RECENZE: Kings of Leon se vyrovnávají s minulostí. Působivě a se ctí

5. 10. 2013

Když se řekne Kings of Leon, skoro každému hned naskočí notoricky známé singly Use Somebody či Sex On Fire. Že tyto dvě nahrávky spíš nežádoucím způsobem ovlivnily následnou tvorbu amerických rockerů, netřeba připomínat. Důležitějším faktem je, že i přes dramatické události se nyní kapele podařilo vydat šestou, poměrně zdařilou studiovku Mechanical Bull.

Kings of Leon na novém albu servírují temperament i ostrý kytarový zvuk. | Zdroj: Sony Music Entertainment

S novou deskou si pánové dali trochu na čas; předcházela jí totiž tříletá pauza spojená s nejistotou, jestli se kapela vůbec dá dohromady. Kings of Leon jsou tak v pořadí další rockovou skupinou, která musela ustát (a dalo by se říct, že víceméně neustála) svůj doslova raketový vzestup a obrovský nárůst popularity.

Konflikty, alkohol a konečný odraz ode dna

Od vydání debutu Young & Young Manhood v roce 2003 se čtveřice muzikantů prakticky nezastavila a vedle nekonečných turné vydala během následujících sedmi let další čtyři alba. Nadšení ze strany stále přibývajících fanoušků pak vyvrcholilo v roce 2008, kdy vyšla patrně nejúspěšnější deska Only by the Night právě s výše zmíněnými hitovkami. To, že celosvětový úspěch této studiovky a následná přemrštěná očekávání negativně ovlivnily nadcházející Come Around Sundown, je věc druhá.

Vlažnější přijetí v pořadí pátého počinu, hádky mezi jednotlivými členy skupiny a snaha uniknout všeobecnému nátlaku prostřednictvím alkoholu nakonec vyústily v předčasné ukončení turné. Kings of Leon zatáhli za záchrannou brzdu a na nějaký čas se uchýlili mimo hudební scénu, aby se později mohli důstojně vrátit na přední místa hudebních hitparád.

A přesně to se jim nyní podařilo. Nová deska je totiž jasným potvrzením, jak moc – byť tedy částečně nechtěná – pauza skupině prospěla. Vydání Mechanical Bull jí umožnilo vyrovnat se s kostrbatou minulostí a překonat dřívější krizi. Právě vyrovnanost i vzájemný soulad se tak stávají elementy, které celé album spojuje, a společně přitom vyúsťují v pomyslnou katarzi.

Mechanical Bull ale čerpá i z dřívější tvorby Kings of Leon a najít se na něm dá vše, co je pro čtveřici typické – temperament protknutý bluesovým laděním, lehce zapamatovatelné melodie a ostrý kytarový zvuk, jež nás tu a tam vrací do éry garážového rocku. Údernost pak albu dodávají především silné texty, v nichž si členové vyřizují své účty, i melancholické balady Beautiful War nebo Wait for Me, kterým pak kraluje nejpůsobivější skladba Tonight.

Očima Terezy Menclové:

tereza-menclovaMáme co do činění s deskou, jež se neopírá pouze o úspěch dvou či tří dílčích singlů. Mechanical Bull funguje jako celek, v němž má každá skladba své opodstatnění a přichází s jinou výpovědí. Zatímco hned na úvod nám temperamentní a svěží nahrávka Supersoaker nápadně připomene dřívější nejslavnější hitovky Kings of Leon, následující singly se ubírají zase úplně jiným směrem.

I přesto, že při poslechu čas od času zaškobrtneme o nějaké to klišé a možná až příliš zabředneme do všudypřítomné nostalgie, album Mechanical Bull obsahuje také silné momenty korunované profesionálním zvukem. Kings of Leon tak v konečném důsledku vytvořili působivý spojník mezi jejich před a pokrizovou tvorbou.

Hodnocení: 80 %

0