdroj: distributor filmu

Clarence Butler neboli Tango (Don Cheadle) je detektiv v utajení, jehož cílem je odhalit skupinu brooklynských gangsterů. Právě kvůli tomu, že je v utajení, přijde o celý svůj dosavadní život, nemá přátele a  rozvede se s ním i manželka. Během své práce se ale spřátelí s vůdcem brooklynského gangu (Wesley Snipes), což pro něj není zrovna ideální a jeho práci detektiva to moc neprospívá.

Příběhy všech těchto policistů se po celou dobu lehce prolínají (vždyť také všichni působí v Brooklynu), ale doopravdy se protnou až v samém závěru, kdy dochází k dramatickému a (možná) nečekanému vyvrcholení.

Richard Gere a Jesse Williams, Zdroj: distributor filmu

Vypadá to dobře, ale…

Už dlouho jsem neměla tolik problémů s tím, abych film vůbec dokoukala celý. Nejlepší z Brooklynu je snímek, který sice na jednu stranu nemá žádný úvod – divák je v podstatě hned hozen do děje – ale na druhou stranu se poměrně dlouho rozjíždí a chvilku trvá, než vám dojde, o co vlastně jde (ale možná jsem jen nepozorná a některým to je jasné hned).

Podobně jako skvělý snímek Sedm Davida Finchera, i Nejlepší z Brooklynu hrají na vyústění v posledních minutách. Na rozdíl od něj, kdy divák v posledních minutách zděšeně pozoruje, co se to vlastně stalo, tady naopak zhruba od poloviny (respektive od momentu, kdy vám dojde, o čem film vlastně je) víte, že ke střetu dojde a že to bude pravděpodobně na konci.

Po celou dobu ale víte, že tento film není žádný slaďák nebo pohádka, hudba je totiž tak dramatická, že vás nenechá na pochybách, o jaký filmový žánr jde. Akorát po čase už to začíná bejt pěkně otravný a tak jsem se přistihla, že se směju u jedné z nejnapínavějších scén ke konci filmu. Písnička, kde americký rapper Busta Rhymes opakuje Where is My Money, působí jako by v oné scéně byla omylem (respektive sedí tak moc, až je to směšné).

Navíc, aby nešlo o jen tak obyčejný snímek, slovo fuck v něm zaznělo tolikrát, že se divím, že se snímek vůbec dostane k nám (pokud totiž překladatelé slovo vynechají, změní tím celkové znění filmu, pokud ho ale přeloží doslova, bude to zase vypadat mnohem vulgárněji než v originále). Jistě jde o záměr a drsná mluva dokresluje drsné muže zákona, ale například v podání takového herce, jako je Richard Gere, to zní přinejmenším zvláštně.

Ve výsledku je Nejlepší z Brooklynu rozporuplný snímek, který má něco do sebe, ale na druhou stranu je takový nijaký. Možná že pro americké publikum je tento snímek zajímavý, protože ukazuje jejich strážce zákona, u nás asi velké šance na úspěch nemá.

Nejlepší z Brooklynu (Brooklyn’s  Finest)

Akční/Krimi/Drama
USA, 2009, 132 min