Recenze filmů

Recenze: Iron Man 2. Přišel o svoje železný koule

4. 5. 2010

Iron Man býval kabrňák. Každou noc zmákl dvě, tři holky (najednou), permanentně byl namol, flirtoval se šibalským výrazem v očích. Pak natočili pokračování a on šel do sebe…

Iron Man 2, Zdroj: distributor filmu

Někdo se napraví a je to fajn. A u jiného to zase moc fajn není. Iron Man, jakási žluto-červená plechovka skrývající boháče Tonyho Starka, byl super superhrdina. Vznikl z pera skoroboha Stana Leeho v 60. letech a už tehdy se choval jako rozmazlený floutek. Jako miliardář si totiž může dovolit, co chce, a taky si to s chutí dovoluje.

Před dvěma lety o něm režisér Jon Favreau natočil film a vydělal neuvěřitelné peníze. Nejen díky sexy Robertu Downeym Jr. První Iron Man měl spád, vtipem nadupané akční scény a koule. O ty v novém pokračování očividně přišel.

Iron Man jako téměř domutovaný teenager

Do českých kin totiž putuje jak s titulky, tak nadabovaný. A hlas mužného a svůdného Iron Mana zní bohužel jako téměř domutovaný teenager. Tenhle kiks ale můžeme vzít stranou, a stejně najdeme spoustu dětinských pasáží. Především: Kam se poděly genderově nekorektní a sexistické fórky, kterými v prvním díle oblažoval nejednoho diváka? (připomenout si je můžete na https://www.topzine.cz/filmove-hlasky-iron-man/) Jako by mu došel dech. Párkrát se pousmějete, ale za břicho se tedy vážně popadat nebudete.

Na vině je možná snaha přiblížit film mladším divákům. Ne každou narážku totiž malí puberťáci pochopí a ne každá je pro ně vhodná (tedy, já je nechci podceňovat, ale každý rodič/starší sourozenec mi rozumí). Přístupnost se oproti prvnímu dílu nezměnila (12 let), protože  se radikální změna netýká sprostých slov nebo nějakých nahotinek. Zjednodušení pocítíte na milostné lince, která znenadání přibyla, na ohraných dialozích a plochém ponaučení.

Příliš mnoho hvězdných jmen

Velký rozdíl Iron Mana 2 oproti jiným filmům podle komiksu spočívá ve faktu, že Tony Stark/Iron Man odhalí svou identitu. Je to šoumen a miluje obdiv lidí. Tím spíš, když na něm zbožňují nejen jeho peníze či sex-appeal, ale i výjimečnost. To ovšem netuší, že jeho otec si kdysi udělal nepřítele z mocného ruského vědátora. Ten nyní umírá a jeho syn (kruťácký Mickey Rourke) se chce boháči pomstít. Do toho všeho se mu připlétá kamarád (Don Cheadle), kterého už nebaví za něj pořád všechno žehlit, milá sekretářka Pepper Potts (Gwyneth Paltrow), tajemná a svůdná rusovláska (Scarlett Johansson), slizký konkurent (Sam Rockwell) a komiksožroutům známý Nick Fury (Samuel L. Jackson). Jo, těch závorek a velkých jmen je nějak moc.

Iron Man 2, Zdroj: distributor filmu

Skoro to až na diváka působí, že Iron Man nevznikl pro něj. Že vznikl pro peníze. Proto je plný hvězdných jmen, proto má jednodušší dialogy, proto je plný patetických a očekávatelných scén. Pepper stojí zrovna vedle každou chvíli vybouchnuvšího robota? Proč ne. Stojí tam úplně sama a vlastně docela zbytečně? Samozřejmě, musí mít přece příležitost být zachráněna. A zachrání ji ten Iron Man? Vy snad pochybujete???

Označení filmy podle komiksu nevypadá zrovna jako synonymum pro hlubokou myšlenku, přesto takoví X-Meni nebo Spider-Man dokázali, že i superhrdinské téma může obsahovat nějaké to drama. Iron Man 2 je plochý, se zajímavými záporáky a nezajímavým Iron Manem. Což zní trochu paradoxně.

Iron Man 2 (Iron Man 2)

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller
USA, 2010, 124 min

Režie: Jon Favreau
Hrají: Robert Downey Jr., Mickey Rourke, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson, Gwyneth Paltrow, Don Cheadle, Sam Rockwell, Kate Mara, Olivia Munn, Stan Lee, Tim Guinee, Paul Bettany, Clark Gregg, Helena Mattsson, Philippe Bergeron, John Slattery, Jon Favreau, Garry Shandling, Katie Cleary, Leslie Bibb, Cassity Atkins

0