Recenze filmu Rychle a zběsile 5. Vin Diesel je velký oteklý hrošík

5. 5. 2011

I když bylo už čtyřikrát řečeno, že tenhle závod je ten poslední, pokaždé se série Rychle a zběsile vrátila. Tentokrát jde do kin pátý díl a Vin Diesel je v něm ještě větší než obvykle.

Hrošík v akci, Zdroj: distributor filmu

Hlavní hrdinové v čele s kriminálníkem Vinem Dieselem a bývalým poldou Paulem Walkerem ale konečně dostali pořádného protivníka. Bohužel pro ně ale až tak pořádného, že je o několik levelů převyšuje (nejen fyzicky). Na scénu přichází nejdrsnější agent z drsných, policajt z těch nejhorších snů všech zločinců – The Rock.

Dannyho parťáci na rychlých kolech

Příběh je klasicky schematický a nijak nepřekvapí. Ve stylu Dannyho parťáků se náš hlavní trojlístek (Dominic Toretto, Brian O’Conner a sestra a přítelkyně v jednom Mia Toretto) rozhodne ukrást spoustu peněz. Používají k tomu rychlá auta a v cestě jim stojí majitel peněz, nechutný brazilský mafián, jenž postrádá jakékoli charisma a jehož obličej si druhý den už pamatovat nebudete.

Kdyby proti partičce zlodějů, které doplňuje ještě několik starých známých z předchozích dílů, nestál agent s tváří jednoho z nejlepších akčních herců, bylo by Rychle a zběsile 5 jeden velký propadák. Takhle to je něco, u čeho se málo uvažující divák odváže, zasměje se několika dobrým fórům a sleduje neustálé střílečky. Že pěstní souboje nemají švih, ze závodů je zajímavý jen ten úplně na konci a kamera opakuje několik nudných záběrů pořád dokola, je už asi druhořadé.

Druhořadé by to bylo i pro mě, kdyby snímek nabídl alespoň nadhled a pořádnou dávku humoru. Jako třeba A-Team nebo mírné retro Expendables: Postradatelní, ve kterých taky pobíhala banda nasteroidovaných svalovců bez mozku, ale pořád měli charisma a dokázali si ze sebe udělat srandu. Vin Diesel by to taky určitě zvládl, jenže v té hroudě masa jen těžko najdete náznak mimiky. A tak, když se náš hlavní hrdina usměje, Stanislavskij ve svém hrobu pláče.

Ježíš natřikrát a pořád stejně

Podobně jistě pláčou kameramani, kteří se snaží svou prací ozvláštnit jakýkoli film, když sledují laciné záběry z pátého Rychle a zběsile. Stranou nechme závody aut, které mají i pár nápadů. Na ublinknutí je třikrát se opakující přelet nad sochou Ježíše v Rio de Janeiru, aby snad těm méně chápavým skutečně došlo, kde že se to ten film odehrává. Jednou ale přeletí V NOCI, což je vrchol vší originality. Podobně jsou na tom potom pohledy Vina Diesela z okýnka auta, které taky vypadají jak přes kopírák.

Očima Oldřicha Mánerta: Pátý díl zběsilé série definitivně přetrhává všechny vazby se skutečným světem. Konečně, chtělo by se dodat. Přepálenost v podstatě všech scén v mnoha chvílích brousí hranici trapnosti. Stylová hudba podbarvuje přestylizované postavy, které provádějí kousky odporující všem fyzikálním zákonům. Konzistentnost a kompaktnost zvolené stylizace ale ukazuje na promyšlený a do posledního detailu zvládnutý záměr režiséra. Přesné vyladění míry demence pak dělá z Rychle a zběsile 5 dosavadního akčního krále letošního roku a zároveň splněný sen milovníků akčních béček jako vystřižených z 80. let.

To všechno by mohla být jedna velká parodie, kde nikdo nebere nic vážně. Chápe to snad jako jediný The Rock, a tak i když jeho text zní dost podobně jako Dieselův, umí mu dodat punc nadhledu a té správné drsnosti z 80. let. Problém ovšem nastává ve chvíli, kdy si uvědomíte, že vlastně nefandíte těm správným, ale policajtovi, který to na konci filmu na 100 procent schytá. Vývoj jeho postavy pak zklame hlavně ty, kterým nestačí hrouda imaginárních svalů a elastické tílko.

Podobně otravný vývoj probíhá nejen u The Rocka. I jeho parťačka přejde zcela nepochopitelně na temnou stranu Síly, z Diesela se stane měkkej taťka a snad jenom ten Paul Walker naštěstí mlčí a sem tam něco zakuňká. Z toho se dá usoudit, že Rychle a zběsile 5 je vlastně jen film na efekt. No, ano…

Útěk není svoboda!!!

Scenáristům je jedno, že diváci mají vlastně fandit bandě zlodějů, která klidně během krádeže sejfu zdemoluje několik domů, kde URČITĚ byli i normální lidé. To, že je rozmašírovali na kaši (to se holt stává, když na vás spadne sejf), ale už nikdo nahlas neřekne. Jde tu jen o akci a zábavu. Přičemž zábavné to je jen ve chvílích, kdy je na plátně The Rock, a akční během závodů, jichž je také na můj vkus málo. Scénář tak sklouzává k příliš velkému množství dialogů, kde padají kvazi-intelektuální věty jako „Útěk není svoboda“.

Povšimněte si, jak Rockova ruka je větší než její hlava…

Jediné, co by mě mohlo aspoň částečně uklidnit, je neustálé opakování, že tohle je už poslední loupež. Tohle je poslední závod. Pak budeme žít šťastně až do smrti (a já se nebudu muset nikdy dívat na šestý díl). Přitom na vás na konci ale čeká potitulkové video, které připomene věc známou tvůrcům Shreka, Doby ledové či Kukuřičných dětí: nic, co vydělává, není naposledy.

Režisér Justin Lin už ohlásil šesté pokračování. Doufejme, že nezapomene na The Rocka, jinak spousta přítelkyň doprovázejících v kině své milované poumírá na následky absolutní demence (filmu).

Rychle a zběsile 5 (Fast Five)

Akční/Krimi/Drama/Thriller
USA, 2011, 130 min

Režie: Justin Lin
Hrají: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster, Dwayne Johnson, Tyrese Gibson, Elsa Pataky, Gal Gadot, Ludacris, TJ Hassan, Joaquim de Almeida, Matt Schulze, Tego Caldéron, Sung Kang, Alimi Ballard, Geoff Meed

0