×

Recenze filmu Hezké vstávání. Harrison Ford zahodil klobouk s bičem a baví v (nejen) novinářské komedii

Kolikrát už jsme zažili situaci, kdy se slavný hollywoodský herec pokusil opustit na stará kolena škatulku, ve které byl celý život, ale nepovedlo se víc než trapas (v lepším případě)? Naštěstí pro nás Harrison Ford není ten případ a (nejen) díky němu si tak můžeme užít opravdu Hezké vstávání.

Jméno Harrison Ford už není jen synonymum pro Indiana Jonese, Zdroj: distributor filmu

Navíc konečně je tu film, u kterého se distributor (nebo tvůrci, nebo kdo to zkrátka označuje) do puntíku trefil žánrem. Hezké vstávání je doopravdy komedie. Za mě dokonce jedna z nejpovedenějších komedií, co jsem v poslední době viděla. Nevím, jak moc je to ovlivněno tím, že se děj odehrává v žurnalistickém prostředí, ale mám za to, že 99 % vtipů v tomhle filmu pobaví každého. Dokonce třeba nebudu sama, kdo bude odcházet se sálu s přiblblým úsměvem (a to že doslova).

Přišel by 50 Cent do Snídaně s Novou?

A nemůže za to pouze našlápnutý soundtrack se sympatickými písničkami, které si opravdu dokážu představit jako probouzecí. To je co říct; je totiž jen málo věcí, které mi po ránu nelezou na nervy. V tom případě opravdu nechápu Becky Fullerovou (aneb okouzlujícím způsobem neuvěřitelně schopnou, a přitom nepraktickou Rachel McAdams – tedy jen v tomhle snímku), která dobrovolně vstává v půl druhé v noci, aby se podílela na záchraně ranního televizního vysílání Daybreakers. Mě by ani příslib rozhovoru s 50 Centem nepřesvědčil (a to podobní lidé do ranního vysílání většinou nelezou).

[album:

Jenže Becky Fullerová má zvláštní talent přesvědčovat lidi, a tak nejen, že do jejího ranního vysílání přijde 50 Cent, ale dokonce donutí jednoho z reportérů, aby v zájmu zvýšení sledovanosti prováděl všechno možné i nemožné, přičemž jízda na horské dráze live je jen začátek. Jinak elegantní dáma, která běžně provází celým ránem, se kvůli Becky nejen nebojí políbit žabáka, ale dokonce se odváží i tančit balet a provádět sumo. A co teprve, když se nejserióznější žurnalista sníží k…no, to se podívejte sami.

Když se nenáviděná herečka stane hvězdou

Ačkoli celý film (soudě již podle plakátů) je postaven právě na střelené, extrémně užvaněné a nelidsky pracovité magorce, celkově působí velmi vyváženě. Všechny výraznější postavy jsou skvěle obsazeny, takže při pohledu na to, jak se Harrison Ford hádá s Diane Keaton (kterou mimochodem normálně nesnáším, ale tady mi kupodivu ani nevadila), vás nutně musí napadnout, kam se hrabou všechny ty akční rádoby-komedie. Starý, nafoukaný, věčně ukřivděný a se vším nespokojený kdysi-velmi-slavný zpravodaj – to je dáreček, ať se objeví kdekoli. Když ho dáte dohromady s postarší kdysi-jen-Miss-Arizony (nebo Alabamy nebo čeho), jednají spolu jak děti na základce. A je to bomba.

Seznamte se, Becky Fuller. Vypadá vcelku sympaticky, ale je šílená

Ale odolejte, když vám naservírují neotřelé prostředí (navíc podepřené reálným základem), sympatické (respektive někdy tak strašně nesympatické, až  vlastně sympatické) herce, skvělé dialogy (navíc dokonce i duchaplné, ne jen prvoplánově vtipné), opepří to dobrou hudbou (o té už jsem mluvila, že?) a navrch zaštítí režisérem Rogerem Michellem (na svědomí má Notting Hill, pamatujete? Ten film, kde byl Hugh Grant neuvěřitelně roztomilý).

Dokonale probouzecí film

Jenže já mám problém. Jakmile  se herečky zeptáte, jaké role se jí hrají líp, skoro vždycky odpoví, že ty záporné. Tam se může víc vyřádit a zahrát si. A já mám zase radši záporné recenze. Tam se taky můžu víc vyřádit a zahrát si se slovy. Kdo by taky pořád vymýšlel samé superlativy a pochvaly. To je nuda. Takže pro vás mám jen jedno: na Hezké vstávání si zajděte do kina. A nejlépe někdy po ránu. Je to takový dokonale probouzecí film.

Ale je ještě jedna věc, o které se v souvislosti s tímhle filmem mluví. Totiž o Harrisonu Fordovi. Jméno tohohle devětašedesátiletého drsňáka je pro mě v podstatě synonymem pro jméno Indiana Jones. Takže když Harrisonovo nejnovější filmové alterego s kamennou tváří pronáší: „…vyhrál jsem 16 cen Emmy, střelili mě do zápěstí v Bosně, vytáhl jsem Colina Powella z hořícího džípu…“ a myslí to jako varování, že on je ten pravý žurnalista, pro nějž je největším ponížením moderovat ranní vysílání, skoro jsem měla pocit, že slyším, jak Harrison Ford pronáší něco ve smyslu: „…pobil jsem mraky padouchů a měl tak krásný klobouk s bičem…“. Ale tenhle film pro něj rozhodně není ponížením. Naopak. Je pro něj skvělým důkazem, že patří k těm málo hercům, kteří mohou s přibývajícím věkem přesedlat z akčních hrdinů na civilní role, aniž by tím nějak trpěli diváci nebo oni sami.

Hezké vstávání (Morning Glory)

Komedie
USA, 2010, 107 min