Recenze filmu Zbytečná krutost. Fraška po čínsku s Coeny v pozadí

27. 5. 2011

FOTO: Zbytečná krutostJe trochu zavádějící, že se nový film čínského režiséra Yimou Zhanga překládá do češtiny, Zbytečná krutost (v angličtině A Simple Noodle Story), úplně stejně jako 27 let starý debut bratří Coenů. Zaprvé je to, i když jde o remake, značně matoucí a za druhé vlastně ani o čistokrevný remake nejde.

Radost pohledět! Zdroj: distributor filmu

Čínská Zbytečná krutost je bláznivá fraška plná pestrobarevných kostýmů, uječených postaviček a kolorovaných dechberoucích scenérií. S coenovskou předlohou ji pojí základní osa příběhu – zámožný manžel odhalí nevěru své ženy a najme si zabijáka, který má záletný páreček zlikvidovat. Zabiják ale sleduje především své vlastní cíle, a rozbíhá se tak pořádně ostrý kolotoč, na jehož konci zákonitě nemůže zůstat osazenstvo v plném počtu. Tím ale veškerá podobnost končí.

Fraška, kam se podíváš

Zhangův režijní styl se mění. Zatímco  Hrdina (2002), Klan létajících dýk (2004) nebo třeba Kletba zlatého květu (2006) sázely na velký příběh, neuvěřitelné bojové (nebo taneční, chcete-li) scény a úžasné záběry přírody, Zhangovy novější snímky směřují jinam. Jeho zatím poslední počin Láska hlohového stromu (2010) – Zbytečná krutost je předposlední – charakterizuje skromná poetika, nenápadně zprostředkovávané sdělení a pomalé scény, které určitě nestráví každý.

Stejně tak Zbytečná krutost nepatří k něčemu, co se dnes často vidí na plátně. Režisér zvolil formu kostýmní frašky, kdy po oranžovo-béžových kopečcích běhají karikované postavy v rozevlátých pestrobarevných hadrech a řeší zprvu komickou zápletku, která se nevyhnutelně zvrhne do tragických rozměrů.

Události rozhýbe jeden jediný předmět – pistole, kterou v zapadlém čínském hostinci ještě nikdy neviděli. Pak se rozbíhá kolotoč zahrnující nevěru, touhu po pomstě a samozřejmě po penězích.

Všechny postavy dávají od začátku jasně najevo, jak se to s nimi má. Slušivé bolerko v dívčím stylu odhalující pupek ukazuje na zbabělce, bobří zuby a přetékající břich zase na hamižného, s prominutím, primitiva. Hlubší charakteristika ani není na místě – tohle je hra. Hra, kde jsou načrtnuty základní rysy, se kterými principál rozehrává své divadlo.

Na kraťas tak akorát

Divadlo, jehož začátek je výborný. Zhang tak akorát dávkuje rychlé slovní výměny, vtipy, záběry na pestrobarevnou krajinu, akci komickou i (a to doslova) smrtelně vážnou. A minimálně v první třetině tento mišmaš, kterému nekraluje nic jiného než jedna velká nadsázka, funguje velice dobře.

Jenže slibné tempo se Zhangovi udržet nepodařilo. Kdyby byla Zbytečná krutost krátkometrážní film, šlo by o velmi osvěžující kousek. Ale s ubíhající stopáží začíná být v obchodě s nudlemi nuda. Jednotlivé postavy se ve své statičnosti stávají otravnými, jednotlivé scény nezáživnými. Pouze na překvapivé zpracování dobře známé látky diváka jednoduše neudržíš.

Očima Ondřeje Erbana: Kdyby se rozhodl natočit remake bratří Coenů Zdeněk Troška, nemohlo by to dopadnout hůř. Napětí všehovšudy žádné, humor založený na prdění, chrápání, padání ze schodů, vrážení hlavou do všech trámů v okolí a spousta tak neuvěřitelně otravných postav, že kdyby umřely po pěti minutách, a ne až na konci filmu, stejně by to byla zbytečná krutost na divácích. Podle mě jednoznačný kandidát na titul nejhoršího filmu roku.

Hodnocení: odpad

Řehtačky a tak dále

Přitom s formální stránkou si tvůrci dost vyhráli – detaily, jako třeba záběr na policejní řehtačky, které s ohlušujícím řevem burcují celé údolí, jsou ohromující. Škoda, kdyby věnovali podobné úsilí po celou dobu dialogům, postavám, gradaci děje a celkové energii, která až oslepujícím způsobem tryská v úvodních sekvencích, bylo by to skvělé. Konec už se zase nese v tom nejlepším tempu, to ale bohužel celý film nespasí.

Na které planetě se tohle sakra odehrává?

Jistě už všichni pochopili, že Zbytečná krutost není ani tak pocta bratrům Coenovým, jako asijským kostýmním dramatům, absurdním fraškám a vlastně staré dobré filmařině vůbec – nepochybuji totiž, že dal Zhang do natáčení všechen svůj um a kreativitu. Je škoda, že se mu počáteční drive nepodařil udržet po celou dobu a že se o té staré dobré filmařině budeme muset přesvědčit někde jinde.

Zbytečná krutost (A Simple Noodle Story)

Čína, 2009, 95 min

Režie: Yimou Zhang