Recenze: Kniha přežití. Postapokalyptický western o záchraně civilizace

9. 2. 2010

kniha-preziti-1Světem před nedávnem otřásla obrovská katastrofa. Ze země se stala prašná pustina utopená v spalujícím slunci. Lidstvo jako celek přestalo existovat, jednotlivci bojují o záchranu. Jeden z nich osamotě putuje touto divočinou. Má poslání, které mu dává téměř neomezenou sílu. Denzel Washington jako novodobý svatý v dobrodružném filmu Kniha přežití.

Jedná se o nejčerstvější počin talentovaných dvojčat, režisérů Allena a Alberta Hughesových, které diváci znají třeba díky akčnímu dramatu Menace II Society či jedné z cyklu povídek New Yorku, miluji tě! (o tomto filmu čtete tady). Kniha přežití na první pohled nepřináší nic nového. Lidstvo postihla zdrcující katastrofa, kterou tvůrci blíže nespecifikují, což vlastně vůbec nemá vliv na samotný děj. Civilizace přestala existovat, zákony nikdo nectí. V popředí tohoto bezútěšného obrazu se objevuje postava osamělého poutníka Eliho, který může vše změnit.

Hlavní postavy, osamělého mystického chodce Eliho, se zhostil výjimečný Denzel Washington. Tohoto herce, jehož výkony se vryly do divácké paměti ve snímcích jako třeba Sběratel kostí či Muž v ohni, zaujal tento moderní příběh s prvky westernu natolik, že se ho rozhodl produkovat. Ovšem je jasné, že každý kladný hrdina, stejně jako Eli, má i svůj záporný protějšek. No a kdo umí nejlépe zahrát nejhorší zlosyny? Bratři Hughesovi, podobně jako tvůrci Pátého elementu, sázeli na jistotu a oslovili zřejmě nejznámějšího padoucha, Garyho Oldmana. V tomto snímku hraje samozvaného despotického vládce improvizovaného městečka Carnegieho, který odhalí, jakou moc má Eli ve svých rukou a rozhodne se ji získat pro sebe.

A tak se roztáčí kolotoč událostí, uprostřed kterého stojí zbraň, která může obnovit civilizaci. Už z názvu filmu je pochopitelné, že se jedná o knihu. V určité chvíli má člověk pocit, že najednou všichni mluví jenom o té knize, až to začíná lézt na nervy. Kromě Eliho a Carnegieho dlouho nikdo, ani samotný divák neví, co je to vlastně za knihu. Jelikož jenom oni dva vědí o její síle, začnou o ni soupeřit. Stejně jako jiné akční filmy ani tento snímek neřeší, jak získávají postavy prostředky pro své tažení. Můžeme tedy sledovat souboje s arzenálem nejrůznějších zbraní nebo když je potřeba člun, tak stačí střih a hlavní hrdina má člun.

Očima Kataríny Strakové: Celkem zajímavý námět s poněkud sektářskou tematikou (typické Budu-li mít Bibli, budou mě následovat tisíce lidí.), bohužel ale v příšerně okoukaném zpracování. Osamělý poutník ala Constantine (až na to, že Reeves je oproti Denzelu Washingtonovi věrohodnější) kráčí pustým světem bez mýdla, s pistolí v ruce si hraje na novodobého Ježíše Krista, přičemž tento Kristus má ale místo daru uzdravování dar zabít deset hromotluků najednou bez pomoci, a to jediným nožem, dlouhým asi jako předloktí.  Ale Bůh ho miluje, tak není co řešit. A to už vůbec nemluvím o jeho společnici, která si ve svém mladém věku hraje na Laru Croft (Mila Kunis je vlastně taková ukrajinská verze Angeliny), a nemluvím ani o amatérských efektech, jež vzbuzují spíše dojem počítačové hry než celovečerního snímku s rozpočtem osmdesáti milionů. Kniha přežití je opravdu o přežití!

Odhalit tady víc by byl možná podraz, protože Kniha přežití je napsána tak, že divák odhaluje jedno tajemství za druhým v průběhu celých 118 minut. Celý zážitek podtrhuje velice podařená hudba a zajímavá kompozice. Film ovšem jakoby měl dvě části. V té první sledujeme muže, který se očividně umí o sebe postarat. Jak šikovně dokáže připravit skromnou večeři nebo si opatřit nové boty v nelehkých podmínkách, stejně tak se umí ohánět mačetou. Jeho schopnosti jednoduše nelze přehlédnout a ani jeho smysl pro spravedlivost. Divák však neví, co se vlastně děje, co bude následovat a o čem to vlastně celé je. Zatímco první část jenom naznačuje, ve druhé události naberou spád: věci se začnou skládat jako puzzle až natolik, že divák předčasně zjistí, jak to celé skončí.

Navzdory tomu, že snímek Kniha přežití je spíš tuctovým akčnákem, lze souhlasit s vyjádřením jednoho z režisérů, Allena Hughese, který ozřejmil důvod jeho natočení: „Na tomhle příběhu se nám líbilo, že jde o akční dobrodružný film, který ale současně má co sdělit, co se týče odhodlání, poslání, obětování, přežití a lidské odvahy“. A tedy, jestli je libo novodobé akční epopeje, kde uvidíte víru a naději přímo v akci, tak hurá do kina.

Kniha přežití (The Book of Eli)

Akční/ dobrodružný/ drama

USA, 2009, 118 min.