RECENZE: Lásky čas. Nasládlá, ale povedená óda na pravost lásky a života

23. 10. 2013

Lásky čas, režiséra a scenáristy Richarda Curtise je vcelku rozporuplný film. Ale to není na škodu. Čím neomráčí hlavní zápletka, to dožene vtip či herecký výkon, a k tomu navíc se snímek snaží přinést hlubší výpověď. Dílo se snaží diváka hlubokostí svých citů rozbrečet, vzápětí ho ale zase stáhne na zem vtipem. Je, či není tahle vrtkavost na škodu?

Vraťte každou chybu, kterou jste v životě udělali. Nejde to, protože se nemůžete vrátit v čase? Tim, hlavní postava snímku Lásky čas, právě tohle umí. Může cestovat časem a prožít tak momenty svého života vícekrát. Nepovede se mu první sex s přítelkyní? Jednoduše se vrátí o několik desítek minut zpátky a napraví to. Námět se může zdát na první pohled ohraný, v královském zpracování ale dokáže doopravdy omráčit. Film mísí něhu i humor, vtip i vážná témata. A to všechno se režisérovi Richardu Curtisovi povedlo skloubit dohromady bez toho, aby něco působilo křečovitě nebo uměle.

Navíc přináší i recept pro šťastný život  – nehnat se za penězi, vychutnávat každý, byť obyčejný den a milovat, Carpe Diem. Právě ono milování nechává emoce a láskyplné city proudit kinem, v množství větším než malém. Chvílemi snímek může sice působit trošku nasládle, ale ostatně Curtis svou přehnanou citovost netajil ani ve svém režisérském debutu Láska nebeská, a tak nikdo nemůže čekat akční střílečku.

Mozaika z postav září barvami

Co člověk to osobnost; tohle tvrzení film nebere na lehkou váhu. Zatímco jinde připadá těžké si zapamatovat i tvář hlavní postavy, tady divákovi hravě utkví v paměti každičká. Depresivní bláznivá sestra Kit Kat, která nejvíc na světě zbožňuje fialovou a je v ní  vždy oblečená, cholerický scenárista Rory nebo strýc Uncle D, který trpí těžkou sklerózou a nezapamatuje si ani jméno vlastní neteře.

Postavy jsou tedy sice skvělé, ale děj má jednu chybu. Na konci filmu se vloudí drobný nedostatek, který svou nelogičností rozbourá dosud ladně plynoucí příběh.  Tim se nemůže vracet v čase před narození svých dětí, protože při oplodnění už nikdy nedojde k použití té samé spermie, a tak se může stát, že najednou má zcela jiného potomka. Se svým tátou se ale rozhodne vrátit se v čase, aby jako malý chlapec mohl běhat se svým o deset let mladším otcem po pláží. Doprovází nás při tom hezké záběry na zapadající slunce nad oceánem. Divák může ale pouze přemýšlet nad tím, proč v předchozích scénách byl obrovský problém vrátit se na silvestrovskou party, která proběhla před narozením jeho dcery a nyní to problém není.

Herec Domhnall Gleeson, představitel Tima, je u nás známý jako Bill Weasley z Harryho Pottera nebo jako venkovský Levin z nové verze Anny Kareniny. I v tomto filmu dokázal, že ovládá své řemeslo. Film oživuje svou rozjuchaností, nervózními pohyby a vyděšenými výrazy při flirtování se ženami. Timovu životní lásku Mary hraje Rachel McAdams. Láska mezi nimi nepůsobí hraně, herci spolu skvěle ladí. Vzniká dojem, že se milují doopravdy a ne jenom na stříbrném plátně.

Film trvá přes dvě hodiny, což se v poslední třetině může zdát zdlouhavé, ale vzápětí vás rozesměje vtipná scéna a přejete si, aby ta mozaika veselých i tragických mini-zápletek, které se táhnou celým filmem, trvala celý život.

Verdikt Kateřiny Sýsové:

katerina-sysovaPokud jste milovníkem akčních stříleček, film vás asi na kolena nedostane, všechny ostatní ale může jeho humor okouzlit. Než vám začnou přesládlým citem měknout kolena, srazí vás snímek zase na zem nějakým vtipem. Barevná scénografie a zábavné zápletky vás nechají si přát, abyste nikdy nemuseli z kina ven. Když se to vezme kolem a kolem, jedná se o velmi povedenou romantickou komedii, která určitě za návštěvu kina stojí; a to není zas taky častý jev.

Hodnocení: 80 %

0