×

Recenze filmu Dobré srdce. Vtipná lekce otrlosti aneb V baru není místo pro ženskou

Týden severských filmů uvádí jeden z nejnovějších dánských počinů. Jakými atributy disponuje dobré srdce? Mělo by být především zdravé, tlouci pravidelně a silně jako zvon. Mít dobré srdce však obnáší ještě něco navíc: chovat se ohleduplně a zároveň upřímně k druhým, ochotu pomáhat lidem, hlavně se starat o ty v nouzi.

Zhmotněné větry vypadají jako brokolice, Zdroj: distributor filmu

Hořká komedie Dobré srdce, uvedená v rámci Týdne severských filmů, se zaobírá oběma významovými rovinami svého názvu, předvádí bizarní postavy z okraje společnosti a také přináší několik filozofických postřehů o tvaru brokolice či významu baru pro muže.

Nesourodá dvojice s různými srdci

Ti dva se potkali úplnou náhodou. Mladík Lucas se probudil na nemocničním lůžku poté, co se pokusil o sebevraždu. Jacquese sem zase přivedl již několikátý srdeční záchvat. Lucas je typ člověka, jaký se v dnešní době vidí málokdy: materialismus západní společnosti je mu naprosto cizí, nemá domov, a tak přespává na ulici. Jeho neprůbojná povaha a sklony k altruismu způsobily, že on sám by se rozdal, ale okolí na něj kašle. To Jacques, majitel baru s prapodivným názvem Dům ústřice, zůstal sám hlavně z toho důvodu, že je naprostý cholerik a vytočí každá maličkost. Nikomu nevěří, svým nevybíravým slovníkem (dobře zásobeným urážkami všeho druhu) si ostatní drží od těla, nemá city, v jeho dosluhujícím srdci mu zbyl pouze negativismus.

[album:

Potřebuje však někoho, kdo by převzal jeho bar, a tak vytáhne Lucase z ulice a rozhodne se ho zasvětit do tajů barmanského řemesla. Lucas je příliš slabý na to, aby odporoval, tudíž bez řečí přijímá roli učedníka, seznamuje se s místními štamgasty – kteří jsou mimochodem stejní podivíni jako ústřední dvojice – učí se nalévat drinky, vařit opravdu dobrou kávu i obdivovat chuť asijské kuchyně. Vše jde podle plánu, dokud se ve dveřích neobjeví zoufalá letuška April. Jacques začne zjišťovat, že jeho následovník se již dokázal otrkat a naučil se asertivitě. Jen si není jistý, zda je to změna k lepšímu.

V baru ani ve filmu není místo pro ženskou

Islandský režisér Dagur Kári prokázal cit na výběr herců. Paul Dano v roli plachého Lucase předvádí příjemně civilní výkon s občasnými excentrickými projevy (ostatně tak jej známe již z thrilleru Až na krev nebo komedie Malá Miss Sunshine), Brian Cox se pak obstojně ujal postavy Jacquese. Zato Isild Le Besco, která ve filmu představuje April, neměla dostatek prostoru, aby naplno ukázala své herecké kvality.

Kári nijak nerozvedl charakter její postavy, spíše z ní udělal jakousi stafáž dvou hlavních figur, která sice neočekávaně vstoupí do děje, záhy z něj však podobně nepřirozeným způsobem zmizí. Divákovi se tak vryje do paměti, že se v určitých pasážích objevovala na plátně, těžko si ale vzpomene na nějakou její výraznější repliku.

Tím se dostáváme k asi největšímu problému Dobrého srdce, kterým je jeho velice zjednodušený koncept vyprávění. Vykreslení vztahu Lucase a April se omezuje na několik dialogů, víceméně prostých scén a ve své podstatě tak skáče z extrému do extrému. Rovněž zde dochází k marginalizaci Lucasova vlivu na Jacquese. Že se kdysi submisivní klučina začne měnit v odměřeného cápka, je jasné již od okamžiku, kdy si poprvé stoupne za bar.

Náhlednout do Jacquesova nitra je však publiku dovoleno až v závěru příběhu, přičemž příčina jeho modifikovaného pohledu na svět a přístupu k okolí je spíše vykládána potížemi s chatrným zdravím. Vyvrcholení dějové linky by si navíc zasloužilo více podtrhnout, zde se režisér – zřejmě v obavě z přílišné patetičnosti a vlastní neschopnosti pojmout závěr citlivým způsobem – vyhnul výraznějším emocionálním momentům.

Dobré srdce staví na tom, co bývá všeobecně považováno za přednost severské kinematografie: zpracování složité látky neotřelým způsobem, tragikomičnost v podobě mnohdy trochu štiplavého humoru, melancholická atmosféra a v neposlední řadě přehlídka roztodivných charakterů. Nicméně je nutné dodat, že ke smůle tohoto snímku v něm řada věcí působí nedotaženě. Kdyby Kári vsadil na komornější prostředí a barové opilce, máme tady druhého Jima Jarmusche a Dobré srdce můžeme směle přejmenovat třeba na Kořalka a doutníky. Jenomže on je tu také nedostatečně rozvinutý scénář o trojici lidí s nejasnou minulostí, jejichž počínání je někdy těžké porozumět. A tak i přes podařený hudební doprovod režisérovy kapely Slowblow, kvalitní námět a slušné herecké výkony zůstává divák o mnohé ochuzen.

Dobré srdce (The Good Heart)

Drama/Komedie
Dánsko/Island/USA/Francie, 2009, 95 minut