×

Hrabalův Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet

Bohumil HrabalInzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet, to je soubor vzájemně neprovázaných (nepočítáme-li tedy Kafkovo jméno, jenž se zde objevuje) povídek Bohumila Hrabala, který letos vydalo nakladatelství Mladá fronta. Příběhy se odehrávají buď na Starém městě,  nebo u party kladenských hutníků. Kniha byla poprvé vydána v roce 1965 a je označována jako vrchol prvního publikačního období Bohumila Hrabala.

Bohumil Hrabal Zdroj: www.prague-life.com
Bohumil Hrabal Zdroj: prague-life.com

Kafkárna, Divní lidé, Anděl, Ingot a ingoti, Zrada zrcadel, Prokopnutý buben a Krásná Poldi, to jsou názvy všech sedmi povídek, které v knize Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet naleznete. Jako již tradičně u knih Bohumila Hrabala nebudete mít problém se do knihy začíst, neboť autor dokáže i zdánlivě jednoduché věci popsat dokonalým literárním jazykem.

Hutník, doktor filozofie i opilá dívka

Hlavními postavami jsou zde buď hutníci, nebo nucení brigádníci, kteří o všechno přišli. Přesto se doktor filozofie, princ, živnostník Bára nebo opilá dívka nevzdávají a vedou dialogy, které patří k nejlepším částem tohoto souboru povídek!  V knize nechybí ani vykreslení zdánlivě ubohých míst, které přes to všechno šedo a utrpení získávají jedinečné kouzlo.  V člověku probouzí touhu stát na onom místě a poslouchat zvuky padajícího šrotu; otázkou zůstává, zda by si toho člověk na místě povšiml.

Bohumil Hrabal Zdroj: vitejte.cz
Bohumil Hrabal Zdroj: vitejte.cz

Popisovat všechny povídky by bylo nevhodné. Všech sedm povídek je originálních, s vlastním Hrabalovským jazykem, který nikdo nedokáže napodobit. Autor často na dotazy novinářů odpovídal slovy:  „Obsah knihy je ten, který tam je“ dalším jeho slavným výrokem bylo: „Život je věrnost třeskutým krásám, někdy i za cenu vlastního života“ to vše dokazuje jeho  jazykové obraty a jazykovou zdobnost. Ta vás donutí zamyslet se nad tím, proč nemáte rádi opilce, zanedbané lidi a ostatní individua. Je zvláštní, že ve vás kniha spíše než lítost vyvolá sympatie i k těmto lidem na okraji společnosti.

Hrabal, Bohumil: Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet Zdroj: archív nakladatelství Mladá Fronta

Nic není dokonalé

Jediným nedostatkem souboru Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet je, že brněnský rodák, jehož alma mater byla Karlova univerzita a který  byl nejvíce překládaným českým autorem dvacátého století, před více než 13 lety zemřel a nemůže tak vydat novou knihu. Knihu,  která by  nás opět vtáhla do prostřední nějakého, avšak pouze na první pohled obyčejného místa, které by v nás dokázalo evokovat další myšlenky.

Název: Inezrát na dům, ve kterém už nechci bydlet
Autor: Bohumil Hrabal
Počet stran: 128