Nejlepší české básně 2009 pohledem Šiktance a Pioreckého

24. 4. 2010

Nejlepší české básně 2009Prvního ročníku vydávání antologie nejlepších českých básní se jako editor ujal Karel Piorecký, roli arbitra zastal Karel Šiktanc. Z básní,  jež Piorecký předvybral, pak Šiktanc vybral 36 básní určených k publikaci. Inspirací pro vznik tohoto projektu byla americká básnická sbírka 80. let 20. století nazvaná The Best American Poetry.

Jaké nejlepší básně se urodily v roce 2009?, Foto: sxc.hu

Celá kniha je rozdělena na čtyři kapitoly. První, druhá a čtvrtá kapitola mají po osmi básních. Ve třetí kapitole s názvem „To je, na co jsem přišla…“   je 12 básní.  Celá kniha začíná slovy Karla Šiktance A třeba to bude k radosti. Následuje předmluva, jež rozhodně stojí za přečtení.  Po přečtení všech básní můžete nahlédnout do rejstříku všech ve sbírce publikujících autorů, uvedeny jsou i  jejich biografické údaje.

Stav české poezie

FOTO: Nejlepší české básně 2009Je na tom opravdu česká poezie tak špatně, jak někteří krtici a publicisté tvrdí? Kolik mladých lidí si kupuje básnické sbírky? Kolik lidí čte samotnou poezii? To jsou otázky, na které vám žádná kniha neodpoví. Nejlepší české básně 2009, to je sbírka 36 básní, které se v mnohém liší, ale přesto mají něco společného. Tím společným faktorem není nic jiného, než touha proniknout do myslí čtenářů, kteří se k nim pak budou neustále vracet. Výběr těch nejlepších básních nebyl  jednoduchý a právě proto by si už jen za toto autoři zasloužili pochvalu.

Čeští básnici

Třicet šest autorů a každý z nich nabízí jiný pohled na poezii. Nejstarším autorem ve sbírce zastoupeným je Ludvík Kundera, který se narodil před devadesáti lety, a tím nejmladším je Jonáš Zbořil, který je o 72 let mladší. Nelze vyjmenovat všechny autory, jejichž básně můžete v knize najít, ale přesto bych ještě ráda zmínila báseň Daniela Hradeckého s názvem „Kdo má strach“. Tato báseň se mi nejvíce vryla do paměti nejvíce a už navždy v ní zůstane.

Pokud se po přečtení antologie znovu zeptáme na stav české poezie, nebudeme chápat negativní kritiky. Mnozí čeští kritici a publicisté se domnívají, že poezie českých autorů není kvalitní. Těchto třicet šest básní a stejný počet autorů dokazuje, že česká poezie má pořád právo zasahovat do našeho podvědomí.  Proč by to měla česká poezie dělat? No to existuje jen jediná odpověď, protože jen ona dokáže zdánlivě neslučitelná slova spojovat v krásné verše, které rozvíjejí naší fantazie, ať už je nám deset, nebo osmdesát.  Otázkou ale zůstává, jak je na tom zbytek českých básníků.

Název: Nejlepší české básně 2009
Autoři: Karel Šiktanc, Karel Piorecký (EDS.)
Typologické úpravy: Martin Pecina