RECENZE: Molly Sweeney v Rokoku vrátili zrak. Hra je i pro nevidomé

Foto: Molly Sweeney_Divadlo Rokoko
Molly, Daně Batulkové, chtějí vrátit zrak

V Divadle Rokoko uvedli novou inscenaci Molly Sweeney, jejímž autorem je irský dramatik Brian Friel. Neobvyklá forma byla pro herce velmi náročná, ale dokázali se s ní poprat. Na výsledek mohou být všichni pyšní.

Foto: Molly Sweeney_Divadlo Rokoko
Nevidomá Dana Batulková jako Molly Sweeney. Zdroj: Divadlo Rokoko

Základem pro vznik dramatu, který byl předlohou k inscenaci, je skutečná událost popsaná ve studii neurologa Olivera Sackse. Jde o příběh o navrácení zraku člověku, který byl od dětství slepý, a důsledky tohoto činu. Vedou slepí lidé plnohodnotný život? Je důležitější fyzické, nebo psychické vidění? Tři postavy příběhu vedou konflikt samy se sebou a hledají příčiny a důsledky dění ve svém životě.

Hru pojali v Rokoku velmi atypicky. Tři hlavní a též jediné postavy nevedou dialogy či spory mezi sebou, ale samy se sebou.

Scéna je rozdělena na tři zóny. Vpravo se nachází část Dr. Riceho, kterého představuje Aleš Procházka. Dr. Rice sedí ve svém křesle osvětleném stojací lampou, pokuřuje a vypráví svůj životní příběh. Od hvězdy očního lékařství, přes ztroskotance, který holduje alkoholu, až po okamžik, kdy se setká s Molly.

Foto: Molly Sweeney_Divadlo Rokoko
Aleš Procházka v roli Dr. Rice.

Molly Sweeney, excelentní Dana Batulková, se pohybuje kolem stolu uprostřed scény a objasňuje, jaký byl její dosavadní život a jakou ránu jí zasadila úspěšná oční operace.

Vlevo hekticky vypráví Frank, Mollyin stále nezaměstnaný manžel v podání Vasila Fridricha. Frank neustále studuje něco nového, vymýšlí další projekty. Ten aktuální je „Molly bude vidět“.

Důležitou roli hraje nasvícení jednotlivých zón. Herci jsou osvětleni pouze při svých výstupech. Především u Molly je osvětlování nejvíce zřetelné. Čím více se blíží fyzickému vidění, tím získává světlo v její zóně na intenzitě.

Foto: Molly Sweeney_Divadlo Rokoko
Manžel Molly, Vasil Fridrich, vypráví o svých mnoha zaměstnáních.

Z kostýmů stojí za povšimnutí Mollyina změna účesu v závěru představení. Molly spoutá své rozevláté, střapaté a živé vlasy, stejně jako spoutají ji na lůžku v psychiatrické léčebně.

Inscenace je určena i pro nevidomé. Osvětlení, scéna i kostýmy jsou podružné, i když ne bezvýznamné. Tyto prvky jsou určeny pouze pro vidomé. Ale zkuste zavřít oči a poslouchat monology v naprosté tmě. Frankův neposedný a dychtivý hlas, Mollyina moudrost, smíření, touha po klidu a uvědomění si i lékařův učený hlas vás zaručeně vtáhnou do děje.

Foto: Molly Sweeney_Divadlo Rokoko
Aleš Procházka v roli Dr. Rice.

Inscenace se po všech stránkách podařila. Divadlo Rokoko předvedlo novou netradiční formu představení a divák má šanci zamyslet se nad životy ostatních i svým vlastním. Všichni tři herci měli před sebou nelehký úkol, neboť se mohli vyjádřit většinou pouze slovy.

Molly Sweeney, Divadlo Rokoko, autor: Brian Friel, režie: Ondřej Zajíc, překlad Ota Ornest, hrají: Dana Batulková, Vasil Fridrich, Aleš Procházka

Hodnocení: 90 %

Líbí se vám tento článek? Podělte se o něj s ostatními

Alena Hlavničková
Alena Hlavničková se narodila v dubnu 1986 v Praze. Vystudovala Právnickou fakultu Univerzity Palackého v Olomouci a nyní pracuje v advokátní kanceláři v Praze jako advokátní koncipientka. S redakcí TOPZINE.cz spolupracuje od dubna 2013 a přispívá do rubriky Divadlo.

1 Comment on RECENZE: Molly Sweeney v Rokoku vrátili zrak. Hra je i pro nevidomé

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*