Recenze filmu Dilema. Když nevěrnou Winonu načapá opuchlý Vince

15. 3. 2011

Komedie s Vincem Vaughnem? To bych od režiséra Rona Howarda (Čistá duše, Apollo 13) nečekala. Jenže Dilema není crazy veselohra, ve které by Vaughn řádil spolu s dvojkou Stiller & Wilson, ani romantický medík s nějakou roštěnou, jako je Jennifer Aniston. Dilema má mít dramatický přesah! A vůbec, prakticky jde o drama s komediálními prvky. Jejda, jejda…

Fancy a foursome?, Zdroj: distributor filmu

Vzhledem k tomu, jak štědře se dneska zachází s nálepkou podle skutečné události, by Howardovo dram-com tuto hlášku mohlo v titulcích klidně mít. Námět vzešel z diskuze Rona Howarda a producenta Briana Grazera na společné večeři, kdy si vybásnili základní osu příběhu o nevěře a problematice přiznání (takže spíš podle imaginární události).

Pak už stačilo jen sehnat dostatečně známé herce. Vince Vaughn (Nesvatbovi), Jennifer Connelly (Rekviem za sen), Kevin James (Když si Chuck bral Larryho) a Winona Ryder (netřeba uvádět, hrála skoro všude, plus se představila jako kleptomanka) tak  tvoří ústřední čtveřici. Přizvukuje jim mladý a svalnatý (jo, Vince už vůbec není mladý, k tomu ale později) Channing Tatum (Let’s Dance).

Když se čtvrtý se*e, kam nemá

Ronny (Vaughn) a Nick (James) jsou nejlepší kamarádi. Vlastní malou firmu na auta – Nick umí konstruovat, Ronny obchodovat. Nick si užívá šťastného manželství s Genevou (Ryder), Ronnyho vztah s Beth (Connelly) se taky začíná blížit rozhodnutí do chomoutu ano, či ne? Jednoho dne ale Ronny načapá Genevu, jak se mucká s potetovaným mladíkem Zipem (Tatum). Místo toho, aby to řekl svému příteli nebo všechno zavřel pod podkličkou, rozhodne se Ronny pro třetí možnost – vložit se mezi nevěrnou manželku a jejího milence sám.

Oproti předešlým Loebovým počinům se ale Dilema kromě nálepky průměrnosti honosí ještě jednou antidevízou navíc – je to nuda. Nečekala jsem žádné velké věci. Ale aspoň průměrnou komedii, která mě pobaví, popřípadě dojme, když už k tomu chce mít ambice. Jenže ouha – až na několik slušných vtipů prostě nic.

Vince dědkovatí

Pořád měli ale tvůrci k dispozici čtveřici známých a schopných herců. Kevin James je především komik, řekla bych až hrubšího /prdlejšího zrna (kromě zmíněného filmu o Chucku a Larrym si zahrál například v Hitch: Lék moderního muže nebo ve zvláštnosti  jménem Policajt ze sámošky – neplést s Policajt ze školky). Dilema mu až na pár momentů moc příležitostí, jak naplno projevit svůj klaunský talent, nedává. Poloha oddaného a trochu uťáplého manžela mu ale docela sedí.

To Vince Vaughn se momentálně nachází někde mezi mladým bourákem a mužem zralé elegance a lá George Clooney.  Tím, že  zrovna stojí přesně na hranici těchto dvou stádií, vypadá jako přestárlý alfasamec, který začíná pomalu, ale jistě dědkovatět. Což mu výrazně ubírá na charismatu, pokud vůbec v tomto filmu nějaké má. Jennifer Connelly a Winona Ryder předvádí standardní výkony a sluší jim to. To je sice fajn, ale celkově herci Dilematu moc nepomáhají a už vůbec ho nezachraňují. Jsou dobří, ale nijak výjimeční, a prošpikovat film nějakým šarmem se jim nepovedlo ani náhodou. Zapadli do kolejí a nechali se vést.

Peníze, život nebo koblih?

A stejně tak možná Ron Howard zapadl do něčeho, do čeho ani nechtěl. I když po nezvládnutých Andělech a démonech opravdu nevím, co od kdysi oscarového režiséra ještě čekat. Kdyby Dilema zůstalo u komedie, mohla vzniknout i třeba trošku stupidní, ale zato zábavná záležitost. Místo toho se nám tu zjevilo podivné komediální drama s klasickým žánrovým vyústěním situací, které ve skutečnosti není ani drama, ani komedie. Celé to obaluje jedna velká neprostupná mlha nudy, kdy jen občas vysvitne světlý okamžik a kdy nás vlastně vůbec nezajímá, co se děje, dělo a především bude dít. A to je trochu blbé, ne?

Dilema (The Dilemma)

Komedie/Drama
USA, 2011, 111 min