RECENZE: Koně se také střílejí. Slováci se utančili k smrti

Bratislavská první scéna přivezla na prkna Stavovského divadla dramatizaci románu z prostředí tanečního maratonu. Představení s velkým potenciálem a Táňou Pauhofovou v hlavní roli se ale po přestávce zaseklo.

S postavou životem uvláčené Glorie se Táňa Pauhofová sžila až na morek kosti. Foto: Andrej Balco, SND

V roce 1969 natočil Sydney Pollack film podle románu Horace McCoye ze třicátých let. Snímek, který líčí americkou atmosféru hospodářské krize, s Jane Fondovou v hlavní roli si vysloužil devět nominací na Oscara. Peníze chtěl každý za jakoukoli cenu. Populárními se staly několikatýdenní taneční maratony přenášené televizí, při kterých se byly páry ochotné třeba utančit k smrti. Kdyby tak McCoy tušil, že se za 80 let nic nezmění. Naopak. Jen tomu říkáme reality show.

Jaký je váš názor na cokoliv?

Téma s velkým aktuálním potenciálem si pro jevištní zpracování vybral slovenský režisér Martin Huba, u nás známý i jako filmový herec (Obsluhoval jsem anglického krále, Kawasakiho růže). Hlavní úlohu dívky Glorie, která v životě nedokáže dostát svému jménu, svěřil křehké, ale zároveň drsné Táni Pauhofové (Čert ví proč). Huba je známý svou výchovou hereček a pověst si nepokazil ani tentokrát.

Pojďme pobavit diváky, stáhnout soutěžící z kůže, a hlavně něco vydělat.

Šťastnou ruku měl i u zbytku ansámblu. Činoherní soubor Slovenského národního divadla je navíc známý svým tanečním nadáním, bez něhož by představení vůbec nemohlo vzniknout. Realistickému ději dodávají fredastairovská čísla šťávu, minimálně v první polovině.

Před přestávkou je totiž představení rozehráno na výbornou. Životní příběhy a pohnutky jednotlivých párů přihlásit se do maratonu jsou odkryté, soutěž je rozjetá a divák už si našel i svého favorita. Skvělou úlohu sehrávají také moderátoři a porotci soutěže. Obzvláště Zuzana Fialová (Medvídek) dělá ze své profese ženy s mikrofonem skutečně prestižní zaměstnání. „Jaký je váš názor na… na cokoliv,“ mučí svým důvtipem soutěžící v té nejnevhodnější chvíli.

alena-hlavnickovaOčima Aleny Hlavničkové: V inscenaci Koně se také střílejí  ukázali herci profesionální taneční čísla. Tanečním maratonem provázejí Zuzana Fialová a L’uboš Kostelný. Tomáš Maštalír jako parketový rozhodce je uvěřitelně bezcitný. Táňa Pauhofová ve své roli Glorie excelovala. Byla cynická, drzá, unavená z života, ale na druhou stranu ze všech nejvíc bojovala. Ostatní herečky své postavy vyjádřily charakterněji ve srovnání se svými mužskými protějšky, kterým chybělo vcítění se do role.

První část inscenace je velmi záživná, ve druhé ale nastupuje nuda a očekávání, zda se vůbec postavy dostanou dále. Scéna i kostýmy odpovídaly zoufalé atmosféře reality show.

Hodnocení: 70%

Po přestávkovém vínu z divadelního bufetu se tak do hlediště vrací jedna radost. Fáze očekávání z rozuzlení příběhu však postupně přechází do cimrmanovské fáze zklamání. Naši koně a s nimi i celý děj se zasekli.

Mrtvoly na jevišti stále přibývaly

Glorie se stává čím dál víc divácky nepochopená. Příkoří jejího pokřiveného života jí sice dávají důvod k depresi a hořkosti, ale k zastřelení na způsob zraněného koně? A mrtvých ke konci představení přibývá. Ano, na jednu stranu možná realita nelidských podmínek nesmyslné soutěže se lživě avizovanou výhrou 1 300 dolarů. Na stranu druhou však neodůvodněnost těch slz, podivných rozhodnutí a narůstajícího počtu mrtvol.

Proč? S touto myšlenkou odcházel domů nejeden divák. Odpověď bych hledala možná právě ve zmiňovaném filmu, který režisér buďto neviděl, nebo se nekoukal pozorně.

Každý pár má svůj důvod, proč se do nesmyslné soutěže přihlásil.

Nedotažení představení zamrzí i proto, že vyniká po technické stránce. Kromě parádních tanečních výkonů a jednoho naprosto bezkonkurenčního pěveckého čísla Barbory Švidraňové zdobí scénu šitou na míru formátu divadelní reality show živá kapela. Celé tříhodinové představení navíc doprovázejí kamery přenášející reálný obraz na velké plátno umístěné nad jevištěm. Diváci jsou tímto doslova vtažení do děje.

Koňům, kteří se střílejí, nechybí tolik, aby vyhrávali divadelní dostihy. Slováci jsou výrazní a živelní herci, což v Praze opět dokázali. Umí hrát, tančit, zpívat, překvapovat. Režijní taktovka jindy vynikajícího Martina Huby tentokrát ale zůstala před hranicemi svých možností. Bohužel.

Koně se také střílejí, napsal: Horace McCoy, režie: Martin Huba, hrají: Táňa Pauhofová, Jakub Rybárik, Zuzana Fialová, Ondrej Kovaľ, Eva Sakálová, Michal Rosík, Ľuboš Kostelný, Petra Vajdová a další

0