Recenze: Na sv. Valentýna. Ashton Kutcher v růžovém a oblečený Taylor Lautner (pro změnu)

15. 2. 2010

na-sv-valentyna-1Obchoďáky jsou narvané plyšovými medvídky, květinářství mají největší obraty a zamilované dvojice chodí do kina. Tentokrát jim autor legendární Pretty Woman nabízí o něco sladší a jednodušší romantickou komedii…

Zatímco u nás Češi Valentýna zase tolik neřeší, v Americe každoročně propuká honba za srdíčky a roztomilými plyšáčky. Považují 14. únor za dokonalý a originální den pro požádání své milé o ruku, posílají si květiny do práce a plánují na něj svůj první sex. Nebo aspoň to se nám snaží režisér Garry Marshall vnutit.

Natočil povídkový snímek silně inspirovaný britskou Láskou nebeskou, zaplatil několika známým hercům, kteří ale zas tak hrát neumí, a už už si mnul ruce, že by to mohlo nějaký ten dolar hodit. Tak totiž Na sv. Valentýna chápu, jako čistý kalkul. Lidé mají rádi romantické komedie. Mají rádi hezké herce/herečky. Komu by šlo o zajímavý příběh? Stačí obšlehnout něco od kolegů z Evropy a máme film, který nám hodně vydělá.

Scénář sepsala Katherine Fugate. Nic vám to jméno neříká? Vždyť je to autorka jednoho dílu Xeny! Toliko o jejích zkušenostech. Už zřejmě začínáte tušit, že příběh bude plytký a bez nápadu… Máme zde několik párů, které se různě dávají dohromady nebo rozcházejí. Rozhodně se v kolonce filmové zvraty nekoná nic objevného či snad ojedinělého. Ashton Kutcher požádá o ruku svoji přítelkyni Jessicu Albu. Ale skřípe to. Jeho kamarádka Jennifer Garner randí s Patrickem Dempseym. Ale asi jí lže. Topher Grace si začal s Anne Hathaway. Ale vypadá to, že mu zahýbá. A takhle bych mohla pokračovat do nekonečna.

Sami vidíte, že příběh každého páru je zde jednoduše nalinkovaný a nejde nijak do hloubky. Což je pochopitelné, na plakátové fotce se usmívá 15 známých tváří. To nám dělá minimálně 8 párů (je jich ještě víc, bohužel), přičemž snímek trvá dvě hodiny. Každý pár má tedy v průměru 15 minut na expozici, kolizi, krizi, peripetie a katastrofu (aspoň podle Aristotela). Každopádně je to žalostně málo a režisér tempo nezvládá.

Navíc Na sv. Valentýna působí vyloženě americky. Nechci vám nic prozrazovat předem, ale myslím, že i vám je jasné, jak co dopadne. Ti, kteří se k sobě hezky chovají, skončí spolu a žijí šťastně až do smrti. Ti, kteří zlobili, jsou na Valentýna sami. Hrozný to trest. Herci odvádějí přesně takovou práci, jakou byste čekali. Jsou průměrní. Objevuje se tu vedle sebe tolik známých jmen, u každého byste ale vyjmenovali tak jeden, dva kvalitní filmy. Ovšem až na Taylora Lautnera, temného a neustále se svlékajícího vlkodlaka ze Stmívání. Tušíte, kolik kvalitních snímků natočil on…

Kupodivu ale právě zde zařídil nejvtipnější moment filmu (v jedné scéně tvrdí, že se na veřejnosti obvykle nesvléká, lhář jeden). Stejně tak Ashton Kutcher, jehož tu v jiné barvě než růžové prostě neuvidíte, a Jennifer Garner vytvořili nejhezčí dvojici, které od začátku do konce držíte palce. Sice je vývoj jejich vztahu předvídatelný a jak vytažený z nízkorozpočtové teenage romantiky, alespoň jsou ale sympatičtí. Pak už snad jen zmíním 30 sekund Tophera Grace nahoře bez, rajcovní ruský přízvuk Anne Hathaway a Julii Roberts ve vojenském. Ne že by jí to slušelo. Akorát se to jen tak nevidí.

A poslední doporučení na závěr: klidně se zachovejte jako burani a utečte před závěrečnými titulky. Ano, obsahují vystřižené scény. Ne, není to vtipné.

Na sv. Valentýna (Valentine’s Day)

Romantický / Komedie
USA, 2010, 125 min

Režie: Garry Marshall
Hrají: Taylor Lautner, Bradley Cooper, Anne Hathaway, Jessica Alba, Ashton Kutcher, Julia Roberts, Jessica Biel, Jennifer Garner, Emma Roberts, Patrick Dempsey, Topher Grace, Jamie Foxx, Eric Dane, Queen Latifah, George Lopez, Shirley MacLaine, Hector Elizondo, Roberta Valderrama, Kathy Bates, Taylor Swift

0