×

Recenze filmu Tři dny ke svobodě. Russell Crowe plánuje útěk z vězení

Zatkli mu ženu a obvinili ji z vraždy. Po třech letech, které strávila ve vězení a pokusila se i o sebevraždu, se rozhodl, že musí jednat. Že ji z vězení vysvobodí. Vždyť je to přece Gladiátor!

Gladiátor s pistolí v ruce, Zdroj: distributor filmu

Russell Crowe kromě Robina Hooda hraje v poslední době takové ty normální chlápky od vedle. Ať už jde o flegmatického novináře (Na odstřel) nebo dobráckého manžela a otce (zde ve Třech dnech ke svobodě), role mu celkem sedí. Pryč jsou doby, kdy coby drsný gladiátor nastavoval na odiv svá mohutná ramena a svaly, díky nimž rajcoval nejednu čtyřicetiletou ženu v domácnosti. Teď tak nějak otěhotněl.

Russell má sexy bříško

Ne že by se rozhodl pro emancipaci mužů po stránce porodní, spíš se zařadil po bok Arnolda a jeho Juniora. Během té doby, co jsme ho neviděli na plátnech kin, mu narostl slušný pivásek. Těžko říct, jestli to k jeho roli starostlivého tatínka ve Třech dnech sedí. Působí tak více realisticky, jako skutečný muž z masa a kostí, kterého potkáte na ulici, a neotočíte se za ním, protože by měl svaly jak po dopingu – prostě zapadá do průměrného davu. Na druhou stranu mu to ovšem ubírá na charismatu, a hlavně i tom sex-appealu. Film tudíž přichází o polovinu potenciálních diváků.

[album:

Musíme si přiznat, že snímek stojí jen a jen na něm. Manželku, která byla zavřená, protože prý někoho zabila, ztvárnila Elizabeth Banks, která ještě nedávno jakožto Miri točila porno se Zackem. Zde se má tvářit jako ubohá matka, které chybí její syn a jež se nebojí sáhnout si na vlastní život, když jde možnost odvolání do kytek. Role jí ale moc nesedí, zvlášť když si ji člověk opět představuje jako rozvernou kamarádku kudrnatého Setha Rogena.

Ani Olivia Wilde coby žena, které by moc nevadilo nahradit roli manželky ramenatého gladiátora, nepůsobí zrovna přesvědčivě. Podotýkám, že jí je 26 let. Russellovi o dvacet víc. Obsazení Liama Neesona po zhlédnutí jeho párminutového výstupu pak už působí vyloženě jako výsměch.

Taťka, který si nezadá ani se Semirem

Směšně poté začne vystupovat i sám Crowe. Nejprve je to správný taťka, jenže postupně během příprav na osvobození ženy z vězení se z něj stává až podezřelý všeuměl. Vystřelí poprvé z pistole a hned se trefí přesně tam, kam chtěl. Na začátku ho zmlátí dva zoufalci a on jim to ani jednou nevrátí, v závěru filmu ale uhraje i automobilovou honičku na dálnici, za niž by se nemusel stydět ani Semir z Kobry 11.

Honička je sama o sobě celkem stěžejním momentem filmu. Pro děj méně, pro hodnocení snímku více. Dala by se totiž snadno nazvat WTF momentem = scénou, při níž se držíte za hlavu a říkáte si ono „what the fuck?!“. Osvobozená manželka se totiž náhle pokusí vyskočit z auta. Možná má i důvod, její iracionální chování v divákovi ale zanechá zápach čehosi samoúčelného, béčkového, hollywoodského. Čemuž se celou dobu režisér Paul Haggis snaží vyhýbat (stojí například i za Oscarem oceněným dramatem Crash).

Slaďounký hollywoodský cukřík pak už jen zdůrazní koncem, který je až neuvěřitelně růžový. Tím vším si slušně vybudovanou napínavou atmosféru mění v přeslazený kýč, jejž není potřeba vidět dvakrát. Během dvou hodin vás totiž navnadí úvodní rychlá a akční scéna se zadržením manželky, uspokojí budování napětí, ale otráví jeho narušení na konci a celkově zpackaný závěr.

Tři dny ke svobodě (Next Three Days, The)

Krimi / Drama / Romantický / Thriller
USA, 2010, 122 min