Recenze filmu Drive Angry. Cage drandí v nablýskanym fáru a bojuje s partou satanistů

2. 3. 2011

Dlouhé světlé vlasy, sluneční brýle, výbuchy a naleštěné kabriolety. Tohle by mohlo být hodně sexy, navíc když je to ve 3D a lačný divák se už už těší na nějaké to trojrozměrné vybavení dámských hrudníků. To by ovšem nesměly ty dlouhé lokny patřit Nicolasi Cageovi…

Nicolas Cage ve filmu řídí nejedno nablýskané auto, Zdroj: distributor filmu

Nicolas Cage má už ZASE dlouhé vlasy. Poslední dobou si v tomhle nepochopitelném looku libuje (Čarodějův učeň nebo Hon na čarodějnice) a také si libuje v průměrných snímcích, které se tak trochu neberou vážně. Podobně je na tom i Drive Angry, v němž už ale Nicolas balancuje na hraně mezi trapností a béčkovou srandou.

Nejde totiž jen o satanistický příběh, který je opravdu mimo, ale i jeho herecké projevy. Tváří se buď drsně nebo drsně, jinou tvář nevede. Na první pohled si tak divák říká, že je ten Cage frajer, když si po svých skálnatých a conairových úspěších uvědomuje, že hraje už jen v druhořadých filmech. Když si ovšem přečtete rozhovor s ním ke snímku Drive Angry, možná zapochybujete, jestli mu už nešplouchá na maják a nepovažuje svého Johna Miltona za postavu s hluboce propracovanou psychikou.

Satanisti rádi obětují miminka, áááno?

Správně, nepřehlédli jste se – John Milton je jméno hlavního hrdiny v Drive Angry. Kdysi pán s takovým jménem napsal Ztracený ráj, nyní si ho rádi vypůjčují ne zrovna inovativní filmaři, kterým toto slovní spojení přijde mírně dekadentní a ďábelské. Kdysi to byl Al PacinoĎáblově advokátovi, nyní Cage jakožto temný řidič nablýskaného auťáku, který zdrhnul z pekla.

Postavy jsou napsány tuctově. Příběh je kýčovitý. A dialogy jsou kvazi-drsné. Přes to všechno se ale několikrát během filmu zasmějete, a to ve scénách, které běžně zrovna komediální nebývají. Ženskou sejme auto a doslova ji rozpůlí. Cageovi padouch ustřelí oko. Fichtner nechá explodovat cisternu s plynem. Děsná prča.

Jenže jak jsem už řekla, film neustále balancuje. Tohle všechno vám zařídí prvotřídní požitek z akčního béčka, které možná nesnesou slečinky v rukavičkách, ale parta kámošů s vodkou schovanou pod bundou se nesmírně pobaví (ne, že bych vás naváděla k alkoholismu, ale u Drive Angry opravdu musíte pít za volantem). Pak ovšem nastanou skutečně neuvěřitelné momenty, kdy úsměv ztuhne na rtech a divák si říká, proč vlastně za tenhle škvár utratil peníze.

Protože jako celek je Drive Angry cool. A největší zásluhu na tom paradoxně nemá hlavní postava, ale Fichtner jakožto Účetní s morbidním smyslem pro humor. Na něm je totiž také nejvíce vidět, jak si uvědomuje, ve filmu jakých kvalit zrovna hraje. Má nadhled. Dokáže si pustit sluníčkovou písničku, sešlápnout plyn a jet v kamionu naproti policejním zátarasům. Bohužel se tohle nedá říct o Amber Heard, pro niž je Drive Angry momentálně největším filmovým úspěchem, a tak se snaží hrát (a nejde jí to).

A kromě žhavých aut tu jsou i žhavé blondýnky

Cage je tak nějak uprostřed. Chvíli nesmírně zábavný: když si to rozdává se servírkou, v puse doutník, v jedné ruce whisky a v druhé bouchačka, kterou kosí jednoho padoucha za druhým. Pak je ale i zoufalý: když hláškuje a lá „to pivo vypiju z tvojí lebky“. Nebýt vydařeného 3D, které bylo točené podobně jako třeba Resident Evil: Afterlife, by snímek spadl pod průměr. Takhle se drží mírně nad ním a zařizuje tak Cageovi další zářez do kolonky film, kde jsem byl celkem dobrej, ale za rok si to už nikdo nebude pamatovat.

Drive Angry (Drive Angry 3D)

Thriller / Akční
USA, 2011, 104 min