Menu
TOPZINE.cz
Film & TV

RECENZE: Klukovi na kole byste i jako filmu nejradši vlepili facku

Eliška Nová

Eliška Nová

30. 3. 2012

Nejnovější snímek bratří Dardennů Kluk na kole patří na festivaly. U běžného diváka v kinech ho velká sláva nečeká, přestože už obdržel několik cen.

Bratři Dardennové jsou známí díky svému realistickému ztvárnění a orientaci na sociální tematiku. U jejich nového filmu tomu není jinak. Rozehrávají drama dvanáctiletého kluka Cyrila, kterého dal otec do dětského domova, aniž by měl odvahu mu říct, že už si pro něj přijít nehodlá.

Kluk na kole působí natolik realisticky, že místy připomíná dokument. Ostatně s dokumentem režiséři začínali. Neplýtvají dialogy, nepoužívají zvláštní efekty, hudba zazní málokdy a do role hlavního hrdiny obsadili neherce.

Bratři Dardennové jsou belgičtí tvůrci, kteří si svoje filmy píší, režírují i produkují. Věnují se především sociálním a psychologickým dramatům, která jsou známa pro jejich realistický styl. Začínali s dokumenty, později ale začali točit hrané filmy a vznikly snímky jako Slib, Syn, Dítě a Mlčení Lorny. Všechny byly uvedeny na festivalu v Cannes, včetně jejich posledního dramatu Kluk na kole. Tři z nich dokonce získaly Zlatou palmu.

Cyril nechce nic jiného než svého tátu. Jediného člověka, který znamená rodinu. A svoje kolo, které je tou nejdůležitější vzpomínkou na šťastné včerejšky. Kolo nakonec zpátky dostane, svého otce nikoli. Rodinu se mu ale snaží nahradit kadeřnice Samantha, která si ho bere domů na víkendy. A Cyril se vyrovnává se ztrátou pomocí revolty.

Snídaně v trávě může vypadat i takhle. Zdroj: distributor filmu

Nikde se neříká, co tomu všemu předcházelo. Což je naprostý záměr. Dardennové natočili pouhý úsek ze života chlapce, pozorujeme ho teď a tady a v jednu chvíli jeho osud zase prostě opustíme. Přesto jde jeho život dál, jen už u toho nejsme přítomni. I to je součást realistické koncepce, která nemá pointu, stejně jako ji někdy nepřináší životní peripetie.

Očima Nely Christovové: Na jedné straně máte obyčejného kluka, který říká, co si myslí, a taky tak jedná. Druhou stranu barikády tvoří komplikovaný svět dospělých, kteří lžou i sami sobě, natož aby se v nich vyznalo malé děcko. A to na jejich přetvářky doplácí tím, že se řítí z průšvihu do průšvihu.

Tenhle malý špunt je vážně na zabití a neomlouvá ho ani fakt, že to neměl v životě jednoduché. Sledovat jeho příběh bez možnosti ho proplesknout tak zavání čirým masochismem. Ano, až tak je Kluk na kole skutečný, bratři Dardennové zase jednou odvedli kvalitní kus práce.

Hodnocení: 4****

Cyrilův příběh přichází bez jakéhokoli patosu, přehnaných výbuchů emocí a vydírání. Divácký pohled na něj je zcela normální, jako by sledoval někoho ze sousedství. Někde v hloubi duše víte, že by vám toho kluka mělo být líto, přesto byste mu nejradši vlepili facku.

[youtube_660]wlxiPy1nIUE[/youtube_660]

Realistickou tendenci přesto narušuje první půlhodina, ve které se odehrávají dramatické situace jdoucí za sebou v podivuhodně nešťastném sledu, který světlým chvilkám nedává šanci. Do civilnějšího tempa se dostane teprve potom, co si všechny hrůzy odbude a připraví si tak důvod pro další.

Logika si vzala dovolenou

Některé situace navíc postrádají logiku reálného světa. Samantha se s Cyrilem poprvé vidí v čekárně lékaře sídlícího v domě, kde původně bydlel jeho otec, v poněkud nepříjemné situaci. Cyril do čekárny utíká před zaměstnanci dětského domova, všechno možné srazí, křičí a působí poněkud nezvladatelně. Aniž by věděla, odkud se vzal a proč, ho pak najde a přiveze mu jeho kolo, které náhodou objevila. Bez podobné logiky si ho pak vezme do opatrovnictví.

Kolo je třetí nejdůležitější postavou filmu.

Realistické ztvárnění, které by mělo na diváka působit brutálněji, protože věrně zobrazuje něco, co se stalo, případně co se momentálně může dít (jak se to podařilo např. u snímku United 93), tady úplně nefunguje. Dardennové přes všechno, co bylo výše řečeno, uvízli někde uprostřed mezi dokumentem a fikcí.

Emoce, které Kluk na kole vyvolává, jsou srovnatelné s těmi, jež přicházejí při sledování televizních novin. Jako bychom viděli něco strašného, co se nás vůbec, ale vůbec netýká.

Kluk na kole (Gamin au vélo, Le)

Drama
Belgie/Francie/Itálie, 2011, 87 min

Režie: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Hrají: Thomas Doret, Cécile De France, Jérémie Renier, Fabrizio Rongione, Olivier Gourmet, Jean-Michel Balthazar, Egon Di Mateo

Hodnocení: 3***

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Klukovi na kole byste i jako filmu nejradši vlepili facku