Recenze: Divadlo v Dlouhé se vrací Faidrou k antice

Senecův tragický příběh ožil poprvé v českém jazyce v Divadle v Dlouhé. Třetím rokem tak můžete zažívat vášnivý cit hlavní hrdinky Heleny k jejímu nevlastnímu synovi, jenž zapříčiní několik zmařených životů.

Helena Dvořáková jako Faidra Zdroj: Divadlo v Dlouhé

Jednoduchá scéna Davida Marka je pozadím dramatického příběhu, který vychází z řeckého mytického příběhu. Římská tragédie z Neronovy doby vypovídá příběh o ženské hrdince Faidře, která byla druhou manželkou Thesea. V manželově dlouhodobé nepřítomnosti se zamiluje do syna z prvního manželství Hippolyta. Ten ale k její smůle ctí jen bohyni lovu Dianu, ženy nenávidí a nešťastnou Faidru, když se mu vyzná ze svých citů, málem zabije. Po nečekaném Theseově návratu obviní nešťastná žena nepřítomného Hippolyta ze znásilnění. Jako důkaz má připraven Hippolytův meč. Theseus svolává na svého syna pomstu prostřednictvím svého otce, boha moře Neptuna.  Ten mu přání splní a záhy přichází zpráva o smrti Hippolyta. Když přinesou jeho tělo rozervané na kusy, zoufalá Faidra přizná Theseovi pravdu a následně spáchá sebevraždu. Theseus káže mrtvého syna řádně spálit, manželku pouze pohřbít do hlíny.

Splynutí s antikou

Zajímavostí, které se u divadelních představení nestávají tak často, je, že jsou diváci ve velmi těsné blízkosti herců. Mají tedy příběh skutečně na dosah ruky. Se zaujetím tak sedíte přímo na jevištní forbíně a sledujete dramatický příběh z doby dávno minulé. Vnímáte, jak kdysi jednali bohové, jak trpí žena, která se zamiluje do nesprávné osoby a její láska vyústí jak ve smrt milovaného, tak jí samotné. Herci chrlí na obecenstvo nejen zdařilé verše (nutno zmínit, že monologické vyjádření převažuje nad dialogy), ale také několik vkusných melodických písní, kterým dominuje hezky poslouchatelný hlas Miloslava Königa.

Faidra (H. Dvořáková) svádí pohledného Hyppolyta (M. König) Zdroj: Divadlo v Dlouhé

Zkušená a zároveň kmenová režisérka Divadla v Dlouhé Hana Burešová obsadila do hlavní role Heleny mladou herečku Helenu Dvořákovou, která byla za roli oceněna Cenou Alfréda Radoka za nejlepší herecký výkon. Divákům tak představila nevyrovnanou ženu, se kterou cloumají neopětované city a rozhořčení. Též mladý a sympatický absolvent DAMU Miloslav König zdařile předvedl svého Hyppolyta. Nicméně kdo příběhem herecky vede nejlépe je Miroslav Táborský coby Theseus. Jeho dramatické pojetí role a přesvědčivý výkon příběhu dodává na ještě lepší kvalitě. Vkusnou hereckou vsuvkou jsou tři ženy (Magdalena Zimová , Michaela Doležalová a Lenka Veliká), oděné do červených šatů. Tento Chór představuje sílu tragédie, která je vedena také Poslem ztvárněným Miroslavem Hanušem (figuruje i roli vypravěče), který přichází se špatnou zprávou o Hyppolytově skonání.

Theseus (M. Táborský) se svou ženou Faidrou (H. Dvořáková) Zdroj: Divadlo v Dlouhé

Inscenace Faidra je skvěle představený antický příběh, kterému nechybí výrazné herecké ztvárnění jednotlivých postav. Máte-li rádi mytické náměty spojené s emocionálním vypjetím, Divadlo v Dlouhé je otevřeno s touto hrou právě pro vás.

Faidra

Divadlo v Dlouhé

Režie: Hana Burešová