Recenze: Jíst, meditovat, milovat. Nebo radši nechodit do kina?

17. 10. 2010

Filmová novinka Jíst, meditovat, milovat má za sebou českou premiéru. Film nejvíce sázel na úspěch Julie Roberst v hlavní roli. Ale ani sebekrásnější Juliin úsměv nezachrání film před nálepkou „další sentimentální brak“.

Javier Bardem a Julia Roberts, Zdroj: distributor filmu

Film režiséra Ryana Murphyho, natočený na motivy stejnojmenného bestselleru Elizabeth Gilbert, vypráví příběh Liz, zhruba třicetileté bohaté a zajištěné ženy, které běžný život manželky už prostě nestačí. Proto tedy odejde od svého manžela bez toho, aniž by k tomu měla vážnější důvod, a vydá se na cestu sebepoznání. Naplánuje si cestu po světě, která by jí měla pomoci najít její životní rovnováhu a smysl lidského bytí.

Nehorázný kýč a filozoficky zparodovaná role

Že vám poslední věta přijde jako nehorázný kýč, není náhoda. Takový je totiž celý film. Myslela jsem, že po tom, co Julia Roberts zazářila v roli Erin Brockovich, se k takovýmhle filozoficky zparodovaným rolím nepropůjčí. Chyba lávky. Její postava je naprosto zářným příkladem toho, proč my Češi (a zejména Češky) asi pořád nechápeme, proč si proboha ti zazobaní Američani pořád na něco stěžují. Proč žena, která má milujícího manžela, dobrou práci a peníze, prostě najednou řekne: „Promiň, něco mi chybí,“ sbalí si kufry a odjede hledat svoji guru do Indie.

Julia Roberts se tu snaží najít smysl života…eh

Film s ukrutnou stopáží 134 minut vás pomalu, ale jistě otráví a nezachrání to ani okouzlující Juliin úsměv nebo erotické pohledy mužů, kterých se v průběhu vystřídá hned několik. O to víc vás naštve fakt, že Liz si ani jedním není jistá, protože (chudinka malá) hledá přece tu životní rovnováhu. Posledního, Javiera Bardema, vezme na milost jen díky tomu, že jí ho doporučí stoletý bezzubý šaman.

Očima Pavlíny Nouzové: Jak Julia stárne, stávají se její kdysi krásné rty mírně nepřirozené… A při každém úsměvu nesnesitelné. Jíst, meditovat, milovat je úsměvů plný, také slziček, uklidňování, hlubokomyslných mouder a objetí. Všechny ty emoce a citlivůstky ale vyznívají hrozně nepřirozeně, křečovitě, jako by si Julia řekla: „Tak, teď si zahraju psychologickou roli a možná shrábnu nominaci na nějakou tu cenu.“ Kdo by ji ale neznal v jiných romantických filmech jako Pretty Woman nebo Notting Hill a viděl by pouze tuhle nudu k ukousání, mohl by s čistým svědomím říct, že hrát neumí.

Jezení je fajn, italské prostředí, pizzy a předně Italové dokážou na plátně zachránit leccos. Jenže jak postupujeme k meditování a k té lásce na konec, postupně nás přestane zajímat, jakže ta slaďárna vlastně skončí. Ono to je docela jasné už od začátku (když vám senilní šaman řekne, že za rok najdete pana Božského, není důvod mu nevěřit, že?). K tomu si připočtěte minusové body, pokud jste vyrovnaný člověk s jasným názorem na svět, který nenávidí fráze a lá je mi čtyřicet a nevím, kam můj život směřuje.

Exteriéry nic nezkazíte

Kladem filmu je určitě soundtrack a jímavá kamera, skrze kterou má divák možnost podívat se do slunné Itálie, meditativních prostor Indie nebo na exotické pláže Bali, ale upřímně díky samotné kráse exteriérů se asi ani nedá nic moc zkazit.

Závěrem snad jen dodat, že jít do kina na tenhle film se vyplatí jen tomu, kdo sbírá razítka na levnější popcorn. Sebevětší feminista nemá šanci pochopit, proč je tento snímek uváděn jako drama, a u dam hrozí, že je napadne podobně nebezpečná myšlenka, totiž že doma to není úplně tak, jak jsem si představovala, a rozhodnou se objet svět jako Liz. Dámy, zůstaňte doma, stejně nemáte nejnovější hinduistický outfit jako Julia a podívejte se na nějaký realistický film ze života.

Jíst, meditovat, milovat (Eat, Pray, Love)

Romantický
USA, 2010, 140 min