Recenze filmu Tři dny ke svobodě. Russell Crowe plánuje útěk z vězení

22. 1. 2011

Zatkli mu ženu a obvinili ji z vraždy. Po třech letech, které strávila ve vězení a pokusila se i o sebevraždu, se rozhodl, že musí jednat. Že ji z vězení vysvobodí. Vždyť je to přece Gladiátor!

Gladiátor s pistolí v ruce, Zdroj: distributor filmu

Russell Crowe kromě Robina Hooda hraje v poslední době takové ty normální chlápky od vedle. Ať už jde o flegmatického novináře (Na odstřel) nebo dobráckého manžela a otce (zde ve Třech dnech ke svobodě), role mu celkem sedí. Pryč jsou doby, kdy coby drsný gladiátor nastavoval na odiv svá mohutná ramena a svaly, díky nimž rajcoval nejednu čtyřicetiletou ženu v domácnosti. Teď tak nějak otěhotněl.

Russell má sexy bříško

Ne že by se rozhodl pro emancipaci mužů po stránce porodní, spíš se zařadil po bok Arnolda a jeho Juniora. Během té doby, co jsme ho neviděli na plátnech kin, mu narostl slušný pivásek. Těžko říct, jestli to k jeho roli starostlivého tatínka ve Třech dnech sedí. Působí tak více realisticky, jako skutečný muž z masa a kostí, kterého potkáte na ulici, a neotočíte se za ním, protože by měl svaly jak po dopingu – prostě zapadá do průměrného davu. Na druhou stranu mu to ovšem ubírá na charismatu, a hlavně i tom sex-appealu. Film tudíž přichází o polovinu potenciálních diváků.

Směšně poté začne vystupovat i sám Crowe. Nejprve je to správný taťka, jenže postupně během příprav na osvobození ženy z vězení se z něj stává až podezřelý všeuměl. Vystřelí poprvé z pistole a hned se trefí přesně tam, kam chtěl. Na začátku ho zmlátí dva zoufalci a on jim to ani jednou nevrátí, v závěru filmu ale uhraje i automobilovou honičku na dálnici, za niž by se nemusel stydět ani Semir z Kobry 11.

Honička je sama o sobě celkem stěžejním momentem filmu. Pro děj méně, pro hodnocení snímku více. Dala by se totiž snadno nazvat WTF momentem = scénou, při níž se držíte za hlavu a říkáte si ono „what the fuck?!“. Osvobozená manželka se totiž náhle pokusí vyskočit z auta. Možná má i důvod, její iracionální chování v divákovi ale zanechá zápach čehosi samoúčelného, béčkového, hollywoodského. Čemuž se celou dobu režisér Paul Haggis snaží vyhýbat (stojí například i za Oscarem oceněným dramatem Crash).

Slaďounký hollywoodský cukřík pak už jen zdůrazní koncem, který je až neuvěřitelně růžový. Tím vším si slušně vybudovanou napínavou atmosféru mění v přeslazený kýč, jejž není potřeba vidět dvakrát. Během dvou hodin vás totiž navnadí úvodní rychlá a akční scéna se zadržením manželky, uspokojí budování napětí, ale otráví jeho narušení na konci a celkově zpackaný závěr.

Tři dny ke svobodě (Next Three Days, The)

Krimi / Drama / Romantický / Thriller
USA, 2010, 122 min