Recenze: Dostaň ho tam. A pořádně hluboko

Když se řekne americká komedie, většina lidí si představí nicneříkající Bride Wars, Můj život v ruinách (doslova v ruinách), bezduché Prci, prci, prcičky a podobně tragická díla. Snímek Dostaň ho tam do této kategorie sice přesně spadá, ovšem mám pocit, jako by do ní spadl po hlavě. Dalo by se možná napsat tak trochu jiná americká komedie.

Dostaň ho tam, Zdroj: bontonfilm

Na účtě režiséra Nicholase Stollera se zatím osaměle povalují debutové Kopačky, které se po kinosálech proběhly v roce 2008 a potom se unaveně usadily ve videopůjčovnách, kde se na nich tvoří centimetrové vrstvy prachu.

Očima Pavlíny Nouzové: Stoller (režisér) a Apatow (producent) je výborná kombinace, která se projevila už v Kopačkách. Na ně pak hódně volně navazuje Dostaň ho tam. Vtipem se předchozí komedii vyrovná, ne-li ji mírně převyšuje. Pokud nejste mormoni či podobná havěť, zamilujete si všechny ty fóry o sexu, drogách a alkoholu. Hlazení chlupaté stěny jako nejúčinnější prostředek na uklidnění hysterických výlevů navíc určitě vstoupí do dějin. I já chci chlupaté tapety. Všude.

V Kopačkách stojí za zmínku dvě věci; protagonista Jason Segel, který dal tvář emotivnímu právníkovi Marshallovi v zaoceánském sitcomu How I Met Your Mother. Druhý, jenž Stollerův debut posouvá na o něco vyšší příčku, je Russell Brand ve vedlejší roli osobitého rockového zpěváka s fantaskně úchylnými pohyby a tlustým jazykem, jímž si po celou dobu filmu neustále vlhčí horní ret. Kromě těchto dvou aktérů stojí Kopačky pěkně za pikaču.

Dostaň ho tam - Aldous a Aaron na party

Láska, sex a… drogy

Přestaňme se ale zabývat Kopačkami a přejděme k filmu Dostaň ho tam. Nabízí se otázka, zda Stoller svým prvním počinem nasbíral nějaké zkušenosti, nebo dokonce zreflektoval své nedostatky.

Položit epizodní postavy do hlavních rolí bývá většinou zajímavým tahem. Přinejmenším v divácích vzbudí zvědavost, jaký že je Osobní příběh toho no name týpka, jak by řekl (ač pravděpodobně jinými slovy) Paulo Coelho. Ve středu této komedie se setkáváme právě s excentrickým rockerem Aldusem Snowem, jehož má hudební producent Aaron Green (v úvodních Kopačkách velmi snadno přehlédnutelná postava) dostat v 72 hodinách na pódium losangeleského klubu Greek Theatre. To ale při zpěvákově lásce ke spontánním drogovým večírkům není vůbec snadné.

Nápad vytvořit komedii Dostaň ho tam vznikl prý u čtených zkoušek Kopaček, když si režisér všiml, jak spolu herci Johan Hill (Aaron) a Russell Brand kooperují. „Sice neměli ve filmu moc prostoru, ale i na tom mále byla vidět ta pověstná chemie, která mezi dvěma herci občas funguje. Napadlo mě dát jim větší příležitost a oba rádi souhlasili,“ zavzpomínal Stoller.

Prvoplánový výjeb mysli

Chemie mezi nimi sice funguje, to má náčelník pravdu, avšak dialogy, často až neuvěřitelně donebevolající, se už příliš nevydařily. „Stěhujeme se do Seattelu.“ „A kdy jsi mi to jako chtěla říct? A vůbec, nemůžeš mi jen tak oznámit, že se stěhujeme do Seattelu, nechci do Seattelu.“ „V Seattelu na mě čeká obrovská příležitost!“ „Nesnáším Seattle.“ A podobně.

Debaty o výjebech mysli, debaty o švédských trojkách, debaty o hovně. Ještě k tomu s nechutně pubertálním slovníkem typu čupr, týpek, nemálo anebo dobře ty. To je samo o sobě výjebem mysli, respektive výjebem inteligence.

Tak blbé, až je to vtipné

Naneštěstí je veškerý obsažený humor tak stupidní, že se člověk chtě nechtě musí smát. A pak má nezkrotnou touhu jít se někam stydět, případně si alespoň při odchodu z kina postěžovat spolutrpícím divákům, že to byla ale sračka, kde jsou ty časy, kdy po užití drog vznikaly Baudelairovy Květy zla, případně co by tomu řekl Jan Patočka. Nebudu lhát, smála jsem se také. A na eskalátorech vedoucích z kina jsem demonstrativně rozevřela Kunderovu Nesnesitelnou lehkost bytí.

Co si budeme povídat, za 160 korun tento film rozhodně nestojí. Ale za 30 korun z půjčovny DVD ho můžu (ale opravdu nerada) doporučit. Člověk přece musí občas vypnout, no ne?

Dostaň ho tam (Get Him to the Greek)

USA, 2010, 109 min.

Režie: Nicholas Stoller
Hrají: Jonah Hill, Russell Brand, Rose Byrne, Christina Aguilera,  Pink, Dee Snider, Katy Perry, Meghan Markle, Robert Seay, Elisabeth Moss, Colm Meaney, Aziz Ansari, Kali Hawk, Sean ‚P. Diddy‘ Combs, Natalina Maggio, Lars Ulrich, Tom Felton, Harry L. Seddon, George Aloi, Dean Mauro

0