RECENZE: Lincoln. Steven Spielberg dvě a půl hodiny ruší otroctví

Marek Benda

Marek Benda

23. 1. 2013

Steven Spielberg na dvě a půl hodiny vzkřísil amerického prezidenta Abrahama Lincolna. Oblékl ho do hávu zarputilého a horlivého zastánce zrušení otroctví. Hlasování se blíží. Zbývá sehnat dvacet hlasů.[album:https://www.topzine.cz/wp-content/uploads/dm-albums/lincoln/]

Dramatický snímek usiluje o Oscara ve dvanácti kategoriích. Kdyby nominace byly hlavním kritériem kvality, mohli bychom konstatovat, že film je zážitkem hodným zapamatování na celý život. Považte, že by získal nejvíce cen Akademie v pětaosmdesátileté historii jejich udílení.

Steven Spielberg se narodil ve Spojených státech a je jedním z nejznámějších a nejvýznamnějších režisérů za posledních čtyřicet let. Ve své bohaté filmografii má žánrově rozmanité tituly. V linii sci-fi se proslavil filmy jako Blízká setkání třetího druhu nebo Minority Report. V dobrodružné sekci vévodí příběhy Indiana Jonese a Jurský park. Palčivá historická témata vylíčil ve snímcích Schindlerův seznam a Mnichov.

Obdobná nadšení je však třeba krotit. Nový politický počin Stevena Spielberga se nezaměřuje na osobnost Abrahama Lincolna, jak by mohl napovídat název filmu. V centru dění je problematika schválení 13. dodatku k ústavě Spojených států amerických o úplném zrušení otroctví. V jedné elegantní větě máme úvod, zápletku, vrchol i závěr.

Co se ostatně snažil básník říci? Chtěl charakterizovat Lincolnovu povahu? Na to je tam Lincolna málo. Má to být pojednání o podstatě a potřebě zrušit otroctví? Na časové ploše čtyř měsíců? Téma pro formát celovečerního dvouapůlhodinového filmu je nedostatečné a slabé. Schází kontinuita kontextu. Jako součást televizní série by působil komplexněji, věrohodněji a stavitelněji v takovém rozsahu.

OBR: Lincoln

Poslední odcházení. Zdroj: Bontonfilm.

Film je čistokrevné drama, kde je americký prezident jednou z mnoha postav, které se podílí na ději. Producenti by mohli změnit název na Třináctý dodatek. To by více vystihovalo podstatu filmu, ale evidentně by nebyl takovým lákadlem jako jméno jedné z nejznámějších postav americké historie. Podstatné jsou debaty, jejich důsledky a následné duely mezi řečníky. Jsou nám servírovány kratší či delší plamenné projevy, které zejména v první hodině filmu mohou působit utahaně a nudně. Osudy postav jsou odsunuty na druhou kolej.

Oldřich MánertOčima Oldřicha Mánerta: Když spojí síly legendární režisér Steven Spielberg s ještě legendárnějším vladařem Spojených států, nemůže to dopadnout špatně. Filmový otec profesora s bičem a naštvaných dinosaurů opět klame tělem a místo epického spektáklu servíruje téměř komorní snímek vystavěný na snaze jednoho člověka zbořit dobové konvence a předsudky.

Pletichaří se, vedou se politické debaty, a to vše s jediným cílem – zrušit otroctví. Pro obyvatele malé zapadlé země uprostřed Evropy téma poněkud odtažité, to by však za kormidlem nesměl sedět Spielberg a herecký fenomén Daniel Day-Lewis. Upřímné emoce stříkají z plátna každou druhou sekundu a stačí k tomu jen nenápadný rozhovor slavného státníka s dvojicí ušlápnutých vojáků. Ve většině ohledů mistrovské dílo, které by si zasloužilo zástup Oscarů, byť z něj bude většina diváku s největší pravděpodobností zklamaná kvůli očekávání tak trochu jiného filmu.

Výsledek není tak černý, jak se po předešlém odstavci jeví. Po hodině se objevují i situace, které zapojují divákovy sympatie a emoce. Lincoln odlehčuje těžkou atmosféru zábavnými historkami, aby si posléze s ostatními vyslechl zprávy z fronty o spoustě zemřelých. Finální hlasování má určitou vnitřní dynamiku, která upoutá k plátnu. A nevyhnutelné očekávání odchodu prezidenta ze světa živých, umocní jeho komentář, že by raději nikam nechodil.

V čem by ale mohlo tkvět stěžejní kouzlo politického dramatu? V jeho režisérovi. Ten by měl sloužit jako záruka kvality zpracování. Zkušenosti na obdobných projektech zajisté má. Nejvýraznějším plusem je vedení a ztvárnění hlavní role.

Jak je důležité míti dobré herce

Daniel Day-Lewis vtiskl své postavě koňskou dávku charismatu. Ten z ní vyzařuje a osvětluje temnotu válečné doby. Lincoln působí lidsky jako uvěřitelný zástupce obyčejného člověka. Lehce shrbený a situací viditelně znavený prezident s cylindrem a typicky zarostlou tváří navštěvuje zraněné, hraje si se synem nebo zvyšuje hlas při debatách. Vždy je na co se dívat. I Tommy Lee Jones, jenž ztvárnil Thaddeuse Stevense, významného člena Republikánské strany, předal svému charakteru sympatický ráz.

Vizuální stránka chce zapůsobit a podtrhnout herecké výkony. Při rozhovorech či projevech je kamera neposedná. Buď se kolíbá ze strany na stranu, nebo pomalu najíždí na mluvčího. Vyvolává a umocňuje pocit neklidu. Frontální jízdy vzbuzují důležitost projevu, který nezapře určitou míru patriotismu. Tyto prvky se vryjí do paměti spíše negativním způsobem.

OBR: Lincoln

Líbí se ti to představení, drahý?

Lincoln je dramatickou hrou o jednom milníku americké historie. Značně přímočarý příběh neohromuje. Provedení a zpracování až na pár výjimek neoslní. Spielberg tak natočil pouze zajímavou lekci dějepisu.

Lincoln, Životopisný/Historický/Drama, USA, 2012, 150 min, Režie: Steven Spielberg, Hrají: Daniel Day-Lewis, Sally Field, Joseph Gordon-Levitt, Tommy Lee Jones, John Hawkes, Hal Holbrook, James Spader, Tim Blake Nelson, Bruce McGill, Joseph Cross, David Strathairn, Walton Goggins, David Costabile, Gloria Reuben, Dakin Matthews, Jeremy Strong, Boris McGiver, Lee Pace, Jackie Earle Haley, David Oyelowo, Jared Harris, Martin Dew, Gulliver McGrath, Michael Stuhlbarg

0