RECENZE: Let. Denzel Washington vás zve na palubu s vodkou v ruce

Marek Benda

Marek Benda

19. 2. 2013

Do kin bez mezipřistání vletělo čistokrevné drama s katastrofickými prvky. Denzel Washington jako kapitán letadla pilotuje směrem ke zlaté sošce. Stačí herecký výkon ke kvalitnímu dramatu, nebo má tento Let velké potíže?

Sex, alkohol a drogy. Takto začíná psychologická sonda do kapitánovy duše. Po zřícení letadla se ke zborcenému životu přidává vyšetřování nehody. Whip Whitaker (Denzel Washington) se na jednu stranu stává hrdinou, který svými zkušenostmi a manévry zachránil téměř sto duší. Z té druhé stránky je na něj pohlíženo jako na nezodpovědného opilce, který zapříčinil smrt čtyř pasažérů a dvou členů posádky.

Robert Zemeckis je americký režisér, jehož nesmazatelný zápis do filmové historie nezmaří ani stroj času. Je autorem jedné z nejlepších trilogií Návrat do budoucnosti. Rád experimentuje. To dokázal ve filmech Falešná hra s králíkem Rogerem (spojení hraného filmu s klasickou animací), Polární expres a Beowulf (animace pomocí technologie performance capture). A také má Oscara za Forresta Gumpa.

Na první pohled se Let může jevit jako plnohodnotné ztvárnění rozporu mezi hrdinstvím a zákonem. Nabízet potenciální nervy drásající soudní líčení. Tím však snímek není. Ve skutečnosti je nezvládnutí, či spíše nesprávné směřování tématu nejslabším článkem celého filmu.

Robert Zemeckis nedokázal těžit z ambiciózního nastoleného rozporu hrdiny a zločince v jedné osobě. Vybral si nudnější, povrchnější vyasfaltovanou silnici namísto toho, aby se vydal po spletité, zabahněné a kamenité cestě. Přitom oficiální text distributora hlásá: „Adorace ale trvá jen do chvíle, než padne klíčová otázka: Co dělal kapitán před osudným letem? V tuto chvíli začíná nový boj.“ V tom tkví problém. Nezačíná.

OBR: Let

Kamarád do deště. Zdroj: Bontonfilm

Vyšetřování probíhá jen jako záminka toho, aby si mohl hlavní hrdina s něčím lámat hlavu. V průběhu příběhu se objeví pohříchu málo náznaků šetření. Je to marná snaha, neboť je potlačena, ubíjena odklonem pozornosti k nepodstatným situacím. Robert Zemeckis není nápaditý ani v linii, po které se vydal. Zaměřuje se pouze na postavu kapitána Whitakera. Nakukuje mu do soukromí, po pádu letadla se snaží vykreslit jeho psychologický stav.

To však nefunguje. Film trpí nadbytečností postav a celých sekvencí. Je to dáno právě tím, že je pozornost více zaměřená v kontextu na nezajímavé vztahy hlavního hrdiny. Působení postavy feťačky ve snímku se stává vycpávkové, její funkce je zřejmá. Hlavní hrdina může s někým sympatizovat, a navíc se sexuálně vybít.

[youtube_660]domLy_5gD24[/youtube_660]

Také motiv kapitánovy rodiny nezapadá do nastoleného tématu. Kdyby se scéna návštěvy exmanželky vystřihla, nestalo by se vůbec nic, ba naopak by to výsledku prospělo. Divák navíc stoprocentně nepochopí rozčilení Whitakerova syna. Není zřejmé, že by mu nějak ublížil svým životním stylem. Příběh nenabízí útrapy jeho rodiny v době společného soužití.

Oldřich MánertOčima Oldřicha Mánerta: Robert Zemeckis konečně vyslyšel volání filmových fanoušků a od šaškování v motion capture studiu se vrátil k poctivé fyzické filmařině. K ruce si přizval ožralého pilota s tváří Denzela Washingtona a ve dvou hodinách rozehrál bezchybně šlapající drama, kterému nechybí dechberoucí momenty ani úsměvně odlehčené chvilky prodchnuté chutí kokainu.

Let je pro Zemeckise svým způsobem zlomovým filmem, kterým se nadobro rozloučil s roztomile úsměvnými hrdiny minulosti vedenými Forrestem Gumpem. A jak vidno, skvěle mu to šlape i v regulérně seriózních filmových vodách. Podobný přerod v minulosti zvládlo jen několik slavných tvůrců, otec Návratu do budoucnosti se ve skupince režisérských legend vedených Stevenem Spielbergem určitě neztratí.

Alkohol je nejlepší kamarád

Zde se dostáváme k základnímu rysu hlavní postavy. Režisér ji ukazuje sice v kontroverzním, ale ve výsledku nejlepším možném světle. Vyznění snímku schvaluje jeho alkoholismus a ještě mu tleská. To nevyvrátí ani závěr, který se snaží odsoudit glorifikaci pití. Pilot, i přes své problémy s alkoholem, nikdy v pijáckém opojení nezmlátil živou duši. Dokonce je řádným plátcem alimentů. Divák by ani dle chování nepoznal, že má pilot promile v krvi, kdyby mu nebylo ukázáno, že skutečně pije.

Nový počin naštěstí nelze jen kritizovat. Celá letadlová sekvence je jako vystřižená z učebnice katastrofických filmů. Roland Emmerich by mohl uznale smeknout klobouk před tím, jakým napínavým a intenzivním zážitkem se může stát pád letadla. Scény vytažení pilota z vraku připomínají pocity z počítačových her.

OBR: Let

Bez vodky bych je nezachránil.

Letadlo vzhůru nohama se jen tak nepodaří vymazat z paměti. Umění přitáhnout oči k plátnu je tak zpočátku na vysoké úrovni, s postupujícími minutami však film pouze setrvačně plachtí. Divák pozoruje dílo v naději, že uvidí to, po čem touží a co mu bylo slíbeno. To je sotva na půli cesty. Let je tak zdařilým pokusem zahozeného potenciálu.

Let  (Flight), Drama, USA, 2012, 138 min., Režie: Robert Zemeckis, Hrají: Denzel Washington, Kelly Reilly, John Goodman, Don Cheadle, Nadine Velazquez,  Bruce Greenwood, Melissa Leo, James Badge Dale, Tamara Tunie, Brian Geraghty, Rhoda Griffis

0