Recenze filmu Bratři. Evropská předloha zase natrhla gatě Hollywoodu

1. 2. 2011

Týden severských filmů tentokrát přinesl dánský snímek od jedné z nejlepších režisérek Susanne Bier. Podle jejích Bratrů byl i nedávno natočen americký remake, který má sice také svoje kvality, ale stejně nedostává emocím a chladu originálu ze severu.

Trochu zvláštní milostný trojúhelník - brácha - švagrová/manželka - brácha, Zdroj: distributor filmu

Nebe nad Berlínem a Město andělů. Ať vejde ten pravý a Let Me In. Bratři a Bratři. Není úplně ojedinělé, když si americká produkce vypůjčí evropský námět a natočí remake. Někdy ho ale prachsprostě okopíruje i včetně dialogů. Něco podobného se přihodilo u Bratrů, v nichž byly neokoukané dánské tváře nahrazeny Tobeym Maguirem, Jakem Gyllenhaalem a Natalie Portman.

Ti sice v nové verzi odvedli více než slušnou práci, a především Gyllenhaal byl v roli neposlušného mladšího brášky charismatický a na truc negativním vlastnostem sympaťák. Jenže dánští herci jsou pro nás sice méně známí, ovšem dokázali tu vyždímat ještě více emocí než jejich hollywoodští kolegové.

Dánsko – USA 1:0

Nikolaj Lie Kaas je jako zlobivý brácha, který byl ve vězení, pere se, chlastá a nemá cit pro rodinu, jednoduše impozantní. Se zarostlou tváří ztvárňuje přesně toho drsného chlapa, který je ve všech ohledech špatný, ale stejně na něj holky letí, protože  je přece v jádru dobrý. Sekunduje mu Ulrich Thomsen (naposledy se objevil v americkém Honu na čarodějnice), který je jeho přesný opak. Má manželku, dvě dcery a těžce maká jako voják v Afghánistánu. Jenže najednou umře.

V tu chvíli přichází na scénu krásná Connie Nielsen jakožto jeho manželka, která trpí a nedokáže se přes smrt svého muže dostat. Nakonec jí pomůže její švagr, jenž se postupně začne měnit ve svého bratra. Když vše začíná vypadat na podezřele brzký happy end, vstane zemřelý voják z mrtvých. Afghánci ho pouze zajali, ale donutili ho udělat něco, o čem odmítá mluvit. Původně ten správný se mění v zamlklého a násilnického vojáka, který vlastnostmi připomíná meziválečnou ztracenou generaci. A jeho bratr, původně raubíř, ho začíná úspěšně nahrazovat v roli otce a postupně i manžela…

Vaše severská pravidelná dávka emocí

Dánským Bratrům se nedá upřít chladná atmosféra kombinovaná s těžkou dávkou deprese. Po zhlédnutí filmu vás zaplaví vlna myšlenek a úvah, které se překvapivě nebudou týkat vyústění, ačkoli je konec otevřený. Na diváka spíše zapůsobí syrovost a realističnost, která obecně doprovází většinu severské produkce.

Tobey Maguire a Jake Gyllenhaal v americkém remakeu

Bratři jsou jednoznačné opaky, jing a jang, černý a bílý. Dalo by se pak namítnout, že přeměna jednoho v druhého je vynucená, ne-li samoúčelná. Režisérka Susanne Bier ale dokáže uchopit téma střídmě, a tak se dá jednoznačně vyloučit nějaká snaha o sentimentalitu. Snaží se tomu pomoci i kamerou, což je ovšem jediná věc, která ve snímku nevyšla. Aby byl film co nejvíce realistický, je natočen amatérsky. Některé záběry působí až dokumentárně, levně. Což má svůj účel, ovšem u takového celovečerního filmu to nefunguje a nepůsobí to esteticky.

Agresivní střih je naopak plusem

Naopak je velkým plusem agresivní střih, který s kamerou koresponduje. Dochází zde ke střídání scén, v nichž otec jede autem v teplém a prosluněném Afgánistánu a v Dánsku je mezitím tmavá noc. Stejně tak nejdříve sledujeme stojící Nielsen, která se právě dozvěděla o smrti manžela, avšak po až násilném střihu si sedá zdrceně k televizi. Opět náznaky dokumentu, tentokrát ovšem šikovně.

A bratrská dvojice v dánském originálu

Realistický vzhled napomáhá především emocionálně vypjatým scénám. Budete zděšeni u brutálního zmlácení vojáka, budete cítit nenávist i soucit zároveň u vyšinutého maniakálního výstupu Thomsena, zamrazí vás při scéně švagra a švagrové, kteří jsou jen pár centimetrů od sebe a chtějí, ale také nechtějí se políbit. Takové srdíčko americké verzi, která je bohužel celkem zapomenutelná, chybělo. Po dánských Bratrech prostě nejde jen tak vypnout a tvářit se, že všechno je v pořádku.

Bratři (Brødre)

Válečný / Drama
Dánsko, 2004, 117 min