Recenze: Muži, co zírají na kozy

4. 4. 2010

Muži, co zírají na kozyNe, nejedná se o Animal Planet ani o porno. Představte si prostě partu perfektně vycvičených vojáků, kteří upřeně zírají na kozu… Až ji klepne pepka. Oni to totiž dokážou. Jsou Jediové.

Muži, co zírají na kozy, Zdroj: distributor filmu

Odteď se bojím vyjít ven. Nikdy nevíte, na kterém rohu narazíte na Jedie. Jsou nebezpeční a nemusí nutně stát na té vaší straně Síly. Umí pouhým pohledem rozehnat mraky. Svou myslí donutí křečka svalit se do pilin. Lusknutím prstů se stanou neviditelnými… Snad už máte správný obrázek o psychošpionech, které prý kdysi Spojené státy trénovaly.

Jedním z nich je i klidný a vyrovnaný Lyn Cassady (George Clooney). Při hledání zajímavého námětu na článek na něj narazí mladý novinář (Ewan McGregor) a rozhodne se s ním putovat po pouštích a spletitých městských uličkách Blízkého východu. Cestou narazí na únosce, pomatené agenty i kozí kostlivce z Lynovy minulosti… To vše s notnou dávkou absurdního humoru.

Kozy à la Coenovi

Pokud patříte mezi fandy tvorby bratrů Coenů, Kozy (jak se už filmu familiérně přezdívá) jsou pro vás jasná volba. Sice pochází od úplně jiného režiséra, inspirace jimi je ale ve snímku jasně vidět. Grant Heslov není příliš známý tvůrce, za sebou má spíš jen herecké štěky v nespočtu amerických seriálů, tentokrát ovšem dostal pod ruku scénář na motivy knihy od novináře Jona Ronsona – samozřejmě s názvem Muži, co zírají na kozy (už se dá koupit i u nás). Filmový výsledek možná nedosahuje úplně coenovských kvalit, zaujme ale aspoň svou podobností, originální zápletkou a kvalitními herci.

Očima Katariny Chalupkové: Režisér Grant Heslov si do nového filmu Muži, co zírají na kozy přizval pár kamarádů, kteří jsou mimochodem filmovými hvězdami. Ewan McGregor hraje novináře, kterého žena podvádí s jednorukým šéfem. George Clooney ztělesňuje nadaného žáka, hippie vojáka Jeffa Brigdese. Toho zlého, co nestoudně zkouší LSD na jiných, zahrál Kevin Spacey. Všichni přitom patří do tajné armády Jediů. I když se tento nápaditý brainwash nebude líbit všem, já se bavila. A bůhví, možná se koza dá opravdu zabít pohledem…

V jakém jiném snímku totiž můžete vidět pohromadě tolik hvězdných jmen! Clooney a McGregor vytvářejí roztomilou dvojku, která za prvé pobaví chlapy a za druhé donutí ženy potichu vzdychat. K tomu všemu přidejte letošního oscarového vítěze Jeffa Bridgese jako jediského mentora a Kevina Spaceyho v roli záporáka. Tedy, záporáka, jakmile se nadopuje LSD, ani koza by se ho nebála.

Já jsem mocný Jedi a teď proběhnu zdí!

Už jste si sami všimli, že psychošpioni si říkají Jediové. Umíte si určitě představit nespočet vtipných narážek na Hvězdné války a především na McGregora, který tak trochu Jedi byl… po tři díly. Zároveň každý fanda Světa podle Prota, v němž exceloval Kevin Spacey, ocení moment, kdy jeho postava přepne tón hlasu do kníkavé, zhypnotizované verze jeho někdejší filmové postavy. Odkazů jsou Kozy plné a ne každý si jich všimne.

Ostatně tato komedie obecně není pro každého. Aby se vám Kozy zalíbily, musíte splňovat dvě základní podmínky co se humoru týče. Musí vás bavit humor brutální a černý. Někoho zastřelili? Je to smutné? A vy se smějete?! Bod pro vás. A také musíte schvalovat celou koncepci já jsem mocný Jedi a teď proběhnu zdí! V takovém případě jste nejen psychopat nebezpečný svému okolí, ale i adept na člověka, co bude s chutí zírat na Kozy.

Muži, co zírají na kozy (The Men Who Stare at Goats)

Komedie
USA / Velká Británie, 2009, 94 min