Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Maestro a Markétka v Brně nemá vášeň. Morávek to udělal po svém

Redakce

Redakce

21. 3. 2013

Brněnské Divadlo Husa na provázku představilo řadu inscenací  z per ruských mistrů. Tentokrát jeviště patřilo Bulgakovovi, lásce, bezmocným výkřikům a zlu. Inscenace Maestro a Markétka postrádala jistou dávku vášně.

FOTO: Wolland a jeho kumpáni

Vše má na svědomí Woland (v popředí). Zdroj: Viktor Kronbauer, Husa na provázku

Maestro a Markétka v režii Vladimíra Morávka opět oslovila zajímavým uchopením, scénografií a hereckými výkony, ale podstata vztahu, jako hlavního tématu, se vytratila.

Inscenace dle ruského dramatika Michaila Bulgakova spočívá v prolínání dvou dějových linií.  Jde o biblický příběh o ukřižování Ježíše Krista a velmi silný vztah Mistra a Markétky ovlivněný nadpřirozenou zlou mocí. Tento láskyplný vztah je sice tématem inscenace, ale jeho intenzita přechází do pozadí.

FOTO: Markétka

Martina Krátká (uprostřed) hrála dříve Markétku, dnes ji vystřídala Andrea Buršová.

Stěžejním tématem je působení nadpřirozené síly a její vševědoucnost. Vše se točí okolo ďábelských kousků mága Wolanda. Setkání s ním nevěstí nic dobrého a lidé poté většinou skončí v psychiatrické léčebně, jako básník Bezprizorný, ale i samotný Mistr. Pronikavé úlisné pohledy Wolanda a jeho kocoura byly až obsesivně úzkostné. Na pozadí temných sil zoufalá Markétka hledá svou lásku.

Setkají se až na věčnosti. I přes všechny naléhavé vzdechy, zoufalost a strach nechyběla ani dávka radosti. Snad trochu paradoxní vůči tématu, ale potřebné. Happy end nakonec nastal, i když až po smrti milenců.

Přestože do inscenace vstupuje několik postav a jednotlivé scény se střídají, její struktura je uspořádaná. Výjimkou je snad mezihra o Pilátu Ponském. Tato důležitá část je vytržená z kontextu. Mistr v průběhu děje vypráví básníku Bezprizornému v psychiatrické léčebně o svém románu (o Pilátovi). Proto nastínění tohoto příběhu má určitou důležitost, ale v mezihře se z Mistra náhle stává Pilát a z Markétky Ješua. To vrhá stín určitých zmatků.

V kontrastu všeho napětí a strachu se nacházela klidná, odvážná Markétka, kterou ztvárnila Andrea Buršová. Nepostrádala zápal, ani uvolněnost. Svou roli, kdy část představení musela hrát napůl nahá a k tomu létat vzduchem, zvládla velmi odvážně. Ve výkonu byl patřičný stesk, slzy i zamilovanost.

FOTO: Maestro a Markétka

Markétka se vznáší nad městem.

Mistr v podání Michala Daleckého byl zejména přesvědčivý jako pacient psychiatrické léčebny. Psychické ataky a strach sehrál více než dobře. Roli dodal vší beznaděj, úzkost a obohatil ji svým pojetím.

V porovnání s ostatními inscenacemi Morávkovy režie byla tato jednou z těch slabších. Ovšem patřičné husí trademarky, v podobě scénograficky zajímavě vystaveného prostoru, obsese, úzkosti, ale snad i trochu radosti, opět nezklamaly.

Maestro a Markétka, Divadlo Husa na provázku, autor: Michail Bulgakov, režie: Vladimír Morávek, scénář: Vladimír Morávek a Josef Kovalčuk, hrají: Andrea Buršová, Michal Dalecký, Milan Holenda, Jiří Kniha, Jan Kolařík, Robert Mikluš, Ondřej Jiráček, Ivana Hloužková a další.

Hodnocení: 70 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Maestro a Markétka v Brně nemá vášeň. Morávek to udělal po svém