Recenze filmu Czech Made Man. Cestičky k bohatství vedou třeba i přes blázinec

Jakub Vrána má odmalička sen. Chce vydělat peníze. Fůru peněz. Prostě velký prachy. Jan Budař představuje reálnou postavu jednoho z českých boháčů a odkrývá nám síť křivolakých cestiček k bohatství, které ale ovlivňují různé náhody, příležitosti a známosti. Černou komedii podle skutečného příběhu natočil Tomáš Řehořek.

Za chvíli nebudu mít ty dolary jen v očích, Zdroj: distributor filmu

Do kin míří další domácí černá komedie. Tento žánr je nám blízký – dobře se jím zobrazují naše mnohdy tragikomické dějiny a specifický vývoj české nátury. Typický Čech je totiž tajnůstkář a špekulant právě díky tomu, že po něm čtyřicet let dupal režim, kde jsou si všichni rovni, ale někteří jsou si rovnější. Je to vlastně reflexe české povahy s přiměřenou dávkou humoru, často absurdní situační komikou a rozhodně beze strachu cokoli zesměšnit a zlehčit.

Jak se stát milionářem?

V hlavní roli zde exceluje Jan Budař alias Jakub, který v jedné z úvodních scén říká: „Dejte mi 100 dolarů a já je za měsíc votočim na 10 táců… Talent. Ale spíš taková vychcanost.“ V podobném duchu se nese i celý zbytek filmu. I přes všechny prožité chvíle (a že nebyly vždy lehké) se ani na chvíli neodkloníme od svižné a ledabylé lehkosti vyprávění, ať jde o téma sebevíc charakteristické pro černou komedii.

To vše díky tomu, že Jakub celý příběh vypráví již s odstupem. Vše špatné je už za ním (opravdu?), a tak si vlastně může dělat srandu z toho, že se měl ve vězení, jako když seděl na žiletce, a poté jistý čas šlapal v Německu chodník…

Snímek ve své podstatě dodržuje chronologii jednotlivých období, ale sem tam trochu odbočí, protože od té či oné historky se bude odvíjet další děj. A to je i základní forma filmu – soubor historek z jednoho nevšedního života, které jsou vyprávěny zajímavě propleteným a zábavným způsobem.

Vadilo mi ale přílišné používání jedné konkrétní fráze. Ta se dá říci ve filmu jednou, podruhé už to působí divně. Chápu, co k tomu tvůrce vedlo. Člověk si postupem času dokáže sám v hlavě utřídit souvislosti – která rozhodnutí vedla odkud kam a co je následek čeho. Jak to ale podat divákovi? Někdo by mohl říci, že film nemá děj, že je to jen jakási mozaika. Tak to ne! Je to o životě a vývoj příběhu je jasný. Nemám prachy a chci je, už je skoro mám, ale najednou jsou fuč a brilantní konec – tak už je mám, ale co dál?

Money, money, money…

…must be funny, in a rich man’s world… Jakub po většinu času vypadá, že se celkem slušně baví. Ať už je to část života, kdy shání prachy jako vlasatý harmonikář s kloboukem, kdy má peněz jako želez, po boku krásnou Asiatku Sharon (Veronika Hong) a působí dojmem českého Honzy v Šanghaji, nebo když zrovna o všechny love přišel a s beranicí na hlavě prodává v zastavárně svoje zlaté rolexky. Zbytečně se nenimrá ve svých pocitech deprese. Však ony se ty prachy zase vydělaj zpátky.

O to víc na nás na konci dolehne bolestná pravda o významu úvodní scény. Lze tu rozpoznat jistou stylizaci a i celkově je film velmi zdařilý po stránce vizuální. Tomáš Řehořek se totiž nechal inspirovat akčními gangsterkami britského režiséra Guye Ritchieho (Sbal prachy a vypadni, Podfu(c)k).

Co se mohlo zvrtnout?

Velice si cením prostředí, které je schopno diváka informovat o náladě postav. A to je rozhodně případ filmového rámce, kdy již v úvodních scénách vidíme prázdnou místnost a houpající se žárovku. Vypravěč sedí na židli zády k nám a vedle něho leží harmonika v kaluži krve… Ihned vás napadne – co se mohlo zvrtnout? Odpověď najdete ve finále.

I když se často přenášíme do různých období hrdinova života, vůbec to nepůsobí chaotickým dojmem. Naopak se divák lehce zorientuje. Za to jsou zodpovědné kostýmy, kamera a výtvarné složky filmu. S přehledem odlišíme harmonikáře s kloboučkem, který se snaží různými pochybnými projekty vydělat balík, ve spolupráci s kontroverzním Nohou (Pedrag Bjelac). Podnikatele s pruhovaným límcem košile prapodivně vykukujícím zpod vesty, který prodává české sklo made in China. I zhýralého businessmana s kotletami, který se často pohybuje v prostředí vykřičeného domu bordelmamá Hložové (Kateřina Brožová) a díky náhodné známosti s JT (Martin Písařík) nakonec opravdu zbohatne na internetových doménách.

OBR: Czech Made Man, vydělávej po českém způsobu

Czech Made Man, vydělávej po českém způsobu

Vedle Jana Budaře s autentickou intonací skutečného Vrány podávají skvělé herecké výkony i představitelé vedlejších postav. Kromě již zmíněného Nohy předvádí svou lidskost  i policista Čáp (Milan Šteindler), který vždy vysekává Vránu z problémů, a rozevlátý teplouš Míša (Martin Hranáč) představuje kamaráda za všechny prachy (chlapa s rohypnolem za zády).

Kult úspěšného muže

Troufám si tvrdit, že se Czech Made Man suverénně zařadí mezi české filmové špičky, ne-li přímo mezi kultovní počiny. Tady je totiž opravdu na co koukat. Přehlídka charakterů, poutavá forma vyprávění a punc skutečného příběhu vypovídající o životních cestách generace, která po otevření hranic vyráží do kapitalistického světa s hlasitým hurá. A v té době je to ještě od srdce.

Po zhlédnutí této komedie si také uvědomíte jednu zvláštní a legrační skutečnost. Totiž – jestliže americký boháčský sen reprezentuje Wall Street, český boháčský sen reprezentuje Czech Made Man. A i když je to bezesporu zábavná podívaná, někdo rád jiné žánry. Bude to bavit dnešní čtyřicátníky, padesátníky a šedesátníky, kteří mají podobné zkušenosti jako originální Jakub Vrána, a také všechny, kteří rádi poslouchají neuvěřitelné výpovědi o prvním podnikání svých rodičů a jejich vrstevníků.

Czech Made Man

Komedie/Drama
Česko, 2011, 90 min

Režie: Tomáš Řehořek
Hrají: Jan Budař, Kateřina Brožová, Milan Šteindler, Martin Písařík, Predrag Bjelac, Tomáš Matonoha, Zdeněk Srstka, Petr Čtvrtníček, Ester Kočičková, Katarína Hasprová, Jana Pehrová-Krausová, Jan Antonín Duchoslav, Norbert Lichý, Veronika Hong, Tomáš Magnusek, Hynek Čermák, Václav Upír Krejčí, Martin Hranáč, Filip Švarc, Václav Havel

0