Recenze knihy Nejkrásnější filmová místa křížem krážem po Česku. Nebo po Čechách?

22. 3. 2011

Obálka knihy: Nejkrásnější filmová místa křížem krážem po ČeskuDo českých knihkupectví se dostala nová kniha pro filmové nadšence. Alespoň na první pohled to tak vypadá. Už samotný název Nejkrásnější filmová místa křížem krážem po Česku nám napovídá, že jde vlastně o průvodce po České republice, a to ne ledajakého…

Obálka knihy: Nejkrásnější filmová místa křížem krážem po Česku

Část obálky knihy - trocha jednoduchosti by neuškodila, Zdroj: archiv

Čtenáři se naskytne možnost projít desítkami míst těsně spojenými s konkrétními třiceti českými filmy. Opravdu stojí za to vydat se na cestu podle této knihy? Podle čeho autor jednotlivé snímky vybíral? Co nám vlastně publikace nabízí?

Obálka knihy příliš bulvární, zbytek grafiky potěší

Při prvním seznámení s knihou bude čtenář určitě překvapen – a to příjemně i nepříjemně. Samotná obálka zdá se být příliš bulvární. Působí zbytečně stylem za každou cenu zaujmout. To se dá na jednu stranu pochopit, jelikož konkurence na tržním trhu je veliká a zájem o knihy se rozhodně slovem velký označit nedá. Nicméně obálka není vše – nejen tady platí, že důležitější je obsah.

Co se týče zbytku grafické stránky a provedení knihy obecně, to vypadá už o poznání lépe. Kniha je přehledně rozdělena na 30 částí podle jednotlivých snímků, přehled je doplněn dokonce i mapkou ČR s filmy. Z mapky nám vyplývá, že se autor zaměřil spíše na Čechy, na Moravě se točily jen snímky Kam čert nemůže (1959), Už zase skáču přes kaluže (1970) a Stíny horkého léta (1977). Kdyby tedy autor tyto filmy vynechal, mohl by název knihy obsahovat místo spojení po Česku jen po Čechách. Plusovým bodem je rozsáhlá obrazová dokumentace, každý film je dostatečně ilustrován fotografiemi lokací typických scén, které se ve snímku odehrály.

Je obtížné určit, pro koho je publikace primárně určena. Šířeji lze říct milovníkům českého filmu, což nám toho moc neprozradí. Hodilo by se dodat například milovníkům filmů z šedesátých let. Tak jednoduché nám to ale autor Radek Laudin neudělal. Třicet snímků, které Laudin rozebírá, pochází z let 1934 až 1999. Proto je záhadou, podle jakého kritéria Laudin snímky vybíral. Podle roku vzniku to jistě není.

Dalším možným kritériem je barevnost filmu. V úvodním slově Laudin totiž mluví o vytržení z vysokorychlostní reality do světa černobílých filmů s herci jako Vlasta Burian. Jenže jen pár filmů z výsledného výběru je černobílých… Takže tudy také cesta nevede. V úvahu připadá i výběr podle režisérů. Ale po bedlivé kontrole čtenář zjistí, že se jen v pár případech jména opakují (hlavně se jedná o režiséry K. Kachyňu, Z. Podskalského, M. Friče, O. Vávru a D. Kleina)… Zase jsme tedy klíč k řešení nenašli.

Cílová skupina čtenářů: široká či úzká?

Výsledným kritériem pak musí být opravdu nejkrásnější filmová místa, tedy ta místa, kde se snímky točily. Jen není nikde v knize uvedeno, podle koho jsou ta místa nejkrásnější. Byl snad seznam filmů vytvořen podle výsledků nějaké ankety? Jedná se o soukromý žebříček pana Laudina či nakladatelství Fragment? Nebo je to nakonec úplně všechno jinak?

I snímek Sněženky a machři se objevil mezi třiceti vybranými snímky, Zdroj: distributor filmu

Nedá se s jistotou říct, pro koho je vlastně publikace určena. Nejlepší by bylo, pokud by si potenciální čtenář v knihkupectví nalistoval seznam (kdoví kým) vybraných filmů a řekl si, zda snímky zná či patří do jeho oblíbených, nebo o půlce z nich ani neslyšel, a tak nemá cenu publikaci vůbec kupovat. Autor totiž počítá s jistou, byť elementární znalostí díla (hlavní zápletky, herců, filmových postav, hlášek). Pro úplného neználka snímků by četba zajímavostí z filmu či citací slavných hlášek byla takřka zbytečná.

A jelikož se výběr snímků konal podle bůhvíjakého klíče, je třeba se s obsahem knihy seznámit v předstihu. Vedle notoricky známých snímků, jako jsou například Pelíšky (1999) či Noc na Karlštejně (1973), v obsahu najdete i díla méně známá, jako třeba Trhák (1980), Ryba na suchu (1942) či Tři vejce do skla (1936).

Přehledná úprava publikaci prospívá

Mezi věci, které se publikaci vytknout nedají, patří jistá schematičnost přítomná v každém profilu snímku. Na začátku každého profilu se objevuje obdoba publicistického perexu, což je pár řádků, které mají za úkol jediné: zaujmout a nalákat tak čtenáře číst dále. V další, rozsáhlejší části se nachází samotné nastínění či připomenutí hlavního děje a postav, dále informace k objektům a místům spjatým s daným snímkem a mnoho slavných hlášek z něj. Ty mají za úkol přimět čtenáře zavzpomínat na jednotlivé scény. Čtenář se v této části také dozví plno zajímavostí – namátkou třeba to, že při natáčení Noci na Karlštejně trpěla herečka Jana Brejchová v roli Anežky Pomořanské silnými bolestmi, trápily ji totiž žlučníkové kameny. I přesto ale dokázala zahrát svou roli na výbornou.

Další člen třicítky - Jak svět přichází o básníky, Zdroj: distributor filmu

Na konci každého profilu je přehledná tabulka se základními údaji o snímku (rok vzniku, režisér, hlavní role) a také užitečná kolonka Co je v okolí, kde získají čtenáři tipy na výlety v nejbližším okolí od místa natáčení. Vše je doplněno odkazy na webové stránky. Rušivým prvkem se odkazy stávají, když jsou zařazeny přímo do textu. Autor mohl všechny odkazy shrnout na závěr do nějaké tabulky, celkové přehlednosti by to dodalo pomyslnou třešničku na dortu. Úplně na závěr každého profilu čtenář zjistí, jaké filmy se ještě v dané lokalitě natočily.

Pokud tedy holdujete českým filmům a ty, profilované v této publikaci jsou vám blízké, určitě stojí za to si knihu přečíst nebo aspoň prolistovat. Ideální je vzít rodinu na výlet a nezapomenout přibalit i Nejkrásnější filmová místa křížem krážem po Česku. Díky sympatickému formátu knihy vám místa v batohu moc nezabere. Na cílovém místě si pak můžete udělat přestávku na svačinu a povědět si zajímavosti z konkrétního filmu. Zkrátka a dobře, tak, jak autor chtěl – vytrhnout se na chvíli z vysokorychlostní reality… Pokud však k těmto filmům vztah nemáte, je lepší sáhnout po něčem jiném.

Název: Nejkrásnější filmová místa křížem krážem po Česku
Autor: Radek Laudin
Počet stran: 128