Recenze: Krásná Junie. Předvídatelná a nepochopitelná femme fatale, která sbalí každého

9. 12. 2010

Co čekat od snímku, který už svým názvem dává najevo, že jeho hlavní hrdinka bude krásná a logicky i pro mnoho postav osudová? Že půjde o jakousi femme fatale, která se samozřejmě nebude zamlouvat úplně všem divákům? Není taková předvídatelnost na škodu?

Osudová femme fatale - krásná Junie, Zdroj: distributor filmu

Filmy, které si za hlavní postavy vyberou ženy, jež poblázní všechny ostatní vedlejší mužské role, jsou už od počátku odsouzeny ke kontroverzi. I kdyby byly sebelépe natočené, většinou se najdou diváci, jimž hrdinka holt nepřišla až tak super. A nechápou, jak se za ní ti chlapi můžou honit (většinou tedy spíš divačky).

To je případ i Krásné Junie. Junie (Léa Seydoux) totiž krásná není – je pohledná, ano, normálně hezká. Aby jí tvůrci dodali punc výjimečnosti, udělali z Junie i citlivou duši, která se rozpláče nad italskými verši, zároveň je i chladná a od každého si drží odstup. Přesně ten typ holky, která vám klidným hlasem poví, že nevěří na lásku. Jenže tohle může vyjít třeba Summer (v romantické komedii 500 dní se Summer), na níž ale dál najdete nespočet kladných a úchvatně skutečných vlastností. Ty Junie chybí.

Nesmyslně časté lásky

Junie holt není sympaťačka. Zní to povrchně, ovšem v této jednoduché větě se skrývá důvod, proč ne každý pochopí milostná vzplanutí, která se kolem ní odehrávají rychlostí podobné beatům v hardcore technu.

Nejen postavy, ale i děj je lehce přitažený za vlasy. Zvraty a osudy příběhů jednotlivých hrdinů, kterých je mimochodem zbytečně moc a divák se často kvůli tomu ztrácí, působí jako z jiného světa. Od francouzského dramatu by se naopak mohla očekávat reflexe současného světa, zvlášť když se většina příběhu věnuje mladickému zamilování. Oproti nedávným Imaginárním láskám ale Krásná Junie nic podobného nenabízí. Těžko se ztotožníte s jakoukoli z postav. Tento fakt o to víc nahrává talentu, který projevil teprve 21letý Xavier Dolan (zmíněné Imaginární lásky) a který zase postrádá (alespoň v Junie) režisér Christophe Honoré.

Hrabě de Nemours, ehm, tedy profesor italštiny

Ve scénáři se inspiroval, i když velice volně, knihou Kněžna de Clèves od Marie Madeleine de la Fayette. V ní se kněžna vášnivě zamiluje do hraběte de Nemours, ačkoli je provdaná za jiného muže, kterého si nesmírně váží. A co teď: city, nebo rozum?

Očima Terezy Janíkové: Z podobné zápletky by šla udělat pěkně nasládlá hovadina. Jenže tohle není americká romantika ze středoškolského prostředí, ale malý, civilní francouzský film…ze středoškolského prostředí. To, čím Junie tak působí, je prostředí laděné do šedavých barev, skvělí herci, kamera, která postavy vyloženě sleduje, nepitomé dialogy a vůbec celá nosná myšlenka o strachu z lásky. Příznivce potěší jedna z hlavních rolí pro Louise Garrela, vycházející hvězdu současného francouzského filmu.

Něco podobného řeší i Junie, díky jejímu chladnému vystupování ale diváci, neznalí knižní předlohy, mohou jen ztěžka pochopit některé její motivace. Autoři nám k tomu sice podávají berličku v podobě stejných jmen ve filmu jako v knize (Nemours se jmenuje i profesor italštiny), což může fungovat u Francouzů. Pro ně to je téměř podobně povinné čtivo jako pro Čechy Babička. Jenže co si s tím mají počít ostatní kinosály po celém světě?

Film sám o sobě totiž nefunguje. K nejasnosti se připojuje ještě předvídatelnost a už máte aspiranta na snímek, který není zrovna nutné vidět. Většinu zásadních momentů totiž ve snímku odhadnete několik minut předem. Nemusí to být nutně špatně, třeba ve chvíli, kdy už už víte, jak to dopadne s právoplatným přítelem Junie, a jen si povzdechnete, jaký to je chudák. Jenže to je oproti ostatním výjimečná scéna s nábojem, jinak je tu předvídatelnost stejně otravná jako krásná Junie.

Krásná Junie (Belle personne, La)

Francie, 2008, 90 min

Režie: Christophe Honoré
Hrají: Léa Seydoux, Louis Garrel, Grégoire Leprince-Ringuet, Esteban Carvajal-Alegria, Simon Truxillo, Agathe Bonitzer, Anaïs Demoustier, Valerie Lang, Jacob Lyon, Jean-Michel Portal, Martin Siméon, Chantal Neuwirth, Louka Anargyros, Gabriel Attal, Jeanne Audiard, Thomas Ayouti, Clément Bertommeau, Adèle Boulanger, Elise Boutie, Alice Butaud, Martin Chauchat, Esther Garrel, Clotilde Hesme, Nans Laborde-Jourdàa, Chiara Mastroianni, Candice Zaccagnino

0