Recenze filmu Banksy – Exit Through the Gift Shop. Graffiti, prachy a umění

10. 5. 2011

Foto: perex_BANKSY STUDIO INTERVIEW MID SHOTKomedie? Dokument? Satira? Mystifikace? Stejně jako kolem Banksyho samotného, tak i kolem jeho filmového debutu je řada záhad a nejasností. Tohle prostě není jenom dokument o street artu.

Banksy v celé své kráse... možná, Zdroj: distributor filmu

Pokud budeme věřit historce, kterou Banksy ve filmu servíruje, všechno se stalo nějak takhle: byl nebyl Thierry Guetta, hodně, hodně zvláštní a osobitý Francouz, který se usadil v Los Angeles. Otevřel si obchod s vintage oblečením a zamiloval se do kamery. Točil, točil a točil. Sebe, své známé, rodinu, cokoli. A pak, co se nestalo, začal točit street artisty. V akci. Pořád. Všechny. A potkal Banksyho a začal ho točit taky. Namluvil mu, že o něm točí dokument, a dopadlo to tak, že Banksy natočil dokument o Thierrym Guettovi. O Thierrym Guettovi aka Mr. Brainwashovi, jedné z vycházejících hvězd světového street artu.

Fikce?

Musím se přiznat – i když riskuji, že mě bude mít za blba i ten zbytek světa, jenž se tomu doposud bránil –, že bych byl přísahal, že Thierry Guetta je fiktivní postava. Že je to Banksyho hříčka, která nikdy nemohla ve skutečném světě existovat. Že Exit Through the Gift Shop je satira, která skrze postavu Mr. Brainwashe ukazuje, kde street art začínal (na špinavých ulicích velkoměst) a kam spěje (do prestižních galerií a aukčních síní).

Že si z nás jen Banksy utahuje a ironicky poukazuje na to, co všechno je dnes považováno za umění. Koneckonců tomu napovídá i ten lehce sarkastický název filmu… Jenomže pak jsem zjistil, že Thierry Guetta žije, že je skutečný. A bylo na čase o tomhle filmu přemýšlet znovu.

Je Banksy umělec, nebo ne? Odpověď můžete najít i v tomto článku, který se věnuje spíš jeho osobě street artisty

A tak přišel na řadu starý dobrý Google. A já googloval a googloval a postupně přicházel na to, že nejsem zdaleka sám, kdo má pochybnosti o existenci hlavní postavy Banksyho dokumentu. Britské Timesy přinesly na tohle téma dlouhý článek, aniž by přispěly s nějakým rozuzlením. Ostatní média na tom byla podobně. Wikipedii jsem v tomhle případě moc nevěřil. A tak mi zbylo jediné. Zeptat se skutečných lidí.

Odpověď nakonec přišla. Od jedné kamarádky, která se kolem street artu pohybuje více než já. Když jsem se jí ptal, jestli Thierry Guetta je smyšlená postava, nebo ne, řekla: „Ten člověk je reálný. Jeho práce je reálná. A ten film? Ten udělali jako vtip. Aby ukázali, co je dneska považováno za umění a jak na tom lze vydělat. Aby ukázali, že lidi jsou blbý.“

Komický dokument, dokumentární komedie

Ale dost už bylo pochybování. Ať už Thierry Guetta existuje nebo ne, jisté je jedno. Exit Through the Gift Shop je zábavný, skvěle vyprávěný a hlavně opravdu, ale opravdu vtipný dokument. Prostřednictvím životního příběhu potrhlého Francouze Guetty líčí punkové začátky dnešních hvězd street artu – Banksyho, Sheparda Faireye, Space Invadera a dalších – coby mladých kluků plížících se s barvami a šablonami po nočních ulicích a jejich přerod v celebrity na trhu s moderním uměním.

Se značnou mírou nadsázky tak převypravuje cestu street artu, kterou urazil ze špinavých ulic až do prestižních galerií. Relativizuje pojem umění, dělá si legraci ze snobství kolem něj. Zesměšňuje ten smutný fakt, že umění je dnes víc o rámu okolo obrazu než o tom, co je na něm. O hypeu a marketingu. Téma, které Banksy ironizuje čas od času i na svých grafitti.

Pomalujem slona, uděláme umění

Očima Pavlíny Nouzové: Pro tento dokument se jednoznačně hodí označení hříčka. Nejde o nic jiného než o film, který se sice nějak tváří, ale ti pozornější najdou za jeho maskou ještě jinou podobu. Střílí si z diváka a ten mu je za to ještě vděčný. Nominace na Oscara je pak jen jakousi třešinkou, která kdyby vyšla a Banksy dostal i zlatou sošku, proměnila by se v ironizování sebe sama (a tak zvítězil ekonomický dokument, po němž nikdo ani neštěkne). Kdo by to byl řekl, graffiti pisálek umí natočit i film. A sakra dobrý.

Banksy tak otevírá široce přístupnou formou – ironickým filmovým polodokumentem – téma, které vrtalo v hlavě asi mnohým z nás. Co je v dnešní době umění? A proč? Galerie jsou plné nesrozumitelných artefaktů bez valné estetické hodnoty, sběratelé platí astronomické částky za žraloka naloženého ve formaldehydu, maketu Hitlera staženého z kůže si dávají jako kobereček do předsálí, půlka světa si zkrášluje stěny prefabrikovanými obrázky z IKEY a street art místo na ulicích visí na stěnách celosvětově proslulých galerií.

Koneckonců je tomu sotva 14 dní, co Los Angeleské muzeum současného umění (MOCA) otevřelo velkou retrospektivní výstavu street artu.  Posuďte sami, zda tam street art patří. Sám se nemůžu ubránit pocitu, že věci, které se mi líbily na ulici, se najednou v prostorách výstavních síní stávají kýčem, ztrácí svou sílu i lehkost zároveň. Ale to je věc názoru.

The YouTube ID of 5KiJBel9lf8& is invalid.

Exit Through the Gift Shop má potenciál otevřít veřejnou diskuzi na tato témata. I když sám tomu moc nevěřím. Když už nic, aspoň ukazuje, že lidi jsou blbý. Líbí se jim, co média řeknou, že je dobré a hezké. Že slavní umělci dneška jsou často spíše mistři marketingu než štětce.

Tak či tak Banksyho dokument stojí za zhlédnutí. Ať už kvůli vyprávění o street artu, jeho historii, současnosti a budoucnosti, nebo jen kvůli Thierrymu Guettovi aka Mr. Brainwashovi a jeho životnímu příběhu, kterého si prostě nejde nezamilovat. Tenhle Francouz je tak šílený, že kdyby neexistoval, musel by si ho snad Banksy vymyslet.

Banksy – Exit Through the Gift Shop (Exit Through the Gift Shop)

Dokument
Velká Británie / USA, 2010, 87 min