Recenze filmu Westernstory. Vesničtí balíci souloží zásadně na seně

19. 5. 2011

Plakáty a obsah filmu slibují pořádnou letní zábavu. Vždyť jedna z nejslavnějších českých komedií byla právě parodie westernu – Limonádový Joe aneb Koňská opera. I na něj Westernstory odkazuje, jenže ne úplně šťastně.

Kam jste mi schovali Kola Loku?, Zdroj: distributor filmu

Jistě nejsem sama, kdo od tohoto filmu očekával westernovou parodii. Mírně absurdní vtipy s televizní kamerou, kterou nám sliboval už nepříliš lákavý trailer. Napomáhá tomu fakt, že se na Limonádového Joea v textu distributora přímo odkazuje. Jenže Westernstory je něco jiného, než bychom čekali. Ve všech směrech.

Tak především: nejde o parodii. Spíš téměř až troškovskou taškařici s lechtivým (ne)humorem a lidovými ponaučeními. Jako celek tak snímek spíše připomíná kýč, kde je všechno přehnané. Každá věta se snaží být bryskně vtipná, některé záběry odpudivě kvazi-umělecké a herci se občas tak pitvoří, že divák začne pochybovat, jestli si z něj nedělají srandu.

Mládí vs. stáří

Je zde jasně patrný herecký střet mladé a starší generace. Tu první představuje Veronika KubařováPetrem Vondráčkem. Ona je příjemná, usměvavá a tak správně naivní, jak měla napsáno ve scénáři. Stejně tak blekotá laciné promluvy o koních, opět ze scénáře. On by měl být tou hlavní postavou, jak si zase každý odtuší z textu distributora. Místo toho Vondráček ztvárňuje směšnou karikaturu na záporáka, jehož filmový příběh navíc není nijak ukončen (není potrestán). A hlavním hrdinou je Mário Kubec, kterého skoro nikdo nezná.

A tak i když ti mladí představují ještě lepší část na Westernstory, kvůli scénáři se moc nerozehrají a jen párkrát kuňknou. Je vidět, že Vlastimilu Peškovi nejde úplně všechno. Představuje zde scenáristu, režiséra, a dokonce i skladatele hudby. Ta jako jediná se mu jakž takž daří, jenže co se dá taky pokazit na pár akordech. Absolutně ale postrádá cit pro humor, který je následně laciný, pro záběry, které jsou kýčovité, a pro výběr herců do rolí, které jsou šablonovité.

Rum, to je moje gusto

Teď už hovořím o té staré škole, jež ve Westernstory dostává větší prostor než mladí, o nichž by příběh měl být. Pavel Zedníček je jakožto skrytý záporák trapný. Bob Klepl zastydnul v roli mírně roztržitého a temperamentního hláškaře. Pavel Landovský má místo krve směs rumu a rumu. Nikdo z nich nepřekvapí a mladšího diváka, na nějž by měl být snímek cílený, spíše odradí.

Snaží se totiž působit jako miloučká letní podívaná plná lásky, pohody a sluníčka. Místo toho sledujete něco, co by klidně mohlo být rozkouskované na více dílů, a jakožto letní speciál by to běželo v rámci Ordinace v růžové zahradě s podtextem Gynda jede do lesa.

Diváci, kteří se před filmem podívali i na jeho trailer, se ale předem obávali umorousané televizní kamery. Ta na tom po téhle stránce není úplně nejhůře, doplácí ale na kýčovitost, která se kromě scénáře projevuje hlavně zde.

Měsíc o velikosti půlky záběru

První polibek se odehraje jako nevinná pusa, kdy se těsně po ní oba líbající na pikosekundu zaseknou a uvědomí si, že šlo asi o něco víc. Milostná dvojice v noci vyjede na koních na louku a za jejich stíny se leskne obří úplněk, který svou velikostí zabírá půl záběru. Jednotlivé dny příběhu oddělují záběry do slunce, kdy se na okamžik ukáže i duha.

Ten můj je černější!

Ano, když to někdo přežene, může se i otrávit. Takhle to v případě Westernstory dopadlo. Myšlenka àla Pražáci jsou blbci a nám vesnickým balíkům je hej (jako by všichni z vesnice měli být jen troubové souložící na seně a jako by všichni Pražáci měli chodit jenom v motýlku) lidi bavila možná v 19. století, když si četli Zapadlé vlastence. Příliš lidové, příliš kýčovité, příliš letní. A pardon, ale těch několik muzikálových scén se Joeovi taky nevyrovná. To by musel být na ublinknutí.

Westernstory

Komedie
Česko, 2011, 96 min

Režie: Vlastimil Peška
Hrají: Mário Kubec, Veronika Kubařová, Petr Vondráček, Bohumil Klepl, Pavel Zedníček, Eva Lesáková, Kristýna Leichtová, Matouš Ruml, Pavel Landovský, Martin Havelka, Petra Molnárová, Tereza Grygarová-Groszmannová, Dita Kaplanová, Daniel Volný, Radovan Král, Filip Kaňkovský, Zdeněk Maryška, Miroslav Táborský, Zdeněk Junák, Lucie Svobodová

0