Recenze: Dobré srdce. Dobrosrdečný může být i sprostý ožrala

12. 1. 2011

Jeden má dobré srdce v povaze i v hrudi. Druhý je nevrlý barman s nutkáním všechny okolo urážet a srdcem vykouřeným, vychlastaným a vyžraným. Potkají se v nemocnici. Bezdomovec a stárnoucí hospodský. Můžou navzájem vyjít?

Dobré srdce je originální film především po vizuální stránce, Zdroj: distributor filmu

Člověk by u dvojky homeless sympaťák/nerudný dědula čekal, že zcela jasně musí být ten první hrdina kladný a druhý záporný, který se na konci polepší. Jenže nic není tak jasné. Je potřeba zdůraznit, že snímek vznikl kromě USA i pod taktovkou Francie, Dánska a Islandu. Mísí se v něm tudíž jistý chlad s arogancí, temnota s pozitivním přístupem a dobrotou. Nedá se pak logicky jasně říct, kdo je tu ten hodný a kdo zlý.

Filmoví Pat a Mat

Z počátku jsou oba minimálně příšerní. Barman Jacques (Brian Cox, např. Agamemnon v Troji) nadává na každém rohu, je rasistický, vulgární a chová se jako prvotřídní hajzl. Mladičký bezdomovec Lucas (Paul Dano, známý z Až na krev) se snaží neustále pomáhat, je dobrosrdečný, hodňoučký a až tak submisivní, že vám začne lézt na nervy hned v prvních minutách filmu. Koho si vybrat? Které z postav fandit?

Jinak je na tom Jacques, na němž je bohužel příliš vidět, že brzo dojde k proměně jeho nátury. Jeho postava je možná nejprve nesnesitelná, později zábavná a nakonec dojemná, jenže kdo to na začátku filmu nečekal? Nejde ani tak o živoucí bytost jako spíš o šablonu, která byla už nesčetněkrát použitá, a ani v budoucnu se jí scenáristé štítit nebudou.

Kromě postav ani tempo snímku není zrovna na jedničku. Z počátku si říkáte, jaký to může být bomba nezávislý snímek. A na konci vás zase uchlácholí vygradovaný překvapivý závěr, který (možná až příliš účelně) cílí na všechna citlivější srdíčka. Jenže uprostřed? Tam je nic, vata, jakýsi spojovník.

Kdo by se nezamiloval do ožralé letušky!

Navíc se v této části na scéně objeví jakási přiopilá, podle mě i mentálně zaostalá letuška, s níž si Lucas začne. Pak se dokonce vezmou. Nic z toho ale nedává smysl, vše vypadá spíš účelně, a vy aspoň poznáte, kdo je tady ta negativní postava. Slečna, která se objeví zničehonic, buzeruje, je falešná, ale stejně ji všichni obdivují – včetně Jacquese, od něhož by divák čekal alespoň nějakou soudnost.

Aneb jak naučit mladého kluka vařit pořádný kafe...

Dobré srdce má jistě své kvality, tvůrci zde navodili autentickou atmosféru a komornost snímku rozhodně sluší. Jenže scénář je už slabší, především díky nepříliš kvalitně napsaným postavám a (bohužel) ten nečekaný závěr budete čekat už od poloviny filmu. I tak má ale smysl, evropské dobrosrdečnosti není nikdy dost.

Dobré srdce (Good Heart, The)

Dánsko / Island / USA / Francie, 2009, 95 min

Režie: Dagur Kári