Recenze: Dívka, která si hrála s ohněm. Thriller, který si hraje s divákem

14. 11. 2010

Hraje, celkem obstojně hraje, ale vyhrává? Nebo zfilmování druhého dílu trilogie Milénium od Stiega Larssona nedopadlo zrovna nejlépe? Do kin užuž dorazil švédský snímek, který se snaží uniknout hollywoodským bijákům.

Noomi Rapace v kšiltovce a s pistolí v ruce - idol všech drsňáků, Zdroj: distributor filmu

Detektivková sága švédského spisovatele Stiega Larssona si vyloženě říká o zfilmování – už jen proto, že Larsson byl v roce 2008 druhým nejprodávanějším autorem beletrie na světě. Na atraktivní téma se pomalu chystá David Fincher (Klub rváčů, The Social Network), Švédům ale ještě před tím stihlo dojít, že pokud si Milénium honem nepřevedou na stříbrné plátno, Hollywood je předběhne. Nepředběhl. Na to ale taky doplatila kvalita.

Trilogie šitá horkou jehlou

První díl Muži, kteří nenávidí ženy měl českou premiéru v červenci, třetí díl Dívka, která kopla do vosího hnízda bude mít jen chvíli před Vánocemi. Už na tom lze vidět, jak byla trilogie šitá horkou jehlou. Především po stránce scenáristické.

První Muži byli spíše detektivkou, kde se řešilo nevysvětlitelné zmizení týrané dívky. Pátral po ní švarný novinář Mikael Blomkvist (Michael Nyqvist), který byl zahrán natolik přesvědčivě, až si nejeden divák vzpomněl, že švédská kinematografie kdysi slavila větší úspěchy než ta americká. Drsnou parťačku Lisbeth Salander ztvárnila Noomi Rapace, která se hnedka stala velkým objevem. Druhý díl se věnuje převážně její minulosti.

Je totiž temná. Plná násilí a zla. A taky těžko uvěřitelná. Jak jednička vypadala syrově a děsivě uvěřitelně, dvojka spíš jen parazituje na faktu, že každý, kdo viděl první díl, chce přece vidět pokračování. Řeší se zde znásilnění Lisbeth, pokus o vraždu jejího otce a nedobrovolný pobyt v blázinci. Navíc ji chce zrovna teď papínek oddělat, takže šup šup do kina a koukejte na báječnou zápletku.

Vynucený scénář a stupidní náhody

Sami vidíte, jak je scénář Dívky vynucený. Knihu jsem nečetla, tudíž nemohu srovnávat, ovšem pochybuji, že všemi opěvovaný Larsson napsal něco tak tupě přímočarého a předvídatelného. Lisbeth u sebe doma ubytuje kamarádku/milenku a sama bydlí jinde – asi se té nově nastěhované něco stane, že? Jde ji navštívit Lisbethin kamarád/milenec – asi se to stane zrovna v tu chvíli, že?

Po celou dobu snímku se dějí podobné stupidní náhody, o kterých ale divák ví, že kdyby se nestaly, vlastně by film nemusel pokračovat. Vrchol přichází na konci, který se zvrhne v telenovelu ve stylu to není tvoje matka, to je tvoje dcera!!!

Mikaela Blomkvista si tentokrát moc neužijeme...

Druhý díl už holt není detektivka a ani moc napínavý thriller. Jedna lekací scéna (dost laciná k tomu) bohužel nezachrání chatrně konstruovaný scénář, který nemá náboj ani to srdíčko. Po stránce dialogů to ale není nejhorší (až na zmíněnou telenovelovou pasáž) a herci je odříkávají s přehledem podobně jako v prvním díle. Tentokrát tu je ale mnohem více Lisbeth než reportéra Mikaela, takže čtyřicetileté fanynky zřejmě zapláčou.

Výborná kamera s chladnými záběry

Že nekvalitní scénář ještě neničí celý film, dokazuje s umem jeho samotný vzhled, kdy se tóny záběrů pozvolna střídají podle toho, co se zrovna na plátně odehrává. Při Lisbethině vyjížďce do lesů na diváka padne studená šeď a zeleň, zapálená stodola zase dýchne odporným horkem, které téměř cítíte na vlastní kůži.

Lisbeth se ve filmu postupně méně a méně líčí

Podobně s dějem koresponduje i líčení Lisbeth. Z počátku se výrazně líčí jako v jedničce a zatraceně jí to sluší. Jak jde ale do tuhého a vycházejí na povrch její traumata z dětství, mění se nejen duší v chladnokrevného zabijáka. I vzhledem se začíná více a více podobat muži, k čemuž dopomáhá její silná šlachovitá postava a absence ženských tvarů.

Je pak celkem překvapivé, že Noomi Rapace obdivuje tolik diváků a už méně divaček. Díky Lisbeth v této švédské trilogii získala roli v pokračování Sherlocka Holmese. A Dívka, která kopla do vosího hnízda by měla být také lepší než tenhle suchý průměr. Snad se máme na co těšit, protože pokud trojka zklame, trilogie Milénium nejen že prohraje, ale dost potupným způsobem, když její švédský originál pravděpodobně překoná hollywoodský Fincher.

Dívka, která si hrála s ohněm (Flickan som lekte med elden)

Mysteriózní / Thriller
Švédsko / Dánsko / Německo, 2009, 129 min