Recenze: Na doraz. Když humor, tak extra černý a bez cukru

Petra Duhajská

Petra Duhajská

7. 12. 2010

FOTO: Na dorazExistují různé druhy humoru. Někteří lidé mají v zásobě několik drsných vtipů, pomocí kterých si testují, co který jejich kamarád ještě snese. Pokud se chystáte zajít do kina na novou komedii Todda Phillipse, radši si svého parťáka takto otestujte. Ne každý je fanda černého humoru.

Téhle trojce to v autě nebude fungovat... Zdroj: Warner Bros.

Představte si, že opravdu pospícháte. A i bez toho nemáte zrovna pevné nervy a nejdete pro ránu daleko. A najednou se vám do cesty připlete otravný, ukecaný a jemně řečeno divný snaživý herec se svým psíkem. Přesně to se stane Peteru Highmanovi (Robert Downey Jr.). A tak ho místo rychlého letu z Atlanty do L. A., kde už každou chvílí přijde na svět jeho potomek, čeká několikadenní pekelná jízda.

Road movies forever…

Originalita rozhodně není něco, čím by se film Na doraz mohl chlubit. Kolik takových road movie už jsme viděli? Na začátku je dvojice lidí, kteří snad ani nemohou být rozdílnější. Ale po mnoha hádkách a pár krizových situacích je z nich na konci cesty pár kamarádů…

Otřepaná zápletka nemusí být – zvlášť u komedie – na obtíž. Navíc poskytuje možnost zesměšnění právě těchto žánrových stereotypů. I o to se Na doraz párkrát snaží. Zvláště ono závěrečné spřátelení není až tak docela růžové. Navíc v této komedii nedominuje psychologická stránka, jak to u road movies často bývá. Vývoj postav je sice znatelný, ale na prvním místě je neustále humor.

Třaskavá směs

Downeymu se poslední dobou očividně daří, točí jeden trhák za druhým a na konto si před dvěma lety připsal už druhou nominaci na Oscara (první mu vynesla hlavní role ve filmu Chaplin z roku 1992). Ani v komedii Na doraz nezklamal. Spoustu prostoru zde dostala hlavně jeho mimika. Peter Highman sice není zrovna nejsympatičtější chlapík, ale umí se zatvářit tak zmučeně, že je vážně k politování.

Zach Galifianakis rozhodně nehraje Downeymu druhé housle. Ethan Tremblay by rád prorazil v Hollywoodu. A přestože jeho podání úvodní scény z Kmotra by jistě přesvědčilo nejenom drogovou dealerku a jejího přítele, není to zrovna typ, který by se dokázal v drsném prostředí showbyznysu prosadit. To by ale Highmana trápit nemuselo. Jenže Tremblay je tak strašně otravný, až je to skoro roztomilé. Aspoň nezúčastněnému pozorovateli to tak připadá.

Bez hlavní herecké dvojice by toho ze snímku Na doraz asi moc nezbylo. Několik vtípků a scén je napsáno opravdu skvěle, ale jak už to tak bývá, na hodinu a půl to prostě není dost. Občas se u podobných filmů skoro zdá, že trailer je na nich to nejlepší, protože vynechává všechnu vatu. Až tak špatně na tom Na doraz není. Ale hluchá místa má. Není jich ovšem tolik, aby zničila slušnou černou komedii.

Na doraz (Due Date)

Komedie
USA, 2010, 100 min