Menu
TOPZINE.cz
Divadelní hry, představení - novinky a recenze

RECENZE: Kain si ukradl muzikál Adam a Eva. Komedie pokulhává

Redakce

Redakce

8. 5. 2014

Divadlo Broadway představilo další původně český muzikál. Adam a Eva, muzikálová komedie podle skutečné události, si odbyla svoji premiéru 17. dubna, ale spíš než na Ráj to vypadá na pěkný Očistec.

FOTO: Adam a Eva

Adam a Eva v Ráji 21. století. Zdroj: Broadway

Na začátku nebylo nic, pouze Nicota a jeden znuděný Pán Bůh. Ten se rozhodl stvořit svět a zemi a světlo a vodu a anděly a přihřáté anděly žvatlající Božínku a… Moment, cože?

Ano, slyšeli jste dobře. Už tento fakt mnohé vypovídá o koncepci celého příběhu Adama a Evy, který se mnohdy uchyluje ke zcela ohraným gagům, které jsou mnohdy ještě zcela špatně načasované, a tak místo v záchvatu smíchu, zanikají v propadlišti mlčení.

FOTO: Adam a Eva

Eva se svým stvořitelem v podání Josefa Laufera Zdroj: divadlo Broadway

Ale zpět k ději, Pánu Bohu se však část andělů vzbouřila, v čele s rebelem Lubošem. Že nevíte, kdo to je? To bude možná tím, že se po vzpouře přejmenoval na Lucifera, aby ani jeho jméno nemělo s Bohem nic společného.

Lucifer v podání Josefa Vojtka byl jedním z nejsvětlejších kousků představení a jeho výkon i šarm by jistě přetáhl do Pekla mnohem více andělů, než se mu nyní podařilo. A to měla Rozkoš, v podání Dity Hořínkové, teprve přijít. I ta si zasloužila oprávněnou pozornost, i když Peklo oplývalo jakýmsi hříchem bez hříchu.

FOTO: Adam a Eva

Martin Písařík a Markéta Procházková jako Adam a Eva Zdroj: divadlo Broadway

Je poměrně překvapující, že souboj mezi Peklem a Rájem, Luciferem a Bohem, zabírá téměř polovinu představení, vždyť Evu Bůh stvoří jen chvilku před koncem první poloviny, a odchod z Ráje, který zřejmě většina čeká, dějem prolétne jako moucha okolo cyklisty.

Druhá polovina se už přesouvá do zcela jiné doby, do moderního blíže nespecifikovaného světe, kde však i nadále zuří boj mezi Bohem a Ďáblem. A nástroj jejich sporu? No přeci Adam a Eva, nespoutaní tuláci, tanečníci a bezstarostné kostelní myšky. Ideální na to ukázat, že současný svět je vlastně všední, krutý a povrchní.

Dokážou snad ti dva odolat svodům Lucifera, který jim nabízí nejen peníze, ale především moc a zajištěnou budoucnost? To je otázka, kterou si klade nejen Bůh, i když každému divákovi je odpověď známá dříve, než je sázka mezi oběma vládci vůbec uzavřena.

FOTO: Adam a Eva

Josef Vojtek ve své ďábelské roli Zdroj: divadlo Broadway

Bez šťávy i koření

Halina Pawlowská vytvořila libreto, které zřejmě málokdo čekal (především druhou polovinu), ale originální rozuzlování děje pokulhává kdesi v dáli. Když Adam a Eva přijdou na spiknutí Lucifera tak, že ho náhodou zaslechnou, a o několik scén později taktéž náhodou zaslechnou, jak chce jejich syn utéci z domova, stává se muzikál prvoplánovější než školní slohovka.

Podobně působí i texty písní, které mnohdy utekly z dětské říkankové knížky, kde se stále ještě podporuje rým nás-vás a o nějaké překvapivé originalitě nemůže být ani řeč.

Hudba z pera Bohouše Josefa je zvláštním typem písní, které neurazí, ani neohromí, jen budete mít neustále pocit, že už jste to všechno někde slyšeli. A nejspíš nejednou. Kromě duetu milenců na pláži však žádná z písní nebude příliš stát za to, abyste si ji chtěli poslechnout znovu.

FOTO: Adam a Eva

Peníze nejsou vše, to je jen jedna z lekcí od Boha Zdroj: divadlo Broadway

Malí záchranáři

Snad jedině 2 písně, které zpívá malý Kain, stojí ještě za zmínku. Jeho duet s andělem Gabrielem i teskná píseň o vztahu k rodičům patří k vrcholům muzikálu, protože výkon, který mladý protagonista předvedl, vyrážel dech. Je však trochu smutné, že dílo postavené na tak známých jménech nakonec zachraňuje třináctiletý kluk.

Ale Tomáš Ringel v roli Kaina si svůj dlouhý aplaus rozhodně zasloužil. A s ním i Natálie Grossová, jako malý andílek Gabriel. Oba totiž zastínili nejen ostatní anděly a čerty, ale i samotného Adama a Evu v podání Martina Písaříka a Markéty Procházkové.

Ti sice předvedli dobrý výkon, jejich role však nedávaly přílišný prostor k improvizaci. Jedinou výjimkou mohly být písně, ve kterých se učí hýbat a tančit. Škoda, že šlo o jednu píseň, která se průběžně opakovala a na které v podstatě stál celý muzikál.

FOTO: Adam a Eva

Natálka Grossová jako jeden z vrcholů představení Zdroj: divadlo Broadway

Do Nebe, či do Peklíčka?

Adam a Eva je netypickým muzikálovým počinem. Prezentuje se jako muzikálová komedie, ale hudebností neohromí a humorem příliš neoplývá. Primárně je určen dospělým, ale ti zřejmě čekají od Divadla Broadway něco víc.

Pokud by Adam a Eva bylo dílo určené pro děti, zřejmě by mělo větší úspěch. Takto pobaví skutečně jen ty, kteří neočekávají více než prvoplánové gagy a jednotvárné melodie. Zpěváci i tanečníci ze sebe dostali maximum, ale z prázdné slámy mnoho zrní nevymlátíte.

čerti

Čertíci a Rozkoš s choreografkou Leonou Kvasnicovou (v černém) Zdroj: divadlo Broadway

V případě, že tedy čekáte plnohodnotný muzikálový zážitek, který by měl okupovat jedno z nejznámějších českých muzikálových divadel, raději se Adamovi a Evě vyhněte. Pokud máme náladu na lehký humor a nepříliš složitý děj v přívětivě barevném obalu, mohl by tento Ráj splnit vaše očekávání.

Divadlo Broadway. Adam a Eva. Libreto: Halina Pawlowská, texty písní: Boris Pralovszký, hudba: Bohouš Josef, režie: Zdeněk Zelenka, Choreografie: Leona Qaša Kvasnicová Hrají: Martin Písařík, Josef Laufer, Josef Vojtek, Markéta Procházková, Dita Hořínková a další…

Hodnocení: 40 %

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

RECENZE: Kain si ukradl muzikál Adam a Eva. Komedie pokulhává