Recenze filmu Lepší svět. Zavádějící název skrývá vizuální a herecký koncert

24. 2. 2011

FOTO: Fotografie z filmu Lepší svět (2010).Režisérka Susanne Bier hledá v dánském filmu nominovaném na Oscara recept na to, jak bojovat se smutkem a vztekem a staví jeho postavy do konfrontace se zlem. Funguje náš civilizovaný svět podle lepších pravidel než život v rozvojové Africe?

Anton (Mikael Persbrandt) Zdroj: distributor filmu

Do dánského města na břehu moře se vrací nejen lékař Anton (Mikael Persbrandt), který pracuje v improvizované nemocnici kdesi v Africe, ale také Claus (Ulrich Thomsen) se svým synem Christianem (William Jøhnk Juel Nielsen). Christian přišel o matku, Anton prožívá manželskou krizi. Když se Christian ve škole zastane Antonova syna Eliase (Markus Rygaard), roztočí se kolo událostí, které změní životy obou rodin.

Kurz sebeovládání

Lepší svět je příběhem jednoho chlapce a jednoho muže, v němž věk není garancí jistoty v životních postojích ani správných rozhodnutí. Christian truchlí nad smrtí matky a vztek, který v něm narůstá vůči otci, v něm neprobouzí bezduchou agresivitu, ale nezdolnou touhu pomáhat slabším. Stejná posedlost žene také Antona, který opouští manželku a dva syny a vydává se zachraňovat životy na africkou kliniku.

Při konfrontaci se zlem se však každý z nich chová jinak. Christian volí pomstu, když zbije šikanujícího spolužáka. Anton na fyzický útok odpovídá stoickým klidem. Přístup obou se mění v běhu událostí. Christianův vztek nahrazuje smutek a lítost, Antonův bezbřehý pacifismus přechází ve smířenou netečnost.

Snímek Lepší svět staví před diváka otázku, nakolik se liší životy lidí v usedlém evropském městě a prašné africké poušti. Zda člověk v konfrontaci se zlem (v podobě agresivního hlupáka Larse nebo nebezpečného maniaka Tlusťocha) může přehodnotit svůj dosavadní přístup k životu a lidem kolem sebe. Anton se snaží svým synům vštípit, že násilí plodí pouze násilí. Sám však stojí opodál, když dav lynčuje svého tyrana.

Sólo pro hudbu a široké plátno

V téměř dvouhodinovém filmu prokazuje kameraman Morten Søborg výjimečný cit pro kompozici širokoúhlého záběru. Jednotlivé obrazy větru v africké poušti, na dánském poli nebo ve vlasech herců jsou nádherné. Kontrastují v nich teplé barvy Afriky se studenými odstíny Dánska, detaily hereckých tváří s velkými celky přírodních scenérií  a důraz je kladen také jejich délku. Pomalé plynutí filmu podporují hudební motivy, které budují napětí v konfrontacích postav i umocňují obrazy přírody.

Režisérka filmu velmi citlivě obsadila všechny hlavní postavy. Nejvíce prostoru dostává Nielsen v roli Christiana, kterého k emocionální proměně a náhlé dospělosti přivede tragická událost. Susanne Bier tvrdí, že švédský herec Persbrandt jako Anton narušuje divácká očekávání. Ve skutečném životě je známý skandály a tetování na boku zobrazuje jména jeho milenek. V Lepším světě je pacifistou, který se zoufale snaží vrátit ke své rodině.

Očima Pavlíny Nouzové: Je adekvátní odplatou za několik facek zlikvidování auta? Zaslouží si ošetřit zraněnou nohu muž, který dennodenně znásilňuje a zabíjí těhotné ženy? Jak se postavit faktu, že zlo často vyhrává, a my s tím nic neuděláme? Lepší svět obsahuje ještě více myšlenek a probírá nejedno téma, které je nadčasové a vždycky hýbalo společností. K tomu si přidejte nádherné prostředí Dánska, až neuvěřitelně kvalitní DĚTSKÉ herecké výkony a přeslazený happy end, který vám ale stejně bude chutnat. Jediná škoda, že Susanne Bier nenatočila tři různé filmy, do nichž by rozdělila všechna témata, kterými se zde zabývá a díky kterým snímek působí trochu přeplácaně.

Samotný děj filmu i jeho konec může divák velmi snadno předvídat. Pomalé vyprávění má tendenci naznačovat a předjímat události následujících scén. Nejde však o detektivku a pointa snímku není tím nejdůležitějším, co by si měl divák z kina odnést. Je také zbytečné přemýšlet, jaký lepší svět měla režisérka na mysli. Originální název Hævnen znamená v dánštině pomsta a dává tak mnohem jasnější představu, o čem film vypráví. Český název snímku, převzatý z anglického In a Better World (V lepším světě), není zdaleka tak srozumitelný.

Oscarové šance

Susanne Bier natočila dvanáct celovečerních filmů, a není tak v oboru žádným nováčkem. Naopak patří mezi nejvýznamnější dánské režiséry a jejímu filmu Otevřená srdce (2002) byl udělen certifikát hnutí Dogma 95. V roce 2007 natočila v produkci hollywoodského studia Dreamworks Pictures film Spálené vzpomínky, ve kterém hráli Halle Berry, David Duchovny a Benicio Del Toro.

Elias (Markus Rygaard) a Christian (William Jøhnk Juel Nielsen)

Lepší svět je druhým filmem Susanne Bier, který získal nominaci na cenu Americké akademie v kategorii Nejlepší cizojazyčný film. Prvním byl snímek Po svatbě (2006). Lepší svět, vyznamenaný již Zlatým glóbem a Velkou cenou poroty na filmovém festivalu v Římě, se v klání o zlatou sošku utká s filmy z Mexika (Biutiful), Řecka (Špičák), Kanady (Incendies) a Alžírska (Mimo zákon). Jeho šance rozhodně nebudou malé.

Lepší svět (Hævnen)

Dánsko / Švédsko, 2010, 113 minut

Režie: Susanne Bier