Cestování

Recenze: Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole

Zuzana Černá

Zuzana Černá

28. 4. 2010

cykloMáte už plné zuby exotických zahraničních dovolených, které tradičně strávíte na lehátku na přeplněné pláži? Nevadí vám puchýře na nohou a chcete poznat také něco z domoviny?  Sbalte pohorky, batoh a mapu a vyrazte se rozkoukat po tuzemských horách. No, hory… Někdy to budou jen kopečky. Nové tipy na výlety v knížce Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole právě teď dorazily do knihkupectví!

Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole, Zdroj: Fragment

Příručka pro všechny turistické nadšence je tematicky rozdělena na tři rozsahem rovnocenné části. První z nich mapuje Jeseníky, dále se dozvídáme o Beskydech a desítka tipů je z jihovýchodní Moravy. Naplánované jednodenní túry mají hned několik variant trasy, vždy ale vychází z výstupů na vrcholy moravských hor, z hřebenovek a tradičních turistických zastávek.

Každá kapitola nabízí i malou mapu, pokud se ale na výlet opravdu vypravíte, nezapomeňte si do batohu přibalit nějakou lepší a nespoléhejte jen na turistické značení. To je sice na našich stezkách docela kvalitní, ale především ve vyšších polohách můžete sejít na zarostlé lesní pěšiny a orientovat se podle mechů na kmenech a mravenišť není vždy úplně nejjistější varianta.

Jedním z tipů jsou také Dlouhé stráně, jesenik.unas.cz

Jedním z tipů jsou také Dlouhé stráně, Zdroj: jesenik.unas.cz

Cyklisté jen na okraj

Ačkoliv kniha už ve svém titulu slibuje i informace pro cyklisty, přináší jen stručná shrnutí o sjízdnosti, náročnosti a vhodnosti zmiňovaných terénů v závěru kapitol. Speciálně vytipované trasy nečekejte. I tak se dozvíte zajímavé postřehy z tras. Autor u každého z výletů nabízí vždy jednu podrobnější variantu, jinak načrtává cestu jak se k vytyčeným cílům dostat z více stran. Poradí vám také, jaké kulturní a přírodní atrakce byste neměli minout. Celkový dojem z jinak svěže vyhlížející knížky kazí ne vždy zcela zdařilé fotografie přírodních scenérií a horských údolí.

Útlá knížka nemá ambici být vševědnou příručku pro začátečníky, i proto chybí například doporučení vybavení. Autor počítá s dostatečně kritickým čtenářem, který nepřeceňuje své síly. Nejde o literární skvost, ale vzhledem k tématu a cíli brožurky, o příjemné, romantické a popisné povídání.

Horský terén není jednoduchou vyjížďkou, ezotour.sk

Horský terén není jednoduchou vyjížďkou, Zdroj: ezotour.sk

Pokud ve vás dřímá alespoň troška dobrodruha a nechybí vám touha překonávat své síly, i když nejste trénovanými sportovci, dodá vám Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole chuť i energii a vy můžete s chutí vyrazit kopcům a kopečkům vstříc.

Třicet tipů na výlety sepsal moravák Martin Janoška, který o sobě píše, že by na svých toulkách přírodou rád potkával medvědy a vlky. On sám za nejkrásnější hory považuje Karpaty a za novými turistickými cíly nejčastěji vyjíždí na Slovensko, Ukrajinu a do Rumunska.

Vedle Křížem krážem po moravských horách pěšky i na kole vyšlo v edici Tipy na výlety v nakladatelství Fragment také Křížem krážem po českých horách pěšky i na kole, Na kole křížem krážem po Česku, Nejznámější filmová místa křížem krážem po Česku, Na kole křížem krážem po Moravě a Slezsku, Na in-linech křížem krážem po Česku, S dětmi křížem krážem po Čechách a další.

Vychází v nakladatelství Fragment, rozměry 148×210 mm, brož., 128 stran, 229 Kč

Nejznámější pohádková místa křížem krážem po Česku

Na kole křížem krážem po Česku