Recenze: Muž ve stínu. Co se stane, když svůj stín překročíte?

Stalo se vám někdy v poslední době, že jste byli v kině a během projekce nikdo ani nehlesl? Pokud ne, rozhodně vám chybí filmový zážitek, ze kterého vás mrazí v zádech a po jehož skončení nevíte, co dál… Chcete něco takového taky zažít? V tom případě si rozhodně nenechte ujít nový snímek Romana Polanského Muž ve stínu.

Ewan McGregor - muž ve stínu

Ewan McGregor je tak trochu spisovatel – takový, kterého najímají v případě, že má vzniknout text, pod nímž je podepsán jiný autor. Třeba když má napsat svůj životopis někdo, kdo neumí psát. Tak je to i v případě britského předsedy vlády Adama Langa v podání Pierce Brosnana. Ten pracuje na svém životopisu a vzhledem k tomu, že jeho bývalý asistent za záhadných okolností zemřel, jeho místo má převzít právě ghost writer McGregor.

Během své práce se ale začíná dozvídat podivné věci, objevuje zvláštní indicie a sleduje čím dál tím divnější chování jak svého šéfa, tak jeho manželky (Olivia Williamson). Jak začíná postupně odhalovat víc, zjišťuje, že smrt jeho předchůdce dost možná nebyla jen náhoda nebo sebevražda, a že pravděpodobně zemřel proto, že věděl příliš mnoho. Neuvědomuje si ale, že on sám se dostává do podobné situace a že i jeho život je tedy ohrožen.

Obyčejní hrdinové, neobyčejné situace

Roman Polanski je režisér, na jehož kontě je již pěkná řádka oceňovaných filmů. U nás je pravděpodobně nejznámější Pianista, za kterého získal v roce 2003 Oscara. Jeho snímky jsou charakteristické tím, jak vykresluje hlavní postavy – hlavními hrdiny jsou v podstatě obyčejní lidé, kteří se dostanou do životu nebezpečných situací.

Většina ostatních režisérů do podobných rolí obsazuje spíš akční hrdiny jako jsou Matt Damon, Tom Cruise nebo Leonardo DiCaprio. Polanski vybírá jinak – v jeho snímcích vidíme normální milé postavy, které se z ničeho nic musí chovat jako akční hrdinové. Tím si získávají víc sympatií u diváků. Když by totiž z rozjíždějícího se trajektu před agenty utíkal Matt Damon, rozhodně by to nebylo nic nového. Když ale takhle utíká Ewan McGregor, trnete hrůzou, jestli to zvládne.

Ewan McGregor - akční hrdina

Celý děj ubíhá plynule ke konci, hlavní hrdina se štěstím vyvázne svým pronásledovatelům a nakonec dopíše i od začátku plánovanou knihu. Když už to vypadá, že vás nemůže nic překvapit a že snímek končí tak, jak jste si přáli, posledních pár vteřin posune děj do úplně jiné roviny a už tak dobrému filmu přidá jednu hvězdičku navíc. Když jsem odcházela z kina, někteří sice tvrďácky prohlašovali, že přesně tohle  čekali, ale podle mě si jen vymýšleli. Ten konec je brutální.

Muž ve stínu (Ghost Writer)

Velká Británie/Francie/Německo 2010, 128 min

Režie: Roman Polanski