Recenze filmu Tvůj snoubenec, můj milenec. Tvůrcův zpatlanec, divákův očistec

14. 5. 2011

Znáte takové ty filmy, kde se postavy chovají jako absolutní idioti a nedokážou si vyříkat celkem jednoduché problémy? Ale kdyby se zachovaly jako my, normální lidi, nemohl by celý film vzniknout? Vítejte na jednom z takových, navíc se smrtelnou dávkou ukňourané romantiky.

Pokračování legendárního filmu Deep Throat, Zdroj: distributor filmu

Stačilo by, kdyby Rachel už před lety řekla Dexovi, že se jí líbí. Stačilo by, kdyby Dex už před lety řekl Rachel, že si s ní chce vyjít. Stačilo by, kdyby Rachel řekla své nejlepší kamarádce Darcy, že se vyspala s jejím snoubencem a asi se do něj i zamilovala. Stačilo by, kdyby Dex řekl své snoubence Darcy, že se vyspal s její nejlepší kamarádkou Rachel. A zamiloval se do ní, samozřejmě.

Náhodný sex je romantika

Jak je vidět, zápletka je nesmírně jednoduchá. Pokud by se hlavní postavy zachovaly jako normální lidi v normálním světě a promluvily si, nemusela by tahle úděsná romantická komedie vzniknout. Což by bylo vítězství pro mě, vítězství pro nebohé návštěvníky kin, kteří si sednou do sálu, a zároveň i pro tvůrce, jejichž peněženky se takovým počinem určitě nenaplní.

Jak už chápete, nejde jen o absolutně zbytečný snímek, jenž nemusel spatřit světlo světa a tmu kinosálů. Je to i utrpení v koncentrované formě, které se navíc tváří, že je romantické. Co je ale romantického na tom, že jedna podvádí kamarádku s jejím snoubencem a díky náhodnému sexu si uvědomí, že právě on je její životní láska? Kam se podělo objímání na přídi obrovského parníku nebo alespoň ty kýčovité západy slunce nad aljašskými lesy?

Očima Lucie Šimůnkové: Romantický film natočený podle románové předlohy začíná trochu trapnou oslavou třicátých narozenin hlavní postavy Rachel. A ani potom to není o nic lepší. Příběh lze shrnout jednou větou, což se obecně u hollywoodských filmů považuje za pozitivní vlastnost, protože tím snadnější je jejich propagace. Většina takových jednovětných snímků se však rozvine v komplexní svět hlavních a vedlejších dějových linek. Zde to jednou větou začíná i končí. Postavy jsou hloupé a trapné. Diváka nezajímá, zda se nesympatický Dex rozhodne pro tu nebo onu. Modlí se jen, aby už byl té hrůzy konec, který se u více než dvouhodinového filmu zdá být stále v nedohlednu.

Tvůj snoubenec, můj milenec je čistokrevný americký doják, který měl jít rovnou na DVD a možná ani to ne. Nejen kvůli scénáři k uzoufání, ale i hereckým výkonům, po nichž vám bude mdlo. Jelikož jde o rom-com (romantickou komedii), měl by být ústřední pár Rachel a Dex sympatický. Neříkám, aby rovnou házeli perverzní vtipy, nejsme ve filmu Kevina Smithe nebo někoho, kdo umí točit. Ale aspoň bychom jim měli trošku ty palce držet.

Slizák a mrcha, pár k pohledání

Jenže to nedržíme. Někomu může být jejich vztah totálně šumák. A proč taky ne, dospělácké záležitosti řeší jako děti. Některé (včetně mě) ale dokonce můžou i odpuzovat. Dex spíše než milého a dokonalého právníka připomíná slizáka a nerozhodného podpantofláka. Rachel je pak, co si budeme nalhávat, mrcha. Zahnout své kamarádce s jejím snoubencem a čekat až do osudné svatby je levárna. Zvlášť když hází veškerou odpovědnost na onoho nejistého a submisivního chudáčka.

Tihle dva hajzlíci ale proti sobě logicky musí mít někoho ještě horšího, aby se aspoň částečně tvářili jako ti kladní hrdinové. Tou nešťastnou záporačkou je ona podváděná, která je navíc slovy distributora krásná a energická. Nutno poznamenat, že Kate Hudson vypadá spíš otekle než krásně a její lascivní narážky ještě nemusí nutně znamenat energická.

Jsi můj přístav!

Filmařsky smutný trojlístek pak už jen doplňuje John Krasinski coby kamarád Rachel, jenž se na ni občas dívá trochu jinak než jenom jako kamarád. On je tím světlem na konci tunelu, které občas vyprodukuje i nějakou tu zábavnou hlášku. Jakmile ovšem dojde na emoce, a tudíž na scénář, je jeho projev jako u ostatních tragický. Vrcholem je pak vyznání citů slovy „jsi můj přístav“.

Kdo má ruce v kapse, ten si honí brabce

A ačkoli by divák vlastně měl být napjatý tím, kdo s kým nakonec bude šťastný až do smrti, je znuděný, případně otrávený. Nepomáhá ani soundtrack, který je schematický stejně jako film. Popové vypalovačky holt vyšly z módy.

Do módy se ovšem ani nikdy nezačlenily rom-comy, kde se nic neděje. A nepomáhá tomu ani skrytá a určitě nezáměrná myšlenka: všichni jsme svině. Tvůj snoubenec, můj milenec se totiž tváří jako takový ten film o nás všech. Všichni se v něm ale chovají jako šmejdi první třídy. Jestli v tom je alespoň kousek pravdy, pak teda díky. Hned si připadám jako ta věrná líp.

Tvůj snoubenec, můj milenec (Something Borrowed)

Drama/Komedie/Fantasy/Romantický
USA, 2011, 110 min