Recenze: komiks Kick-Ass. Je to Nářez!

2. 6. 2010

Máte pocit, že váš život je poněkud všední? Tak se rozhodně nezkoušejte stát superhrdinou. Proč? Protože život superhrdiny možná není takový, jak to na stránkách komiksů vypadá. Kick-Ass by o tom mohl vyprávět.

Dave Lizewski je normální americký teenager. Máma mu umřela, takže žije jenom s tátou, čte komiksy, je zamilovaný do své spolužačky a většinu času tráví na internetových diskuzních fórech. Bohužel, přespřílišná normalita jeho života mu připadá prázdná. Život přeci nemůže být jenom o tomhle. A tak se Dave rozhodne, že se stane superhrdinou.

Přes eBay si koupí neopren, vyrobí si kostým a vydá se do ulic potírat zločin. A jelikož má štěstí, hned při své první skutečné superhrdinské akci narazí na bandu sprejerů a rozhodne se zakročit. A dostane nakládačku. A skončí na několik týdnů v nemocnici. Jenomže ho to neodradí. A postupem času zjišťuje, že vlastně není tak úplně sám.

Kick-Ass je dílo amerického scénaristy Marka Millera, který je známý především díky svým temně zabarveným, cynickým dílům jako je kupříkladu i u nás vydaný Wanted nebo Ultimates. Millarova obliba cynismu, velké brutality a poměrně slušné vulgarity je poměrně známá a tak ani od Kick-Ass nelze čekat nic jiného. O to více zaujme, že v tomto dílku jsou všechny tyto ingredience aplikovány do zcela normálního prostředí náctiletých dětí, které se vyjadřují opravdu jadrným slovníkem a příležitostně pářou lidi na kusy.

Kick-Ass, Zdroj: Crew

Příběh ovšem není jenom o brutalitě sprostých slovech. Jde vlastně o zcela archetypální příběh o zrodu a počínání superhrdiny. Ovšem superhrdina je kluk, který ani omylem nemá superschopnosti a jeho rozhodnutí pomáhat lidem je tak idealistické až hrůza. Millar formuje dohromady příběh, kde se na pozadí hektolitrů krve vznáší myšlenky, kdo jsou vlastně superhrdinové, a k čemu je máme. Je opravdu nutné, mít superhrdinské schopnosti k tomu, abyste byli hrdinou? Co to znamená být superhrdina?

John Romita Jr., který se postaral o výtvarnou stránku, odvedl slušnou práci. Jeho postavy jsou stylizované, ale perfektně vyjadřují emoce a vyzařuje z nich živost a energie. Okénka jsou plná detailních záběrů na to, jak někdo někoho rozřezává, láme kosti a mlátí dřeveným prknem, nicméně vše to působí jak realisticky, tak velmi komiksově a perfektně dotváří atmosféru.

Kick-Ass, Zdroj: Crew

Ač to normálně nedělám, měl bych pár výtek k českému překladu. Přestože se mi nelíbí překlady jmen, za chvíli si na to zvyknete a není to tak zlé. Chápu důvody přeložení a smířil jsem se s tím. Co je ale až do očí bijící, je až neuvěřitelná vulgarita. Komiks v originále je samozřejmě také vulgární až na půdu, ale vzhledem k tomu, že čeština má v tomto ohledu skutečně bohatou slovní zásobu, nebál se jí překladatel využít. V bublinách tak vznikají neskutečné výrazy, u kterých se občas objevuje otázka, zdali jsou vlastně nutné. Zkrátka, občas se mi ta vulgarita zdála už moc přehnaná a za každou cenu přepálená.

Nicméně, komiks, i v souvislosti se stejnojmenným filmem, kterému byl předlohou, rozhodně doporučuji. Je originální, zábavný a nutí k zamyšlení.

Název originálu: Kick-Ass
Český název: Kick-Ass: Nářez