Recenze filmu Vřískot 4. Když si o to kráska říká, bodneme ji do podbříška

Oldřich Mánert

Oldřich Mánert

16. 4. 2011

Hororová série filmů Vřískot patří k základním stavebním kamenům tohoto žánru. Stejně tak její duchovní otec Wes Craven. Po více než jedenácti letech se snaží resuscitovat svou kariéru a servíruje nám příhody maskovaného zabijáka a jeho obětí s pořadovým číslem čtyři.

Dvě nepodstatné oběti a alkohol, Zdroj: distributor filmu

Předcházející díly skládačky jménem Vřískot se vždy vyznačovaly místy až dětinskou přímočarostí, která vkusně balancovala na pomezí mezi hororem a velmi černou komedií. Snaha o jakékoli vyjádření k problémům a fenoménům dané doby byla redukována do několika drobných fórků, které ocenilo minimum cílového publika.

Jack Rozparovač nového milénia

S novým tisíciletím bohužel přišlo tak trochu nové pojetí žánru hororové komedie a tomuto trendu se v celé řadě stěžejních prvků přizpůsobil také čtvrtý Vřískot. Pryč je tedy přímočará dravost a naivnost, namísto ní se hraje na množství pop kulturních odkazů, parodických scén a překvapivě také snahu o myšlenkový přesah.  Zaběhnuté filmové sérii tyto změny zákonitě musí zlomit vaz, podříznout hrdlo a bezkrevnou ji ponechat napospas svému osudu.

A přitom by se mohlo na první pohled zdát, že je vše v naprostém pořádku. Dějová provázanost s předchozími díly zajišťuje účast všech známých i neznámých figurek. Nechybí tedy ikonické duo Neve Campbell a dnes již postarší dáma Courteney Cox. Zápletka svou prostotou evokuje přihlouplou naivnost, kterou se tato filmová série proslavila. A v tomto momentě padá kosa na pověstný kámen. Myšlenková plochost totiž naráží na očividnou snahu sofistikovaně reflektovat vývoj hororového žánru.

Anorektik se silou Stallona

Už samotný úvod naznačí cestu, po které se po necelé dvě hodiny bude snímek ubírat. Motiv filmu ve filmu a komentáře postav k jednotlivým fiktivním hororům plynule přejde do hlavní zápletky, která si ale poměrně nesmyslně drží schéma nastolené během výše zmíněného úvodu. Hlavní hrdinové tedy na maskovaného vraha vyzrávají na základě svých znalostí získaných ze sledování brakových vyvražďováků a opět tak nenápadně odkazují na zažitá klišé spojená s tímto žánrem.

Ruku v ruce s neustálým odkazováním nebo jen laciným parodováním pak jde v podstatě nulová možnost filmu diváka překvapit. Hned od úvodních minut je jasné, kam bude děj ubíhat, kde hlavní hrdince pomůže scenáristou štědře darovaná nesmrtelnost nebo proč má hlavní záporák i přes svou očividnou anorektickou postavu sílu jako Sylvester Stallone po své pravidelné dávce steroidů. V rozumné míře by se jistě jednalo o svěží prvky, v kadenci tří rádoby chytrých vtipů a poct za minutu film bohužel zapadá do kategorie snaživý neumětel, kterého je vám ale ve výsledku pouze a jen líto.

Brnkání na nostalgickou notu

Jediným fungujícím prvkem tak nakonec zůstává pouze prvoplánová snaha o navození nostalgického pocitu, který se podařilo Wesu Cravenovi dostat do několika izolovaných scén. Ty jsou naneštěstí rozmělněny nepřiměřenou stopáží, která se prostě a jednoduše k tomuto žánru nehodí.

Otázkou zůstává, zda celý přístup, na kterém Craven čtvrtý Vřískot vystavil, zaslouží opovržení nebo naopak nekritickou pochvalu za žánrovou odvahu a svěží přístup. Osobně považuji nepřiměřené vrstvení motivů a zanesení žánrové čistoty tunou více či méně sofistikovaných odkazů pouze za berličku na režisérskou nemohoucnost. Tu Craven tak trochu potvrdil v nedávno uvedeném hororu Vem si mou duši, který si vysloužil výhradně negativní hodnocení.

Kuk na strejdu!

Vřískot 4 tak zůstává pouze žánrovou jednohubkou, kterou si vychutnají výhradně fanoušci celé této filmové série nebo větší skupina individuí posilněná jakoukoli mozek otupující látkou. Všichni ostatní se budou muset poohlédnout po myšlenkově bohatších kusech, které produkují králové současného hororového žánru ze Španělska a Mexika.

Vřískot 4 (Scream 4)

Horor/Thriller/Mysteriózní
USA, 2011, 103 min

Režie: Wes Craven
Hrají: Neve Campbell, Courteney Cox, Emma Roberts, David Arquette, Rory Culkin, Hayden Panettiere, Marley Shelton, Marielle Jaffe, Kristen Bell, Anna Paquin, Mary McDonnell, Adam Brody, Anthony Anderson, Erik Knudsen, Nancy O’Dell, Brittany Robertson, Lucy Hale, Shenae Grimes, Alison Brie, Aimee Teegarden, Gordon Michaels

0