RECENZE: Mládí se prodírá Amazonií. Divadlo J. K. Tyla uvedlo polskou hru

FOTO: Klára Krejsová v AmazoniiPlzeňské Divadlo J. K. Tyla uvedlo v prostoru Divadla v Klubu polskou hru Amazonie pod taktovkou mladého režiséra Adama Ruta. Polský dramatik Michal Walczak napsal Amazonii v komediálním, současném duchu, s notnou dávkou kritiky, avšak bez hodnotících soudů. Mladí o mladých – to je asi nejvýstižnější resumé pojetí polského dramatu v Plzni.

Džungle je ústředním symbolickým tématem, kulisou i jednotícím prvkem inscenace. Příběh se jeví jako zdánlivě banální, avšak s nádechem současnosti. Dvojice mladých absolventů herectví, Aneta a Mundek, se nachází v situaci střetu reality a vysněného života. Aneta dostává roli v televizním seriálu a Mundek zatím hraje počítačové hry, než se zapojí do alternativního projektu s Frankou a Jurkem.

Recenzujeme: Tyran Stránský jako Macbeth nadchl publikum

Franku pozná Mundek náhodně na brigádě a ta ho představuje Jurkovi, podivínskému umělci. Společně začínají připravovat něco zcela odlišného televizní zábavě. Zatímco Mundek objevuje kouzelný svět ryzího umění, o němž sníval, Aneta podléhá pozlátku komerce. Jejich vztah se kvůli odlišným životním cílům postupně rozpadá.

Zdá se zvláštní téma krize hodnot a nesouladu životních pravd a ideálů zasadit do žánru komedie. Avšak tvůrci, aniž by uškodili kvalitě dramatu, neotřelým způsobem přiznali hře humorný akcent za pomoci skvělých herců i prostředí. Na malinké scéně vyzní všechno naléhavěji, stejně tak myšlenka, jako potřeba humoru. Fakt, že se divák stává součástí dění blízkostí k hercům, nahrává autentičnosti a vzrušujícímu náboji inscenace.

Petr Konáš a Marek Adamczyk ztvárňují postavy hry Amazonie. Zdroj: djkt.cz

Představitelé ústřední dvojice Klára Krejsová a Marek Adamczyk se proplétají liánami životních paradoxů s mladistvým šarmem.V Džungli hrají sami sebe, absolventy pražské DAMU v čase beze směru, s ideály, kterých nelze docílit. Vlastní prostor dostává Petr Konáš v dvojroli režiséra komerčního seriálu a nonkonformního dramatika Jurka, roztěkaného, s vlasy trčícími do všech stran. Andrea Černá hrající Franku s Amazonií omládla a splynula se svou postavou.

Osvěžujícím dojmem nepůsobili jen herci, ale i důkladnost a hravost v propracování doplňujících prvků. Za zvuků šelem, opic a šumění pralesa se publikum snáze ocitá v džungli. Tísnivě vyhlížející kulisy, jako zrezivělé kolo a oprýskané vybavení bytu, přenáší diváka do města úpícího pod nánosem prachu a každodenní špíny. Divákovo oko, kam se podívalo, ocitlo se v Amazonii.

Amazonie řeší aktuální společenské otázky

Inovativně působí pojetí dramatu na nejmenší scéně Divadla J. K. Tyla především svěžestí a urputností s jakou se představitelé hlavních rolí i členové tvůrčího týmu snaží diváka upoutat k tématu samotnému. Vypadá to, že cílem je diváka pobavit, co nejvíce to jde. Avšak ve finále se každý má zamyslet nad stavem svého života, světa, možností či neschopnosti dosáhnout svých snů.

Herci, typově zcela různorodí, dokázali, jak dokážou dokonale souznít společně na jevišti, aniž by každý ztratil osobní kouzlo. Zkombinování hereckých osobností vytvořilo džungli charakterů. Naopak body dolů strhávám za nesmělost, strach jít ještě dál a objevit jiné divadelní postupy. Amazonie zůstala na maličkém jevišti drobnou perlou, na kterou možná zapomenete.

Amazonie

Divadlo Josefa Kajetána Tyla (Divadlo v Klubu)

Autor: Michal Walczak