Recenze filmu Další rok. Britské Jaro, léto, podzim, zima… a jaro?

16. 1. 2011

Ne, ne, žádný Kim Ki-duk. Představte si film o dvou stárnoucích manželích. Představte si, jak chodí do práce. Jak spolu prožívají jaro, pak léto, podzim a zimu. Představte si, že k nim na návštěvu občas zajde syn, rodinná kamarádka, dávný přítel. Takový obyčejný rok. Přesně o tom je film Další rok britského režiséra Mikea Leigha. Přesně o tom, nic víc, nic míň. A je to film kouzelný.

Anglický pár, anglický čaj, Zdroj: distributor filmu

Mike Leigh začal být mimo svou vlast známý spíš až na stará kolena. Spoustě lidem je jeho jméno neznámé doteď. Jeho filmy ale neprolétly kiny bez povšimnutí. Za všechny: snímek o nelegálních potratech Vera Drake – Žena dvou tváří (2004) získal na festivalu v Benátkách cenu za nejlepší film a u nás byl uveden v rámci Projektu 100. Leigh rád střídá žánry a po komedii Happy-Go-Lucky (2008) přešel k nenápadnému, žánrově moc dobře nezařaditelnému náhledu do života londýnského manželského páru.

Taková normální rodinka

Gerri a Tom žijí v domě na kraji města, o víkendech jezdí opečovávat svou velkou zahradu, po večerech si čtou v posteli. Ona je psycholožka, on geolog. Mají dospělého (a stále svobodného) syna Joea, který za nimi sem tam zajede. V jejich domě nebývá prázdno – až příliš často sem chodí Gerriina kolegyně z práce Mary, rozvedená, afektovaná, alkoholu holdující a muže uhánějící padesátnice, která si ze všeho nejvíc snaží namluvit, jak je ve svém životě spokojená.

Postavy jsou vůbec velice realisticky napsané a skvěle zahrané. Jim Broadbent a Ruth Sheen jako by se pro své role manželů narodili. To ale platí pro všechny herce do jednoho. Lesley Manville dostala za ztvárnění Mary cenu National Board of Review (newyorské sdružení filmových profesionálů). Hezké je i cameo Imeldy Staunton (Vera Drake – Žena dvou tváří). Díky vytříbenému minimalistickému herectví se do hrdinů člověk snadno vcítí, jako by to byli třeba jeho sousedi.

Nebo účastníci nějaké reality show. Postupně odhalujeme skuliny jednotlivých charakterů, potlačované úzkosti – pozorujeme, jak je Mary ve skutečnosti nešťastná a osamělá, jak se stejně osamělý Ken utápí v alkoholu (ne, tihle dva spolu neskončí, nejsme v americkém cajdáku). Ale zároveň, jak je mladý Joe díky své přítelkyni čím dál šťastnější.

Malý velký film

Protože Další rok není žádný sociologický rozbor zbabraných lidských osudů. Ani žádné psychologické drama. Přesto dokáže zachytit každodenní slasti a strasti hrdinů tak lehce, nenápadně a přirozeně, jak leckterá rádoby hluboká sonda nedokáže. Chybí tu jakýkoli dramatický oblouk, příběh se vine pomalu, ale ne zdlouhavě, a rozhodně ne nudně.

Joe, Mary, Gerri a víno

Další rok se neohání vyhrocenými scénami, přesto ukrývá momenty, díky kterým se nám zaryje pod kůži. Jako třeba ten, kdy Ken místo uvítání skočí bujaře Tomovi na záda nebo když se ten samý bodrý Ken uprostřed večerního posezení rozpláče. Jsou to právě malé okamžiky, které dělají tento film velkým. Film, který je opravdový. Místy smutný, místy veselý, dojemný, vtipný a prostý. Jako život sám.

Další rok (Another Year)

Velká Británie / 2010 / 129 min

Režie: Mike Leigh