Recenze komiksu. A kteří jsou vlastně ti Divoši?

Ondřej Pešek

Ondřej Pešek

16. 8. 2011

Lucie Lomová je na české komiksové scéně pojmem. Čtyři roky po cenami ověnčeném komiksu Anna chce skočit vyrukovala s novým dílem Divoši. Tentokráte zabrousila do české historie. Na výbornou.

Ilustrace na obálce komiksu Autor: Lucie Lomová

Jeden z nejočekávanějších českých komiksů letošního roku, Divoši, se konečně dočkal vydání. A rozhodně se vyplatilo čekat. Příběh o indiánu Čerwuišovi a Albertu Vojtěchu Fričovi je vytříbeným dílem na hranici mezi biografickým a historickým komiksem. Avšak stále si drží beletristickou poutavou formu a humor.

Životaschopný příběh o životě

Scénáristickou i výtvarnou stránku obstarala Lucie Lomová, držitelka cen Muriel (komiksové ocenění) a Zlatá stuha (ocenění za knihy pro děti). Ačkoli se jedná o příběh založený na skutečných událostech, neklesá na pouhou faktografickou exhibici, nýbrž vše podává osobitě a s životním nadšením. Velmi dramatické momenty se střídají s vtipy uvolňujícími atmosféru. Jedná se však o intimnější styl humoru, u nějž se čtenář jen usmívá. O radosti ze života a pobavení nad střety kultury (což se opět dokonale mísí s vážností příběhu), což se ale bohužel váže s jistou roztříštěností a střípkatostí, zejména v druhé polovině knihy.

Další předností knihy jest možnost ponoru. Vedle klasického děje se do komiksu může čtenář ponořit více a začít vnímat vedlejší uličky a tajemná zákoutí. V těch se skrývá jakási kritika společnosti, která se bojí něčeho nového, xenofobie a celkově tupé zabedněnosti. Zde by se dal využít i název knihy Divoši. Ten čtenáři dává možnost klást si otázku: Kdo jsou vlastně ti divoši? Jsou to indiáni, nezhýčkaní a nezvyklí do metropolitní society, nebo naopak lidé neschopní smířit se se svobodomyslností a nevinnou cizostí indiána?

Lomová. Simply clever

Výtvarná stránka díla je též velmi obstojná. Lomová se nesnaží být přehnaně realistická, vše zachycuje sic ikonickou, nicméně sympaticky rozpoznatelnou kresbou. Velice půvabným prvkem kresby je nesterilnost. Při Čerwuišově vyprávění se obraznost obmění za ještě odlehčenější, což podtrhuje menší slovní zásobu a syrovost vyprávění. Slovy reklamy na Škodovku: Simply clever.

Vícevrstevný příběh se velice povedl. České čtenáře navíc láká tím, že věrně zachycuje atmosféru počátků dvacátého století, přičemž se zaobírá příběhem obyčejného člověka, ne mapováním důležitých událostí (navíc můžete na obrázcích hledat například Josefa Ladu či Jaroslava Haška). Roztomilý komiks o indiánském poznávání světa s melancholickým, ale o to pravdivějším koncem.

Název: Divoši
Scénář a kresba: Lucie Lomová
Obálka: Lucie Lomová