Recenze: Hon na čarodějnice. Bujná kštice Nicolase Cage a prznění středoškolského dějepisu

13. 1. 2011

Většina z nás tak trochu tuší, kdy že to byly křižácké výpravy, proč se lovily a upalovaly čarodějnice a jaké filmy si v poslední době vybírá Nicolas Cage. Pokud o tom nemáte ani páru, stačí zajít do kina na jeho nejnovější kousek. Který je všechno, jenom ne seriózní.

Ron Perlman a Nicolas Cage, čarodějkobijci z 14. století, Zdroj: distributor filmu

Možná si vzpomínáte na snímek Solomon Kane, který byl natočený podle celkem drsného komiksu. Hlavní hrdina v něm před půl rokem usekával hlavy, tvářil se jako Super- a Batman dohromady a bojoval s krvežíznivými zombíky. Tahle akční sranda (i srajda se dá říct) prolétla kiny bez větších ovací. Částečně i proto, že v hlavní roli byl James Purefoy, hezoun s charismatem, ovšem málo známý v českých končinách.

Jsem ten nejhustější!

Hon na čarodějnice propaguje na plakátech ostře řezaná tvář Nicolase Cage, který opět nasadil look a lá jsem ten nejhustější, tentokrát tenhle film vyjde. A ono to není úplně pravda.

Aby podobný snímek mohl dostát nějakých kvalit, musí jít o něco, co se částečně přibližuje parodii. V poslední době to totiž Cageovi moc nevycházelo, exceloval leda tak v Kick-Assu, kde si dělal neskrývanou legraci sám ze sebe. Jenže jestli bude film srágora, se dalo v posledních pěti letech jasně poznat podle toho, zdali měl náš Nicky na hlavě příčesek. V Honu má. A jaký.

Nic není, jak se zdá. Čarodějnice má havraní vlas a nevinná pomněnková očka. Možná není čarodějnice. Možná je. V hlavním hrdinovi se perou všechny emoce a působí nesmírně zábavně, když se u toho tváří, jako by šlo o nejdůležitější věc na světě. Stejně tak pobaví šablonovitá postava jeho parťáka, který vlastně postrádá jakoukoli hlubší psychologickou sondu do nebohé duše křižáka. Batman a Robin, Cage a Perlman.

Samotný scénář splňuje to, o co snímku přesně jde. Netvářit se vážně, zprznit historii, křesťanskou nauku, případně i nějaké ty představy o vymítání. Problém ale nastává v dialozích, které už nejsou nijak epesní. V podobných ptákovinách očekáváme rádoby drsné fóry, kvůli kterým se budeme chytat za hlavu a smát se tomu, jak jsou neskutečně špatné. V Honu špatné nejsou, ovšem průměrné, což je paradoxně škoda.

Potřeboval jsem si vydělat na nájem, tak co

Filmu totiž chybí nadhled, chvílemi se možná až zděsíte, že to tvůrci berou vážně. Nedej bože Cage, který najednou nahodí zase super kruťácký výraz, který mu ovšem nezbaštíte a vidíte za ním spíš „potřeboval jsem si vydělat na nájem, tak co“.

Další škodou je předvídatelnost. S tou se u podobných polo-parodií musí počítat, jenže zrovna tady je vyloženě na škodu. Jak chybí vtipné dialogy, fakt, že tušíte smrt jednotlivých postav čtvrt hodiny předem, začne být otravný. A samotná zápletka, která je jasná od prvního pohledu modrooké čarodějnice, také nepotěší ty, kteří by chtěli sedět v kině, aniž by jim někdo našeptával už během první minuty, jak že to skončí.

Ne, to není Bella ze Stmívání...

Hon na čarodějnice má smysl hlavně pro fandy Cage (kterých poslední dobou není zrovna moc, ale stejně!). Sympatická je i pouhá hodinka a půl, dále temné ladění snímku a pseudopompézní hudba. Když pominete, že se nesmějete na celé kino, ale aspoň se pousmějete, pak to stačí. Intelektuálové, co neberou filmy s nadhledem, budou ale notně nas*aní.

Hon na čarodějnice (Season of the Witch)

Dobrodružný / Drama / Fantasy / Thriller
USA, 2010, 98 min