Recenze: Kuky se vrací. Svěrákův mazel do každé rodiny

20. 5. 2010

Svěrákovic trio dalo dohromady film pro děti i dospělé. Pro morouse i pro věčně mladé. Pro náročné i pro pohodáře s pop cornem. Kuky je prostě malý, ztratil se v lese a má hlavu plnou pilin. A ještě řekněte, že ho nechcete domů!

Kuky se vrací, Zdroj: distributor filmu

Malý červený plyšák (pozor, není růžový, on vybledl na poličce!) jménem Kuky se ztratil. Probudil se na skládce a zjistil, že neví jak domů. A tak se vrací. Cestou potká strážce lesa Hergota, zlého Anušku, který mu chce vyfouknout hlídačskou práci, Dubánka, Rohánka… Prostě nespočet lesních tvorů, kteří buď Kukymu chtějí s návratem pomoct, a nebo by se ho raději zbavili a poslali ho zpátky na skládku.

Do třetice všech Svěráků dobrého

Jak medvídka vycpaného pilinami, tak jeho majitele Ondru ztvárnil Ondřej Svěrák. Díky této volbě dostává postavička Kuky ráz malého dítěte, které nepřemýšlí zrovna prakticky, nemluví jako dospělák a působí o to víc roztomile. Hergota nadaboval Ondřejův dědeček Zdeněk Svěrák. Do toho si připočtěte režisérský post, který připadl na prostředního Svěráka – Jana, a o zábavu máte postaráno.

Jiří Macháček a jeho Anuška, Zdroj: distributor filmu

Zárukou vám můžou být i další jména dabérů, záporáky si střihnul například Jiří Macháček, Petr Čtvrtníček nebo Jiří Lábus. Polovinu z nich pravděpodobně ani nepoznáte, jak se snažili své hlasy přizpůsobit postavičkám. I svou podobou působí v podstatě zle – rozšklebený Macháčkův Anuška dětem určitě sympatický být nemůže. „Nic není zábavnějšího, než hrát padoucha. Škoda, že jsem mohl v tomto případě posloužit pouze hlasem. Hrozně rád bych se osobně svezl v takovém autíčku na tlakový pohon a vůbec… Ale chápu, že dřevěný herec vyjde produkci mnohem levněji než živý,“ zhodnotil svoji roli.

Žádný animák, loutkofilm!

Kuky se vrací totiž není animovaný film, jeho postavičky jsou často skutečně ze dřeva. Všechno to jsou loutky, které vodí šikovní loutkaři. Nitky byly pak odstraněny dodatečně ve studiu. Snímek působí originálně už pouze provedením a v zákulisí se šeptá, že by se mohl pokusit probojovat na příští Oscary.

Což o to, tklivý příběh a nějaké to drama bychom ve filmu měli, teď už jen, aby i porotcům přišel dostatečně jiný. Každopádně právě tklivý příběh ale na konci působí až pateticky. Snaží se propojit kouzelný svět s tím skutečným (pomocí postavy bezdomovce ztvárněného Oldřichem Kaiserem), nedaří se mu ale kromě nějakých těch slziček vymáčknutých z divákova oka vymáčknout něco i ze sebe. Stejně tak první minuty. Ty zase působí, jako by se herci ještě pořádně nevžili do svých rolí, a tak malý Ondřej zní spíš křečovitě než roztomile.

Tvrdá realita? Ne-e, originalita

Během chvíle se sice takový pocit vytrácí, na triko si ho ale zřejmě může připsat paradoxně právě ta originalita. Loutky totiž nehýbou ústy. Kuky má pusu pevně zašitou, a přesto mluví. Na diváka to pak působí mírně nesourodě, ovšem s tím se dá vypořádat, že?

Kuky se vrací pobaví skutečně jak děti, tak dospělé. Samotným vzezřením neustále se usmívajícího plyšáka a poťouchlými poznámkami Hergota zaujme snímek ty nejmenší. Poté rozesměje i rodiče vedle sexuálními narážkami. Janu Svěrákovi se povedlo natočit zase něco jiného než jeho předešlé filmy (Obecná škola, Kolja, Tmavomodrý svět). Zřejmě mu nedochází ani dech, ani nápady.

Kuky se vrací

Dobrodružný
Česko, 2010, 95 min