×

Recenze filmu Dilema. Když nevěrnou Winonu načapá opuchlý Vince

Komedie s Vincem Vaughnem? To bych od režiséra Rona Howarda (Čistá duše, Apollo 13) nečekala. Jenže Dilema není crazy veselohra, ve které by Vaughn řádil spolu s dvojkou Stiller & Wilson, ani romantický medík s nějakou roštěnou, jako je Jennifer Aniston. Dilema má mít dramatický přesah! A vůbec, prakticky jde o drama s komediálními prvky. Jejda, jejda…

Fancy a foursome?, Zdroj: distributor filmu

Vzhledem k tomu, jak štědře se dneska zachází s nálepkou podle skutečné události, by Howardovo dram-com tuto hlášku mohlo v titulcích klidně mít. Námět vzešel z diskuze Rona Howarda a producenta Briana Grazera na společné večeři, kdy si vybásnili základní osu příběhu o nevěře a problematice přiznání (takže spíš podle imaginární události).

Pak už stačilo jen sehnat dostatečně známé herce. Vince Vaughn (Nesvatbovi), Jennifer Connelly (Rekviem za sen), Kevin James (Když si Chuck bral Larryho) a Winona Ryder (netřeba uvádět, hrála skoro všude, plus se představila jako kleptomanka) tak  tvoří ústřední čtveřici. Přizvukuje jim mladý a svalnatý (jo, Vince už vůbec není mladý, k tomu ale později) Channing Tatum (Let’s Dance).

Když se čtvrtý se*e, kam nemá

Ronny (Vaughn) a Nick (James) jsou nejlepší kamarádi. Vlastní malou firmu na auta – Nick umí konstruovat, Ronny obchodovat. Nick si užívá šťastného manželství s Genevou (Ryder), Ronnyho vztah s Beth (Connelly) se taky začíná blížit rozhodnutí do chomoutu ano, či ne? Jednoho dne ale Ronny načapá Genevu, jak se mucká s potetovaným mladíkem Zipem (Tatum). Místo toho, aby to řekl svému příteli nebo všechno zavřel pod podkličkou, rozhodne se Ronny pro třetí možnost – vložit se mezi nevěrnou manželku a jejího milence sám.

[album:

Ze začátku jeho snahy připomínají ulítlé eskapády, kde nechybí nejrůznější trapasy, pády a nedorozumění včetně třeba takové utopené akvarijní rybičky. Postupně se ale zápletka překlápí do vážnější roviny. Zatímco se Ronny snaží zachránit manželství svého přítele, začíná se mu hroutit vlastní život – přítelkyně i kamarádi ho podezřívají z návratu ke gamblerství. Jeho pokusy o vyřešení Genevina úletu ale spíš ubližují, než pomáhají.

Ach, ten scénář

Jenže zatímco se všichni tváří vážně, ve skutečnosti je spousta věcí k smíchu, a naopak – zdaleka ne všechny rádoby šílené situace jsou šíleně vtipné a vypointované. Dialogy rovná se velký průšvih – ty vtipné nejsou dost vtipné, ty vážné nevyznívají dost vážně. A když už vyznívají, stejně vůbec nezaujmou. A tak je celkem jasné, že zásadní chybou Dilematu je nicmocoidní scénář. Jeho autor Allan Loeb má na svém kontě spíš průměrnou (byť příjemnou) romantickou komedii Záměna, mírňoučce nadprůměrný thriller Oko bere nebo opět veskrze průměrné drama Wall Street: Peníze nikdy nespí.

Oproti předešlým Loebovým počinům se ale Dilema kromě nálepky průměrnosti honosí ještě jednou antidevízou navíc – je to nuda. Nečekala jsem žádné velké věci. Ale aspoň průměrnou komedii, která mě pobaví, popřípadě dojme, když už k tomu chce mít ambice. Jenže ouha – až na několik slušných vtipů prostě nic.

Vince dědkovatí

Pořád měli ale tvůrci k dispozici čtveřici známých a schopných herců. Kevin James je především komik, řekla bych až hrubšího /prdlejšího zrna (kromě zmíněného filmu o Chucku a Larrym si zahrál například v Hitch: Lék moderního muže nebo ve zvláštnosti  jménem Policajt ze sámošky – neplést s Policajt ze školky). Dilema mu až na pár momentů moc příležitostí, jak naplno projevit svůj klaunský talent, nedává. Poloha oddaného a trochu uťáplého manžela mu ale docela sedí.

To Vince Vaughn se momentálně nachází někde mezi mladým bourákem a mužem zralé elegance a lá George Clooney.  Tím, že  zrovna stojí přesně na hranici těchto dvou stádií, vypadá jako přestárlý alfasamec, který začíná pomalu, ale jistě dědkovatět. Což mu výrazně ubírá na charismatu, pokud vůbec v tomto filmu nějaké má. Jennifer Connelly a Winona Ryder předvádí standardní výkony a sluší jim to. To je sice fajn, ale celkově herci Dilematu moc nepomáhají a už vůbec ho nezachraňují. Jsou dobří, ale nijak výjimeční, a prošpikovat film nějakým šarmem se jim nepovedlo ani náhodou. Zapadli do kolejí a nechali se vést.

Peníze, život nebo koblih?

A stejně tak možná Ron Howard zapadl do něčeho, do čeho ani nechtěl. I když po nezvládnutých Andělech a démonech opravdu nevím, co od kdysi oscarového režiséra ještě čekat. Kdyby Dilema zůstalo u komedie, mohla vzniknout i třeba trošku stupidní, ale zato zábavná záležitost. Místo toho se nám tu zjevilo podivné komediální drama s klasickým žánrovým vyústěním situací, které ve skutečnosti není ani drama, ani komedie. Celé to obaluje jedna velká neprostupná mlha nudy, kdy jen občas vysvitne světlý okamžik a kdy nás vlastně vůbec nezajímá, co se děje, dělo a především bude dít. A to je trochu blbé, ne?

Dilema (The Dilemma)

Komedie/Drama
USA, 2011, 111 min