RECENZE: Kniha Avempatha není geniální. Pozornost si ale zaslouží

Marek Hofman

Marek Hofman

28. 10. 2011

V druhém díle Sullivanovy fantasy ságy Dobrodružství Riyria dojde k mnoha změnám. Kniha se více přibližuje ke konceptu klasické fantasy, přestává však pomalu být takovou, jakou na začátku chtěla.

S podobnou nestvůrou se musejí hrdinové vypořádat Zdroj: wikimedia.org

Proč zbytečně odsuzovat dobrodružné fantasy s tradičními modely jako národem elfů a trpaslíků, bojem dobra s temnotou, ohrožením celého světa a pokusem o jeho záchranu? Pokud autoři takovýchto příběhů alespoň pozmění některá zažitá schémata a svou knihu takto odliší od ostatních z tohoto subžánru, nelze téměř nic namítat. Navíc, najdou-li si čtenáře a nesnaží-li se o sobě tvrdit, že jsou něčím úplně jiným a vymykají se, pak už vůbec ne.

Problém nastává u románů, k nimž se patrně zařadí i Avempartha od amerického spisovatele Michaela J. Sullivana. V předchozím díle – Královské spiknutí – totiž autor prohlašoval, že jeho série, ač čistokrevná klasická fantasy, se vyhýbá klišé.

Dobrodružství Riyria na FANZINE.cz:

U Královského spiknutí se s tímto tvrzením dalo souhlasit. Přestože se kniha dala jednoduše označit jako nemastná neslaná, otřepaným motivům se vyhýbala velkým obloukem, jako by od nich mohla chytit choleru. Pokud nedostatek akce, magie i humoru nedokázal čtenáře odradit od sáhnutí po pokračování, dočká se mnoha překvapení.

Mnohé se mění, kvalita zůstává

Mezi nejvýznamnější patří nárůst prvků, které z fantasy dělají fantasy.  V knize Avempartha se například pohlíží ze zcela jiného úhlu na elfy. Tedy ne jako smrduté a zavšivené návštěvníky zaplivaných náleven, ale jako na bytosti se slavnou minulostí, čarodějnou mocí a schopnostmi vládnout světu. Alespoň do té doby než se setkali s lidmi. Jak jinak.

Sullivan také více prostoru věnoval magii. Kdo si ještě vzpomene na nevysvětlené zmizení osvobozeného černokněžníka Esrahaddona, dočká se ve druhém díle šestidílného cyklu Dobrodružství Riyria odpovědi. Stává se totiž jedním z hlavních hybatelů děje a mentorem, který ostatním hrdinům mnohé vysvětluje, jehož moc je ale v současnosti tak malá, že se sám ani nenají. Ono bez rukou, o něž jej připravili jeho věznitelé, to moc nejde.

A protože v oblasti, kde se usadil, začne neznámá nestvůra lovit vesničany, jakoby náhodou se nezapomene zmínit dívce, jež přišla téměř o celou rodinu a jejíž otec se kvůli pomstě chystá získat meč z nedobytné elfské věže, o dvou šikovných zlodějích.

Těmi samozřejmě není nikdo jiný než Royce s Hadrianem. Způsob, kterým dojde k uzavření smlouvy mezi nimi a farmářskou dcerou, představuje první a zároveň poslední z humorných scén, poté už čtenář příležitost k pobavení nedostane.

Kromě dvojice zločinců se na scénu vrací i princezna Arista. Děj tak dostává třetího vypravěče. Zatímco Royceovo dobrodružství patří k typickým high fantasy (snaha o proniknutí do magické věže, rozmluvy s Esrahaddonem o zašlých časech a poodhalení zlodějovy minulosti), Aristina linie se, jak se na zástupkyni aristokracie sluší a patří, odehrává na poli intrik a popisuje nekalé úmysly církve.

Nezdařilými jsou tak pouze pasáže s Hadrianem, který se ujme výcviku farmáře toužícího po satisfakci. Zprvu má sice čtenář dojem, že zdatný šermíř tak činí jen proto, aby zoufalému muži zabránil skočit do jámy lvové. Když ale chlap, dosud vládnoucí pouze vidlemi a motykou, porazí elitního bojovníka, začne se člověk ptát, kam že se to vytratilo Sullivanovo předsevzetí nespadnout ke klišé.

Jednooký mezi slepými králem

V porovnání s jinými knihami tohoto specifického odvětví fantasy literatury patří román Avempartha k tomu lepšímu a zasloužil by si tím pádem vyšší hodnocení. Spisovatel čtenáře dokáže zaujmout natolik, že si udrží jeho pozornost po celou dobu. Proč ale srovnávat Houdiniho s rádoby iluzionistou, který předvádí ubohé karetní triky ve třídě spolužákům?

Sullivan má totiž navíc. Dosavadní dva romány sice stále patří mezi holobrádky, vše tudíž záleží na tom, co přinese další díl Vzestup Nyphronu. Udrží-li autor současnou kvalitu, nemuselo by nic dopadnout špatně.

Název originálu: Avempartha
Český název: Avempartha
Autor: Michael J. Sullivan